tirsdag, august 29, 2006

Fra homoliberaler til kirkens gamle syn



Det er nesten for godt til å være sant, men desto mer gledelig om det virkelig er det! Avisen Vårt Land kan i dag melde at erkebiskopen av Canterbury, overhode for nærmere 80 millioner anglikanske troende over hele verden, går fra å være homoliberaler til å vende tilbake til kirkens gamle tro! Det er avisen Daily Telegraph, som siterer en nederlandsk avis, hvor erkebiskopen er blitt intervjuet og hvor han sier at homoseksuell praksis er uforenelig med Bibelen, og han ber homofile forandre sin livsstil om de ønsker en plass i kirken. Den sterke homofililobbyen i England, hadde godt håp om at erkebiskop Rowan Douglas Williams (56), skulle benytte sin stilling til å til å åpne den anglikanske kirken for homofile prester og for et nytt syn på homoseksuelt samliv. Den nye Erkebiskopen av Canterbury har lenge vært kjent som en skikkelig homoliberaler, og det har vært mange konfilkter, og dyp uro i Den anglikanske kirken rundt spørsmålet om homofili.

– Jeg tror ikke at inkludering er en verdi i seg selv. Vi sier ikke: «Kom inn, og vi stiller deg ikke noen spørsmål.» Å omvende seg betyr å forandre på vaner, oppførsel, tanker og følelser, skal Williams ha sagt i intervjuet.Videre blir han sitert på følgende uttalelse:– Etikk handler ikke om abstrakte regler. Det handler om å leve etter Kristi vilje. Det gjelder også seksualetikken.

Erkebiskop Williams benytter samtidig anledningen til å ta avstand fra et kontroversielt essay han skrev for 20 år siden, der han forsvarte sex mellom to av samme kjønn.– Det var mens jeg var professor, for å stimulere debatten.Erkebiskopen sier i dag at han er fast bestemt på å bevare kirkens enhet, som er under en konstant trussel nettopp på grunn av homofilisaken.Han sier han har støttet et resolusjon som sier at homoseksuell praksis er uforenlig med Bibelen.

Dette er svært gledelig, og virkelig et stort takkeemne innfor Gud! Det står i skarp kontrast til utspillene fra fungerende biskop i Hamar, Sevat Lappegard. I forrige uke sa Lappegard at politikerne nå må ta initiativ til å gi Den Norske Kirke rett til å registrere partnerskap. Det skjer samtidig som sognepresten i Østre Toten, Lasse Gran, har velsignet et homofilt par i Hoff kirke. I fredagens utgave av avisen Dagen ble jeg intervjuet, og i den sammenheng uttalte jeg, med henvisning til Lappegaards utspill: - Dette berører også andre kristne utenfor Den Norske Kirke. Dette skjer ikke isolert. Det økumeniske samarbeidet i regionen kommer til å bli enda vanskeligere. Fra min side er det umulig å samarbeide med prester som står for dette synet. Dette vitner om hvor langt frafallet er kommet i Den Norske Kirke.

Men la oss i dag takke Gud for det som skjer med erkebiskopen av Canterbury. Hans utspill er veldig viktig, om det virkelig forholder seg slik. Da er det all grunn til å si: Halleluja!

Erkebiskop Rowan Williams har forøvrig skrevet en fantastisk bok med utgangspunkt i ørkenfedrene. Den er oversatt til svensk og heter: "Tystnad och honungskakor. Öknens vishet." Boken er utgitt på Cordia forlag. www.cordia.se Som erkebiskop av Canterbury har han markert seg med sterke utfall mot det han ser på som moralske forfall i det britiske samfunnet, og han har vært en skarp kritiker av det britiske militære engasjementet i Irak.

8 kommentarer:

oddelv sa...

Dette er vel og bra , men vi baptister mener vel forøvrig at kirkemedlemskap i det hele tatt må være basert på personlig tro (og dåp av den troende).

Bjørn Olav sa...

Jeg er enig i at det er et baptistisk syn, Odd. Absolutt. Men det er minst to forhold ved denne saken som er veldig viktig: Det er det forhold at striden om synet på homoseksualitet, har truet med å splitte og ødelegge Den anglikanske kirke, ikke bare i Storbritania, men på verdensplan. Men spørsmålet er ikke bare splittende for dette kirkesamfunnet alene, men det er kirkesplittende m.h.t til alle de historiske kirkesamfunnene. Hadde erkebiskopen av Canterbury fortsatt sin liberale linje, hadde dettte gått sterkt ut over det økumeniske samarbeidet. Det andre momentet er det svært gledelige i at en så markant homoliberaler, omvender seg, og går tilbake til å stå for det Guds ord sier om disse spørsmål. Det gir både en signaleffekt til prester i erkebiskopens eget kirkesamfunn, men også hjelp og inspirasjon til andre om å gjøre likeså. I den eskalerende tendensen vi ser ellers i kirkene i Europa, med en tendens til at den ene presten etter den andre skifter syn, og blir homoliberal, er dette derfor noe vi har all god grunn til å takke Gud for.

Bjørn Olav sa...

Jeg lar denne kommentaren stå, så får bloggens lesere se saklighetsnivået på noe av det jeg får tilsendt, eller kommentert på bloggen min. Kommentarer er unødvendige.

Anonym sa...

jeg syns det er nødvendig med komentarer som dette jeg. Jeg mener du er en idiot og at det du skriver er idiotisk , det er vel lov!

Anonym sa...

Slikt kan man bare skrive når man ikke har ordforråd nok til å delta i en saklig debatt. Det er lov å være uenig, men det er feigt å ikke våge å skrive under med fullt navn. Men vi er flere som er vant med å få krydret vår hverdag med slike utskjellinger fra personer som ikke deler vår tro.

Bjørn Olav gjør en kjempeinnsats med bloggen. Som regel er jeg enig med broderen, av og til er jeg uenig. Denne med erkebispen er en skikkelig gladnyhet for en kirke som virkelig kjemper mot splittelsestendenser.

Sjekk også uttalelse fra baptistene i Østerrike på følgende adresse: http://www.baptistene.info/wordpress/

Anonym sa...

Det er ikke noe galt med ordforrådet mitt. Jeg kunne sagt at det som skrives her er forkastelig, at det ikke bygger på den nestekjærligheten bibelen forteller om. men jeg velger å si det som det er , at det rett og slett er idiotisk. Det handler ikke om ordforråd, det handler om ærlighet. det får dere tåle!

om jeg deler deres tro har jeg ikke uttalt meg noe om, så det vet du ingenting om. og anta at du vet noe om det sier jo noe om at du ikke er så saklig eller ærlig i din argumentasjon som du liker å tro.

Bjørn Olav sa...

En redgjørelse: Anonyme kommentarer vil heretter bli slettet. Det gjelder samtlige tråder på denne bloggen. Vil man kommentere må minstekravet være at man står frem med fullt navn. Har man ikke mot til det, får man la være. Det er mange andre arenaer hvor man kan tilkjennegi sine synspunkter. Dessuten kommer jeg ikke til å tillate bruk av banneord, som en av de anonyme tidligere har benyttet seg av. Det er interessant å observere at skriver man om homofili fra et bibelsk og konservativt synspunkt og ståsted, blir man utsatt for sjikane, ondsinnede kommentarer som den som er slettet fra en annen kommentar på en annen tråd på denne bloggen, anonyme oppringninger privat og omtalt som intollerant, fanatisk, fundamentalistisk etc. Det kommer fra mennesker som kjemper for tolleranse for sitt syn og ståsted. Hadde jeg derimot vært politisk korrekt og sagt det som forventes fra homolobbyen, ville alt verd fryd og gammen. Men uansett hvor mye en blir hånet, rakket ned på, utsatt for ufinheter, rykter og trussler så står jeg fast ved det Guds ord sier om homofili og homofil praksis.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.