fredag, januar 27, 2006



Her følger noen forbønnsemner i forbindelse med den internasjonale bønnedagen for Israel søndag. Ta gjerne kontakt med alle dine venner som er med i forbønnens tjeneste, slik at dette kan bli kjent for flest mulig. Vi vil være med blant bønnevekterne som profeten Jesaja omtaler i Jes 62,1 og 6-7: "For Sions skyld vil jeg ikke tie, og for Jerusalems skyld vil jeg ikke være stille, før hennes rettferdighet går fram som en stråleglans, og hennes frelse som et brennende bluss... På dine murer, Jerusalem, setter jeg vektere. Aldri skal de tie, ikke hele dagen og ikke hele natten. Dere som minner Herren, unn dere ingen ro. Og gi ham ikke ro før han bygger Jerusalem opp igjen, og han gjør henne til en lovsang på jorden!"

1. La oss be for det kommende valget i Israel, at Herren vil gi landet rett statsminister. En mann med mot og rettferdighet. "Lovet være Guds navn fra evighet! For visdommen og styrken hører ham til. Han omskifter tider og stunder. Han avsetter konger og innsetter konger. Han gir de vise visdom og de forstandige forstand." (Dan 2,20-21)

2. La oss be om at Israels folk vil vende seg til Den Allmektige Gud og søke Hans råd og rettledning. "Noen priser vogner, noen hester, men vi priser Herrens, vår Guds navn."

3. La oss be om at hedningenasjonene ikke vil presse Israel til å gjøre innrømmelser overfor terror-regimer. "Hvorfor larmer hedningene? Og hvorfor grunner folkene på det som fåfengt er. Jordens konger reiser seg, og fyrstene rådslår sammen mot Herren, og mot hans salvede." (Salme 2,1-2)

4. La oss be for sikkerheten til Israels folk. En blodig konflikt kan være like rundt hjørnet. "Jeg løfter mine øyne opp til fjellene: Hvor skal min hjelp komme fra? Min hjelp kommer fra Herren, himmelens og jordens skaper. Han skal ikke la din fot vakle, din vokter skal ikke slumre. Se, han slumrer ikke og sover ikke, Israels vokter." (Salme 121,1-4)

5. La oss be for sikkerheten til de kristne som arbeider i Israel, også de mange nordmennene som arbeider ved ulike bønnesentere, overnattingsteder, studiesentere, institusjoner. "Den som sitter i Den Høyestes ly, som bor i Den Allmektiges skygge, han sier til Herren: Min tilflukt og min borg, min Gud som jeg setter min lit til! For Han skal gi sine engler befaling om deg, at de skal bevare deg på alle dine veier." (Salme 91,1-2 og 11)

6. La oss be for de palestinske kristne som nå vil stå overfor enda verre press enn før. "Gud, frels meg ved ditt navn! Hjelp meg til min rett ved din kraft! Gud, hør min bønn, vend øret til min munns ord! For fremmede har reist seg mot meg, voldsmenn står meg etter livet. De har ikke Gud for øye." (Salme 54,3-5)

7. Be for verdens ledere som kommer sammen førstkommende mandag for å se nærmere på det såkalte veikartet for fred. "Fremfor alle ting formaner jeg derfor til at det blir gjort bønner, påkallelser, forbønner og takk for alle mennesker, for konger og for alle som er i høy stilling, så vi kan leve et stille og rolig liv i all gudsfrykt og ærbarhet. Dette er godt og til behag for Gud vår frelser." (1.Tim 2,1-3)

Ingen kommentarer: