lørdag, september 30, 2006

Kristuskransen, en biskop og levd liv i 48 år


Ved siden av reiseikonet mitt, som jeg omtalte på bloggen i går, som jeg hadde stående på nattbordet mitt på Feiringklinikken, hadde jeg også tatt med meg Kristuskransen min. Kristuskransen, er en bønne- og meditasjonskrans utviklet og laget av biskop emeritus Martin Lönnebo (bildet) i Den svenske kirken. Ved siden av det bønnebåndet jeg bruker når jeg ber Jesusbønnen daglig, så har Kristuskransen fått en stadig større betydning i mitt liv, - og spesielt de vanskelige dagene i forbindelse med det kirurgiske inngrepet i mitt hjerte, denne uken. Etterat biskop Martin Lönnebo ble pensjonist dro han på en båtreise til Hellas, for å slappe av og nyte livet. I forbindelse med en seilas, blåser det opp til storm på Middelhavet. Den lille fiskebåten tar seg til land, som viser seg å være en øy med 47 sjeler, landsbyens prest medregnet. Mens biskop Martin sitter der og fryser i et rom han fikk leie, med en notatblokk i hånden, begynner han å tegne perler og former etter hvert en perlekrans. Han ønsker seg en hjelp til bønn og meditasjon og den ordløse stillheten. Dermed blir Kristuskransen til. En krans bestående av 18 perler i ulike farger. Fargene har sin symbolske betydning. Her er det både runde perler, og avlange perler. Her finnes "Gudsperlen", "Taushetsperlen", "Omvendelsesperlen", "Ørkenperlen", "Kjærlighetsperlen", "Offerperlen" og "Nattens perle", bare for å nevne noen. De avlange perlene gir rom for taushet mellom meditasjonene du gjør for hver perle, for hver perle har sin spesielle betydning.

På Feiringklinikken, både før og etter det kirurgiske inngrepet, fikk "Gudsperlen", "Ørkenperlen", "Offerperlen" og ikke minst "Nattens perle", stor betydning for meg. Jeg stanset ved disse fordi de satte ord på noe av det jeg gikk igjennom i min sjel og i min ånd disse dagene. "Nattens perle" eller "dødens perle", som er den svarte perlen i Kristuskransen, er perlen for krise, natt og død. I det åndelige livet kommer det tider der man opplever Gud som fraværende, og livets bråttsjøer skyller inn over deg. Men Gud er ikke fraværende. I nattens løp - i sjelens mørke natt, som Johannes av Korset kalte den, er Han kommet nærmere. Sjelen er blitt renset for sine altfor menneskelige forestillinger om Gud. Noe i meg dør og mitt Gudsbilde renses slik at det mer kan reflektere Guds lys. Så holdt jeg rundt "Ørkenperlen" - den åndelige, prøvelsens (askesis), treningens, besinnelsens og fristelsens ørken. Hit må vi alle, fordi Gud søker og ønsker vår udelte oppmerksomhet, slik at Han kan få tale til oss.

Idag har jeg holdt rundt "Gudsperlen", den store gullperlen. Denne perlen er tegnet for Guds vesen, Hans karakter. Dette handler om både den skjulte Gud, og den Gud som åpenbarer seg i Kristus.

Og så stanser jeg ved taushetsperlene - jeg søker bevisst stillheten for at Gud Herren skal tale. I dag, lørdag 30. september har jeg levd i 48 år. Jeg er så glad for at jeg fant Ham jeg søkte og lette etter i 1972, og har fått nåde til å følge Ham siden. Når kirurgen var inne i mitt hjerte med sine instrumenter på onsdag morgen, holdt han bokstavelig talt mitt liv i sine hender, men jeg var ikke overlatt til legen alene - selv om han er blant landets beste, jeg var i Guds hender med mitt liv. Jeg erfarte sannheten i Forkynneren 12,6: "Tenk på din skaper før sølvsnoren slites..." Så skjørt er livet - som en syltynn sølvtråd, så lett den kan gå i stykker og det settes punktum for levd liv. I dag på min 48 års dag, skal jeg følge det som står i Apgj 17,28: "For det er i ham vi lever, beveger oss og er til..." I dag skal jeg bare leve i Ham, bevege meg og fryde meg over livets gave, som er Kristus selv.

Kristuskransen kan kjøpes ferdig, du kan lage den selv, og du kan lese og følge bruksanvisningen i Martin Lönnebo's bok: Kristuskransen. Utgitt på Verbum. www.verbumforlag.no Forlaget fører også perlene. Jeg anbefaler deg å lage din egen - og bruke den, - daglig! Den er til stor velsignelse, og ikke minst en stor hjelp til å holde konsentrasjonen når du ber og mediterer. Om det er magi, nei slett ikke - det er noen ganske så ordinære perler! Men av og til trenger vi noe konkret mellom hendene. Det er Kristuskransen, eller Frelserkransen som den kalles på svensk.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer med dagen kjære Bjørn Olav!!!! Håper det går bra med behandlingen. Skal huske på deg. Håper vi kan møtes enten bare vi eller alle en dag om ikke lenge. Du har fått en herlig side på nettet.

Anonym sa...

Glemte å skrive hilsen Torger og familien på Lillehammer

Anonym sa...

Jeg vil også gjerne stille meg i gratulantenes rekker. Ha en velsignet dag. Hils madammen og barna.

oddelv sa...

Gratulerer Bjørn Olav , 48 er et fint tall . Bare ungdommen enda . Ønsker deg maaange fine år heretter.Flott at operasjonen var vellykket. Viser at bønner er hørt. Så nå legger vi til takksigelser.
Hilsen til dere alle fra meg og Astrid .
Jes.40,29,31

Anonym sa...

Til lykke med overstått fødselsdag, Bjørn Olav.

Jeg skjønner at du er i Guds hender, og at du vet at du er i Guds hender. Du trenger ikke at noen forteller deg det.

Jeg har vert så fasinert av fortellingen om hvordan paktens ark skulle lages, om gullet som må smeltes og varmes opp for at urenhetene skulle komme til overflaten, om englene som skal lages av hamret gull. I slike prosesser kan Gud få ta bort all den urenheten og slagget vi ønsker at han skal ta bort.
Bloggen Akasie

Ønsker deg Guds fred og velsignelse.

Bjørn Olav sa...

Kjære Doris og Torger, Ulf Magne, Odd og Jan Einar - og alle andre som har sendt sms'er og ringt i anledning 48 års dagen, og kommet med oppmuntringer i forbindelse med sykehusinnleggelsen: Tusen hjertelig takk! Det varmer i en vanskelig tid. Gud velsigne dere! Dere er husket i mine bønner.