lørdag, juni 17, 2006

Bryt med passivitetens ånd!



Det begynte med at jeg tenkte på stridsengler da jeg la meg til å sove, sent i går kveld. I morgentimene våknet jeg med disse tydelige ordene sagt til meg: "Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder!" Foranledningen er nok at djevelen har forsøkt å komme seg over på vår banehalvdel den siste tiden, i et forsøk på å stjele fra oss noe som er rettmessig vårt, på grunn av det verk Jesus gjorde på korset. Jesus er jo veldig klar når det gjelder den ondes hensikter: "Tyven kommer bare for å stjele og myrde og ødelegge." (Joh 10,10) Tiden vi lever i er absolutt ikke en tid for å sove. Vi må bryte ut av den passiviteten som lammer oss, og ta opp kampen for å forsvare det som Gud har gitt oss. En passivitetens ånd har fått innpass i mange kristne sammenhenger. I går hørte jeg de tristne nyhetene om at en menighet jeg kjenner, har valgt å gå inn for å foreslå å utsette behandlingen av et svært viktig læremessig anliggende. Kun to stemte imot. Det gjør meg uendelig trist. Trist fordi denne saken burde vært opplagt for denne menigheten, som har virkelige vekkelsestradisjoner å ta vare på. Trist fordi det læremessige anligget det dreier seg om, er krystallklart i Bibelen. Man ser ikke den fare man setter seg selv i, eller hele menigheten, eller hele kirkesamfunnet som man er en del av.

Å være en overvinner, eller en som seirer, er Guds kall over våre liv. Til alle forsamlingene i Lille-Asia skriver Jesus ved hjelp av Johannes: "Den som seirer." Kristi-natur er den seirendes natur, og Kristus bor jo ved troen i våre hjerter, og den seirendes natur er dermed en del av karakteren til alle dem som "følger etter dem som ved tro og tålmod arver løftene". (Hebr 6,12) Forut for disse ordene fra Hebreerbrevet står det i vers 11 og i første del av vers 12: "Men vi ønsker at hver og en av dere må vise samme iver etter å ha den fulle visshet i håpet inntil enden, så dere ikke blir sløve.."

En overvinner er en som har brutt passivitetens bånd og som forstår forskjellen mellom å tjene i den kjærlighetens ånd som evangeliet representerer, og kjempe med Kristi åndelige autoritet mot Hans åndelige fiender.

Hvis vi skal oppleve åndelig framgang, blant alle de andre nødvendige dydene en kristen da må ha, så trenger han spesielt utholdenhet. Vi vil trenge å lære oss til ikke bare å kjempe, men å holde en åndelig pågåenhet levende i oss. Jeg snakker om en kombinasjon av å kunne skille ånder, autoritet og en tro som ikke vakler. Alt dette trenger å leve i oss, også når andre dyder og gaver holder på å utvikles i oss. Vi trenger en kampberedskap.

Det er ikke nok å bare vite om Guds rike, vi er kalt til å ta det i eie! Da vi ble født på ny, ved at vi tok imot Jesus Kristus som vår frelser og herre, så gikk vi fra døden til livet, fra mørke til lys. Vi ble borgere av Guds rike. Denne realiteten, at vi nå er født av Ånden, betyr at det er et helt nytt område av muligheter, utfordringer og hindringer som utfolder seg foran øynene våre. Det er med andre ord ting vi må overvinne hvis vi skal fungere som Guds sønner og døtre. Når Jesus kom proklamerte Han: "Omvend dere, for himlenes rike er kommet nær!" (Matt 4,17) At det er kommet nær betyr at det er så nært at det kan tas på. Men dette til tross, Jesus sier selv at vi må kjempe for å komme inn i det: "Men fra døperen Johannes' dager til nå TRENGER DE SEG INN I HIMLENES RIKE MED MAKT, OG DE SOM TRENGER SEG INN, RIVER DET TIL SEG." (Matt 11,12)

Vi snakker ikke her om fysisk makt, men vi snakker om et fokusert alvor, en dyp lidenskapelig jakt etter Gud som gjør det mulig for Kristi etterfølgere å aldri gi opp, uansett hvilke konflikter eller prøvelser de står overfor. Apostelen Johannes sa at vi har del i "trengselen og riket og tålmodigheten i Jesus" (Åp 1,9) Hvis vi ønsker å ha Riket, så vil vi stå overfor trengslene, og da trenger vi tålmodigheten som finnes i Jesus.

I dag tar jeg opp mitt åndelige sverd og kjemper, for dette er ikke en dag for å være passiv, men åndelig aggresiv på Guds rikes vegne. En måte å kjempe på er ved å proklamere Guds ord, og det er det jeg akter å gjøre overfor det vi nå kjemper mot. Jeg vil finne frem Guds løfter som gjelder akkurat denne situasjonen, og bekjenne dem høyt for makter og myndigheter, og kunngjøre Jesu seier på Golgata kors.

1 kommentar:

Are Karlsen sa...

Min avdøde venn og pastor Per Kapstad sa i en preken for noen år siden: Åndelig er kamp er å gjøre gode gjerninger.