fredag, desember 01, 2006

Jesu egen kirke



I det testamente som Frans av Assisi etterlot seg kan vi lese følgende bønn: "Vi tilber deg, Herre Jesus Kristus, her og i dine kirker verden over, og vi lovpriser deg fordi du ved ditt hellige kors har forløst verden." Jeg ber denne bønnen når jeg lider sammen med mine medsøsken i Den norske kirke, som i disse dager (se bloggen nedenfor) blir presset av sterke politikere som vil ta over styringen av deres kirke. Jesus sa til sine etterfølgere at Han ville bygge Sin kirke. Det står slik å lese i Matt 16,18: "Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge MIN KIRKE, og dødsrikets porter vil ikke få makt over den." Politikere som godkjenner fosterdrap, som neglisjerer og forkaster Guds sanne ord, som vil presse en kirke til å innføre ordninger som er i mot Guds ord og dens bekjennelse, representerer disse "dødsrikets porter". Men i følge Jesu egne ord skal disse "dødsrikets porter" ikke få makt over Hans kirke. For Hans kirke vil bestå av mennesker som er villige til å gå Lammets vei, hvor det går. Det er lidelsens vei, det er forsakelsens vei. Som ikke vil gå på kompromissets vei. Men som står fast ved Guds ord, om det betyr forfølgelse og martyrium. Hans kirke forkynner Jesu kors, og alt hva dette korset innebærer. Og Hans kirke skammer seg ikke ved korsets forkynnelse. Den lever ene og alene på grunn av det verket som Jesus fullbyrdet på korset.

Ingen kommentarer: