mandag, januar 30, 2006

Engler i oppdrag


Engler har alltid fascinert meg. De er nevnt over 300 ganger i Den Hellige Skrift. De er vesener skapt i Guds bilde med vidunderlig skjønnhet, renhet, kraft og majestet. Guds engler er lysskikkelser, av klareste lys, vesener som gjenspeiler Guds herlighet slik at de mennesker som de viser seg for, synker på kne for deres glans. De blir kastet til jorden for deres høyhet og makt, fordi noe av Guds hellighet kommer til dem. Det er interessant å lese hvordan englene både bar bud om Jesu første komme, betjente Jesus mens Han vandret på jord, ble vitner til Jesu triumferende oppstandelse og himmelfart og nå i endens tid, slik vi finner den beskrevet i Johannes Åpenbaring, møter vi engler i guddommelig tjeneste som skal utføre Herrens oppdrag på jorden. Hvis du har opplevelser med engler, hører jeg gjerne fra deg. Jeg holder på å skrive på et bokmanus om engelene, og vil gjerne høre fra mennesker som har selvopplevde opplevelser med engler, eller kjenner til noen som har det. Du når meg ved å skrive til meg på epostadressen på denne siden. Jeg kommer senere tilbake til mer bibelsk stoff om englenes tjeneste senere på denne bloggen. I dag nøyer jeg meg med å sitere Salme 34,8: "Herrens engel slår leir rundt omkring dem som frykter ham, og han utfrir dem". Eller som det står i 78/85 oversettelsen: "Herrens engel slår leir til vern om dem som frykter Herren, og frir dem ut av fare."

Ingen kommentarer: