søndag, februar 19, 2006

Takk Gud for alt under alle forhold!


Jeg holder på å lære en gammel lekse på ny, nemlig å takke Gud for alle ting under alle forhold! På 70-tallet leste jeg boken "Guds makt ved lovsang", av Merlin R. Carothers (bildet). Siden den gang har 17 millioner av bøkene til Carothers blitt distribuert verden over. "Guds makt ved lovsang" som er et sammendrag av "Prison to praise" og "Power in praise", solgte bare i USA på 70-tallet henholdsvis 1,5 og 1 million eksemplarer. Hva var det med disse bøkene som fascinerte så mange mennesker dengang, og som gjør det fremdeles? Her i Norge var det Emanuel Minos som reklamerte for dem. "Boken inneholder noe av en åpenbarelse. Hemmeligheten i lovprisningen av Gud er altfor lite forstått", skrev Minos og det er sant.

I formiddag har jeg preket i Filadelfia Kolbotn om Lea. Hele hennes liv ble forandret når hun bestemte seg for å begynne å takke Gud for alle ting, i de vanskelige forholdene hun levde under. Hennes mann, Jakob, ringaktet henne og elsket Rakel istedet. Til å begynne med håpet hun at Jakob skulle bli glad i henne på grunn av at hun fødte ham barn, men det skjedde ikke. Lea ble en bitter og innesluttet kvinne. Når hennes fjerde barn fødes, skjer det imidlertid en radikal endring i hennes liv. "Igjen ble hun med barn og fødte en sønn. Da sa hun: NÅ VIL JEG PRISE HERREN! Derfor kalte hun ham Juda." (1.Mos 29,35) Og Juda betyr "prise". Fra da av begynner forandringene å skje i Leas liv. Når Lea mange år senere er død, og Jakob selv ligger på dødsleiet, kaller han sine sønner til seg, og da kan vi lese noe veldig interessant. "Så bød han dem og sa: Jeg samles nå til mitt folk. Begrav meg hos mine fedre i hulen på hetitten Efrons mark, i hulen på Makpela-marken, like overfor Mamre i Kana'ans land, den mark som Abraham kjøpte av hetitten Efron til eiendomsgravsted. Der begravde de Abraham og Sara, hans hustru. Der begravde de Isak og Rebekka, hans hustru. Og der begravde jeg Lea." (1.Mos 49,29-31) Etter at Lea hadde funnet sin tilfredsstillelse i Gud, ved at hun begynte å takke og prise Herren, så gav Gud henne sin ektemanns hjerte. Gjennom årenes løp, så skinte den indre freden som kom av takksigelsen og lovprisningen frem i Leas liv, og hun ble en totalt forvandlet og forandret kvinne. Lovprisning gjør noe med oss. "Et glad hjerte gjør ansiktet lyst", leser vi i Ord 15,13. Lea gjorde et valg, ikke bygget på følelser, men hun tok en beslutning i sitt liv om å begynne med å takke Gud for alt. Skal vi virkelig gjøre det? Hør hva Guds ord sier: "Takk Gud under alle forhold! For dette er Guds vilje for dere i Kristus Jesus." (1.Tess 5,18 Bibelen Guds ord) "Takk for alt! For dette er Guds vilje for dere i Kristus Jesus." (Norsk Bibel 1988) Og i Ef 5,20 står det: "og ALLTID takker Gud Faderen FOR ALLE TING i vår Herre Jesu Kristi navn." Jeg trener meg i å bli meg dette enda mer bevisst enn før. Det gir et veldig spennende perspektiv på livet, og frigjør virkelig Guds kraft i ens liv. Når vi velger å takke Gud for alle ting under alle forhold, da begynner Gud å forandre din situasjon. Det er en enorm makt knyttet til dette. Da er det nemlig ikke lenger du som kjemper og strider, men du flytter tyngdepunktet over på Gud. Det er mens vi takker og lovpriser og tilber, at Gud nedkjemper våre fiender. Ruth Myers forteller om sin første mann Dean Denler. Han lå på sykehuset med langt fremskreden kreft, men mens han lå her ble lovprisningen av Gud så mye viktigere. "Han fortalte meg følgende, skriver Ruth Myers i en bok om nettopp lovprisning: "Jeg skal lovprise og tilbe Gud i all evighet, men det er bare mens jeg er her på jorden at jeg kan bringe glede til Guds hjerte ved å prise Ham midt i mine smerter." Det er et sterkt vitnesbyrd, og så sant, så sant.

3 kommentarer:

Bård Westbye sa...

Fantastisk blogginnlegg. Viktigheten av det som denne boken (Guds makt ved lovsang) omhandler, tror jeg er utrolig gjeldende. Det blir feil å si at den forandret mitt liv, men den var en av verktøyene til Jesus i prosessen av å gjøre det samme. Min kjære mor "glemte" den igjen hos meg..

Guds fred.

Bård :)

Unknown sa...

Takk, har nettopp lest igjen Guds makt ved lovsang jeg også; "Ef. 5,20" gjør saken klar :) Hedvig

Katrine sa...

Amen så bra skrevet og oppmuntrende i Herren!