lørdag, desember 16, 2006

Ånden og bruden sier: Kom!



I noen dager nå har et bibelvers stadig kommet for meg: "Men ved midnatt lød et rop: Brudgommen kommer! Gå og møt ham!" (Matt 25,6) I denne midnatttime forbereder Brudgommen sin brud, på sin gjenkomst. Det er ikke tilfeldig at vi stadig, og overalt hører dette sterke profetiske budskapet for tiden. Det er noe Den Hellige Ånd gjør. "Ånden og bruden sier: Kom!Og den som hører det skal si: Kom!" (Åp 22,17) I Åp 19,7 -8 kan vi lese: "La oss glede oss og juble og gi ham æren! For tiden for Lammets bryllup er kommet. Hans brud har gjort seg i stand, og hun har fått en drakt av skinnende rent lin. Linet er de helliges rettferdige gjerninger." Som ledd i denne forberedelsen ser vi at Gud nå ryster sin menighet for urenhet. Synd avsløres. Apostelen Paulus sa dette om forsamlingen i Korint: "For jeg vokter dere med Guds brennende sjalusi. Jeg har forlovet dere med Kristus, og bare med ham, for å føre dere til ham som en ren jomfru." (2.Kor 11,2) Når Guds dom begynner med Guds hus, som apostelen Peter skriver om i 1.Pet 4,17: "For nå er tiden kommet da dommen skal begynne, og den skal begynne med Guds hus", kommer alt til å bli rystet. "Men nå har han lovet: Enda en gang vil jeg riste ikke bare jorden, men også himmelen. Her står det: enda en gang. Dette viser at det som kan rokkes fordi det hører til det skapte, skal skiftes ut, for at det som ikke kan rokkes, skal bestå. Derfor: Siden vi får et urokkelig rike, så la oss være takknemlige og med takk gjøre vår tjeneste i gudsfrykt og ærefrykt, slik Gud vil. For vår Gud er en fortærende ild." (Hebr 12, 26b-29) Rystelsene som vi er midt oppe i, og jeg er overbevist om at det kommer mer, har en hensikt: "Slik ville han selv føre kirken fram for seg i herlighet, uten den minste flekk eller rynke. Hellig og uten feil skulle den være." (Ef 5,27) Den Hellige Ånds oppgave er å fremstille for Faderen en ren og hellig brud for Hans Sønn. Derfor disse rystelsene, derfor disse smertefulle prosessene mange nå går igjennom. Bruden gjøres klar fordi Brudgommen kommer!

I Salme 110,3 står det et vers som er blitt både en bønn og et profetisk rop for meg i denne midnattstimen vi lever i: "Ditt folk møter villig fram den dagen du mønster din hær. I hellig skrud kommer din ungdom til deg som dugg ut av morgenrødens skjød." Jeg ber om at Guds forsamling må gjøre seg rede, og jeg ber fram det som står her: I HELLIG SKRUD kommer din ungdom til deg som dugg ut av morgenrødens skjød." Gud reiser opp en hellig ungdomsgenerasjon, som ikke vil gå på kompromiss, som vil leve hellig og rent, som holder Guds ord for å være sant. Vi ser det flere steder i verden. Unge mennesker som faster og ber, innvier seg og lever radikale liv. La oss be denne generasjonen fram i Norge også.

Innholdet i dagens blogg er en del av det nye bønnekallet Gud holder på å fornye og legge ned i vår bønnetjeneste. Mer om dette senere.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Beklager at jeg spør om dette her, men det har ikke dukket opp et Israelsinnlegg her på lenge, og jeg har prøvd å spørre flere andre uten at de har kunnet svare på spørsmålet mitt:

Kan du forklare meg hva egentlig konflikten mellom ICEJ, og Jan Willem Van Der Hoeven gikk ut på, og hva forskjellen på ICEJ, og International Christian Zionist Center er.

Van Der Hoeven "fløyen" ser jo ut til å være mer Isralsvennlige, og spesielt mer opptatt av eretz Israel.

Det var vel også Van Der Hoeven som startet Jerusalemsmarsjen, de sionistiske kongressene, var med på å starte den første kristne løvhyttefesten i Israel, og startet, og drev ICEJ i svært mange år før han tilsynelatende ble kastet ut...

International Christian Zionist Center har forøvrig fått et svært interessant internettside, med daglige (og utrolig spennende) sendinger fra Israel i et utrolig flott nytt studio:

www.frontlineisrael.com

Bjørn Olav sa...

Om dette vet jeg altfor lite til å kunne gi deg et godt svar. Jeg tror ikke det er noen dyptgående konflikt mellom ICEJ eller ICZC. Når Jan Willem van der Hoevens kone døde, giftet han seg på nytt. Den nye kona drev forretningsvirksomhet, og jeg tror den daværende ledelsen i ICEJ mente det var uforenlig at kona til ICEJ drev forretningsvirksomhet samtidig med at hun var gift med lederen for ICEJ. Det kan jo høres diskriminerende ut for enkelte, men ICEJ er kjent for å være veldig nøye med ikke å blande rollene og ikke gjøre noe som kan skade deres integritet. Her var ikke ledelsen i ICEJ og Hoeven enige, og de skilte lag. Senere har Jan Willem van der Hoeven startet sitt internasjonale sionistsenter. På visse områder er det teologiske forskjeller mellom ICEJ og ICZC. Internasjonale kristne ambassade Jerusalem, har gjennom sin nåværende leder, Malcom Hedding, som er teolog med bakgrunn i pinseretningen Assemblies of God, brukt mye tid på å klargjøre sitt teologiske ståsted. Jeg er veldig glad for den klargjøringen de her har gjort. Det er nødvendig i den tiden vi lever i, med stor uklarhet om en rekke teologiske spørsmål. Nylig gav den norske avdelingen ut en rekke hefter som viser dette. Heftene heter:

1.Basis for den kristne støtten til Israel.
2.Den bibelske sionismens hjerte.
3.De store paktene i Bibelen
4.Det nye testamentet og Israel
5. Feiringen av Løvhyttefesten

Alle skrevet av Malcom Hedding. Jeg vil anbefale dem for videre studium. De er lettleste, samtidig som de pløyer dypt. De fås kjøpt gjennom den norske avdelingen.

Jan Willem van der Hoeven er som du helt riktig påpeker en pioner. Han har gjort, og gjør en rekke ting det står all mulig respekt av. Så vidt jeg vet har han planer om å etablere en ny avdeling, eller kanskje han skal flytte avdelingen sin, til Hebron. Men jeg tror ikke vi kan si at han er mer Israelsvennlig eller mer opptatt av Eretz Israel enn det ICEJ er. Engasjementet til Internasjonale Kristne Ambassade er stort og bredt, og de har en stor inngang overalt i dagens Israel som en organisasjon med stor integritet og respekt.

Mine kontakter i Israel er først og fremst med bønnebevegelsen, og de messianske menighetene.Jeg har også gode kontakter med arabiske kristne, og med noen av de historiske kirkesamfunnene.

Her i Norge har jeg hatt stor glede av kontakten med Gunvor og Leif Wellerop, som er grunnleggerne av den norske avdelingen av ICEJ eller IKAJ som er den norske forkortelsen. Dette er mennesker med stor kjærlighet til Israels land og folk, og de har ikke minst en kunnskap om både det profetiske ord og dagens situasjon som få andre. I tillegg til dette en stor integritet. Jeg er glad for å kunne regne dem blant mine gode venner. Siden Leif Wellerop er formann for ICEJ for tiden, vil jeg anbefale at du tar opp dine spørsmål direkte med ham. Da vil du sikkert få vite det du lurer på.