lørdag, februar 18, 2006

Herren tillater vanskelige perioder i våre liv


Bob Jones er en moderne seer. Jeg vil gjerne få sitere noe han har sagt om Salme 13, som jeg har funnet verdifullt i den tiden vi nå lever i. I Efeserbrevet skriver Paulus at vi ikke har en kamp mot "kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene, mot verdensherskerne i denne tidsalders mørke, mot ondskapens åndelige hærskarer i den himmelske verden." (Ef 6,12) . Bob Jones sier at de åndelige kreftene som befinner seg i den himmelske verden er i opposisjon til det arbeid Den Hellige Ånd utfører gjennom menigheten. Ikke bare vil denne onde motstanderen skape snarer og sette ut feller for de kristne, men han vil også angripe vårt sinn og vår ånd i de periodene vi avsetter for bønn. Enkelte ganger synes det lett å tre fram for Nådens Trone, andre ganger er det som om alle onde krefter setter alt inn på å hindre oss i dette. I den siste tiden, sier Bob Jones, synes det som om det siste er mer vanlig å oppleve enn det første. Bob Jones mener at Gud tillater disse vanskelige tidene for å trene oss i åndelig krigføring, og etablere frigjørelse i oss, når vi kjemper med fienden, på en slik måte at vi oppdager at gjennom små seire finnes det en altomfattende og forunderlig forsørgelse for oss tilveiebrakt gjennom korset.

I Bibelen er ofte Guds folk sammenlignet med ørner. Denne symbolbruken er spesielt sann når vi snakker om profettjenesten. En ørn kan stige høyere enn noen annen skapning, og har også et fenomenalt syn. Ørner er utstyrt med spesielle filtere foran øynene slik at denne majestetiske fulgen kan fly direkte mot solen, samtidig som den kan bekjempe sine motstandere. På samme måte, sier Bob Jones, må vi fly til Sønnen når vi konfronteres med fienden.

Slik begynner Salme 13: "Hvor lenge, Herre? Vil Du glemme meg for evig? Hvor lenge vil Du skjule Ditt ansikt for meg? Hvor lenge skal jeg be om råd i min sjel og daglig ha sorg i mitt hjerte? Hvor lenge skal min fiende opphøye seg over meg? Se etter og svar meg, Herre, min Gud! Opplys mine øyne, så jeg ikke sovner inn i døden, så ikke min fiende sier: Jeg har fått makten over ham, så ikke de som plager meg, skal fryde seg når jeg vakler. Men jeg har satt min lit til Din miskunnhet. Mitt hjerte skal fryde seg i Din frelse." (versene 1-6)

Mange bibelforskere mener at Salme 13 ble skrevet etter at Samuel hadde salvet David til konge av Israel. Til tross for sin fremtidige profetiske gjerning, befant David seg i en situasjon hvor han måtte flykte for Saul som stod ham etter livet. Selv om Gud hadde lovet David en fremtid kjennetegnet av storhet og guddommelig favør, så måtte han utholde harde prøvelser før han kunne bli forløst inn i fylden av sitt kall. Det var gjennom disse vanskelige årene at Herren forberedte ham for tiden som konge. Avgjørelser som ble tatt ute i ødemarken ble til hjelp for å forme denne mannen som skulle bli landets nye konge. Slik har det også vært for mange i menigheten. Tilsynelatende har fienden triumfert over oss til tross for store løfter vi har mottatt gjennom Den Hellige Ånd. Men det er gjennom disse vanskelige årstidene av våre liv at den guddommelige karakteren er blitt formet i oss når vi er blitt beskåret og renset fra vår egen kjødelighet slik at vi trofast kan ta imot den salvelsen Gud vil gi oss.

En av de mest utfordrende tingene vi utsettes for gjennom disse ilddåpene vi opplever er å vente på Herrens time når Han skal oppfylle løftene for oss. Lik David roper vi til Herren: "Hvor lenge, Herre? Hvor lenge må vi utholde disse vanskelige tidene?" Likefullt må vi lære oss til å være stille og vente på fullendelsen av Hans helliggjørende gjerning i oss, slik at fylden av Hans salvelse kan bli forløst gjennom oss. Vi har en tendens til å sette igang og gjøre noe mens vi opplever disse ventetidene. Men det er feil. Vi skal lære oss å vente på Herren.

Oppmuntringen for oss finner vi i vers 6: "Men jeg har satt min lit til Din miskunnhet. Mitt hjerte skal fryde seg i Din frelse." For mange er "frelsens dag" for hånden! Ordet for frelse i denne sammenhengen er "yeshu'sh" som innebærer frigjørelse, velstand, velbehavende og seier. Herren er klar over vår nåværende situasjon og har tilveiebrakt frelse for oss. Han vil handle på våre vegne når tiden er inne. Herren tillater disse vanskelige periodene i våre liv for å bygge vår karakter, samtidig som Han sier til oss gjennom profeten Jeremia: "For Jeg vet hvilke tanker Jeg tenker om dere, sier Herren, tanker til fred og ikke til noe ondt. Jeg vil gi dere framtid og håp." (Jer 29,11)

Ingen kommentarer: