torsdag, desember 21, 2006

Ordet ble født i stillhet



I dag møtes du av noen ord skrevet av den kjente karmelittmunken, Wilfrid Stinissen. Ordene hans passer veldig godt inn i denne for mange travle tiden før julehøytiden ringes inn. Sett deg godt til rette og les s-a-k-t-e.

Maria kan lære oss hvor vi kan finne den sanne gleden. Marias glede har sitt utspring i at hun stille og taus har lyttet til Guds ord. Marias taushet er ingen tom taushet. Hennes taushet henger alltid sammen med Ordet. Hun er taus fordi hun lytter. Hvordan kan vi lytte hvis vi snakker uavbrutt? Hvordan kan Gud gjøre seg forstått hvis vi lager en masse bråk? Johannes av Korset skriver: "Ett ord har Faderen talt, og det var hans Sønn. Det uttaler han stadig i evig taushet, og sjelen må være taus for å kunne høre det." Slik Faderen taler sitt ord i stillhet, slik føder Maria Ordet i stillhet. Det er utenkelig at hun kunne ha født Ordet hvis hun selv hadde hatt en urolig sjel. Innholdsmettede ord blir alltid født ut av stillhet. "Midt på natten, da en dyp stillhet hersket overalt, fòr ditt allmektige ord ned på jorden fra din kongetrone. Det kom som en uovervinnelig kriger til det landet som var dømt til undergang, og bar med seg din ugjenkallelige befaling som et skarpt sverd." (Visdommens bok 18,14-15)

Før Maria fikk budskapet fra engelen, lyttet hun til Guds ord i synagogen. Etter at hun har fått budskapet, lytter hun på en helt ny måte. Hun bærer Ordet i seg, det Ordet som sammenfatter alle Guds ord. Tenk hvor oppmerksomt hun har lyttet til Gud!

På en måte er det Marias intense lydhørhet som tillater Ordet å bli menneske i henne. Noe lignende kan skje med oss. Ordet kan bli født av oss også, men bare hvis vi elsker stillheten og lytter slik som Maria.

(Fra andaktsboken I Guds tid)

2 kommentarer:

Christianculture sa...

Din blogg er som en oase i bloggsfæren. Det er alltid godt å komme hit.
Det snakkes fra enkelte hold om en ny reformasjon. Personlig tror jeg hvis vi skal snakke om en ny reformasjon, så vil det være en refomasjon som fører kristne sammen, ikke minst ved at vi oppdager de åndelige skattene hos hverandre og hos de som har gått foran oss på veien.
Vi har alle noe å lære av hverandre. Gud velsigne deg og ditt arbeid!

Anonym sa...

Enig med deg christianculture. Kan si for meg selv, at når jeg ligger stille om kvelden og skal be, så "mister" jeg ordene mine. Opplever da å være i en dyp og mettet stillhet, hvor jeg bare vet at Gud er nær. Så får jeg heller ta forbønn og det jeg har på hjertet tidligere på dagen. For når Gud, eller er det den Hellige Ånd, virker i mitt indre, da kan jeg ikke komme med noe annet. Da skjer det noe på dypet i min sjel.
Ønsker mine Jesus-troende brødre og søstre en Velsignet jul og et godt nytt år.
hilsen Karin.