lørdag, juni 10, 2006

Det hellige korsets tegn


Det første jeg gjør hver morgen er å tegne meg med det hellige korsets tegn, fra panne til bryst, i det jeg sier:
"I Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn." Dette gjør jeg gjerne foran et av mine Kristus-ikoner. Så følger de ulike tidebønnene. Det siste jeg gjør før jeg legger meg, er å gjenta det samme korstegnet. Dette kaller jeg dagens gode rytme.

Noen av bloggens lesere, rister kanskje på hodet og sier: "Litt vel katolsk for meg dette..." Men tenk noe så flott at man kan tegne seg med korsets tegn, som det første og det siste man gjør. Ved dagens start, og ved dagens ende. Og når du gjør det, slutter du deg til den store rekken av kristne som har gjort dette siden den første menighets dager. Tilhører du den protestantiske delen av Kristi kirke, så vet du kanskje at den godeste Luther anbefalte det samme? "Om morgenen, når du står opp av sengen, tegne deg med det hellige korsets tegn og si: I Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. Så skal du fremsi trosbekjennelsen og Fader vår, mens du kneler eller står. Om du vil, kan du også be denne bønnen: Jeg takker deg, himmelske Far, ved Jesus Kristus, din elskede Sønn, fordi du har bevart meg i natt fra all skade og fare, og jeg ber deg at du må bevare meg fra all synd og alt ondt, så alt jeg gjør, og hele mitt liv må behage deg. I dine hender overgir jeg meg selv, med sjel og legeme og alle ting. La din hellige engel være med meg, så den onde fiende ikke får makt over meg. Amen." (Kilde: Bønnebok. Verbum 2002)

Den gode livets rytme er når sjel og ånd, når sansene og tankene våre, finner samme takt.

Ingen kommentarer: