mandag, januar 08, 2007

Apostelkirken er martyrkirke


"Kirken må forberede seg på å gå under jorden - Nå!" Ordene tilhører den rumensk jødiske lutherske presten, Richard Wurmbrand, som tilbrakte 14 år i kommunistiske fengsler. Grusomt torturert for sin tro på Jesus. Deretter levde han 25 år i eksil før han, etter diktatoren Ceausescus død kunne reise hjem til sitt kjære hjemland på besøk. Jeg hadde gleden av å møte ham en rekke ganger, møter som satte dype spor i meg. Sitatet fra Wurmbrand er ikke så gammelt. Med profetisk klarsyn så han inn i en nær framtid. Det passer godt etter at jeg i går skrev om at den menigheten som vil bestå i villdyrets - Antikrists tid, er apostelkirken. Apostelkirken er martyrkirken, og jeg tror som Wurmbrand gjorde: Tiden er nær da apostelkirken, også i Europa, må gå under jorden! Forfølgelsen av de sanne troende vil snart settes i gang. Vi ser allerede tegnene på det, også i Norge.Drapet på kirkens første martyr, diakonen Stefanus, ser ut til å ha banet veien for at villdyret slapp løs sine krefter mot den unge apostelkirken. Det står slik å lese i Apgj 8,1: "Og Saulus samtykte i mordet på ham. Samme dag brøt det løs en stor forfølgelse mot menigheten i Jerusalem, og alle unntatt apostlene ble spredt utover bygdene i Judea og Samaria."

I lørdagens utgave av Magazinet kunne vi lese at president Vladimir Putin har skrevet under resolusjon 212, som innebærer at alle kirker må sende inn rapporter til staten om medlemstall, navn på kirkebesøkende og referat av preknene som blir holdt. Loven krever at fra 15. april i år må alle levere inn slike rapporter.

En ny forfølgelsestid i Russland
Jeg har gode venner i Russland som hele tiden har nektet å la seg registrere. Etter at jernteppet falt, og den nye tid kom inn over Russland, ble mange av dem oppfordret til å la seg registrere. Nå skulle alt bli så bra. Men mine venner var veldig reserverte til dette. De sa: En ny forfølgelse kommer! Mange lo av dem. Nå ser vi at de får rett, om ikke denne resolusjonen blir stanset. En ny forfølgelsestid kan komme inn over Russland. Flere har talt profetisk om at en slik tid snart ville komme. Jeg tror vi ser de første varslene av den nye forfølgelsestiden. Det har vært en tid for å få jødene ut, og det haster virkelig nå. Det står skrevet om dette hos profeten Jeremia: "Se, derfor skal dager komme, sier Herren, da det ikke mer skal bli sagt: Så sant Herren lever, han som førte Israels barn opp fra landet Egypt! - men det skal bli sagt: Så sant Herren lever, han som førte Israels barn opp fra landet i nord og fra alle de land som han hadde drevet dem bort til. Og jeg vil føre dem tilbake til deres land, det som jeg gav deres fedre. Se, jeg sender bud etter mange fiskere, sier Herren, og de skal fiske dem. Deretter sender jeg bud etter mange jegere, og de skal jage dem bort fra hvert fjell og fra hver haug og fra bergkløftene." (Jer 16,14-16)

Tiden for jegerne er her! De antisemittiske strømningene i Russland er veldig sterke, og det hardner til nå. Selv reiser jeg til Russland to ganger i vår sammen med et team fra både Norge og England. På grunn av de nye restriksjonene kan jeg ikke oppgi når og hvor vi reiser. Vi trenger deres forbønner, og vi trenger økonomisk støtte for å få det til. Kjenner du deg kallet til å støtte oss i forbønn eller økonomisk ta kontakt med meg snarest. Bruk epost: bolahans@online.no Gaver kan gis til: 16041464406 som er kontoen til Poustinia. Merk giroen Russland. Vi skal ha enkeltmøter, og det legges også opp til en pastor og lederkonferanse. På grunn av at vi denne gangen reiser inn med et team trenger vi sårt økonomisk støtte for å få det til. De personene som deltar i dette er håndplukket for oppgaven, og det er særdeles viktig at de kan få mulighet til å reise inn denne gangen. Jeg skriver vanligvis ikke om økonomiske behov på denne bloggen, men nå er jeg frimodig på Russlands vegne. Dette er ingen ferietur, men en bønn- og misjonsreise. Målet er å styrke våre troende venner, og forkynne evangeliet så mennesker blir frelst!

Men det er ikke bare i Russland vi ser tegnene på en ny forfølgelsestid. I Belgia og Frankrike stemples baptister og pinsevenner som farlige sekter, og myndighetene vil ha dem forbudt. Det er virkelig en alvorlig tid som ligger foran oss, og vi trenger å forberede oss på den. Wurmbrand skrev:

"Såvidt jeg vet, finnes det ikke i hele verden et eneste universitet som gir undervisning i hvordan en undergrunnskirke arbeider," og så legger han til: "lite eller ingenting får du høre om undergrunnskirken, det kirkefellesskap som i dag omfatter en stor del av verdens kristne."

Mens du leser dette, blir dine brødre og søstre i Nord Korea, Kina og i mange muslimske land trakassert, forfulgt, mishandlet og drept, av en eneste grunn: at de tror på Jesus. Disse våre venner representerer Apostelkirken. En av dem skrev følgende:

Bønn av Ghorban Tourani,
myrdet i Iran, desember 2005. Kjære Herre Jesus, la meg komme nær deg, så jeg kan røre ved dine naglede føtter.

Kjære Herre Jesus, la meg lovsynge deg ydmykt,og kysse dine gjennomborede hender og føtter.

Du ble hengt på korset på Golgata med fire naglermens blodet rant fra kroppen din.

I denne desperate stunden, hvordan kunne du fremdeles elske alt det skapte?
Du var villig til å omfavne selv dem som korsfestet deg.
Du ble torturert for min skyld, ja, for min skyld.Ikke bare meg, men også for min far og min mor.

Og for min skyld led du store smerter,
i seks timer på korset.

Jeg ønsker at jeg ikke var så full av synd,slik at du ikke måttet lide slik for meg.

Å, jeg ønsker at jeg var der, for å trekke naglene ut avdine vakre hender, da du hang på korset.

Å, desperate tanker fyller meg når jeg tenker på at jeg kunne hjulpet deg til ikke å lide slik.

Herre Jesus, la meg ære ditt hellige navnhvert sekund av mitt liv her på jorden.

Jeg er villig til å gi mitt liv, som er ditt, for din sak og din menighet.

(Fra Åpne Døres nettside)

Glem ikke ordene til apostelen Paulus: "Alle som vil leve gudfryktig i Kristus Jesus, skal bli forfulgt." (2.Tim 3,12) Mens vi forbereder oss på trengselstider, kan vi følge oppfordringen til Hebreerbrevets forfatter: "Husk på dem som sitter i fengsel, som om dere var lenket sammen med dem, og husk på dem som blir mishandlet, som det gjaldt deres egen kropp." (Hebr 13,3 - Revidert oversettelse 2005)

Ingen kommentarer: