mandag, januar 01, 2007

Lengselen etter Gud



En ukjent salmist har satt ord på mitt nyttårsønske: "Som en hjort skriker etter rennende bekker, slik skriker min sjel etter deg, Gud. Min sjel tørster etter Gud, etter den levende Gud. Når skal jeg komme og tre fram for Guds åsyn." (Salme 42,2-3) Disse versene har lenge vært et av mine favorittvers fra Den Hellige Skrift, og nå innfor det nye året ber jeg dem med en inderlig lengsel. Den som har Gud som sin rikdom eier alt i En. Selv om han skulle tape det ene eller det andre skulle han knappest føle savnet, for han eier Kilden til alt. Han har i Den Eneste all tilfredsstillelse, all glede og all salighet. Hva han enn skulle miste eller gå glipp av, så har han i bunn og grunn ikke gått glipp av noe, ettersom han har alt i Den Ene, og han eier det fullkomment, rettmessig og evig. Jeg ber om at 2007 blir et år hvor Den Evige blir min hele og fulle tilfredsstillelse. Jeg vil søke Hans ansikt, og jeg vil leve for Hans ansikt. Jeg ber om at det nye året må bli et år hvor jeg får kjenne Faderen enda bedre, og at jeg får elske og ære Ham med mitt liv og med mine ord. I Salme 16 skriver David inspirert av Den Hellige Ånd: "Du vil kunngjøre meg livets vei. Fylde av glede er det for ditt åsyn, livssalighet ved din høyre hånd i det høye." Hos Gud finnes alt vi trenger. Der finnes også gleden og fryden i Den Hellige Ånd, som Jesus erfarte, og som vi inviteres til å erfare.

I en kommentar til Salme 42 skriver Augustin:

"Løp til kildene, drikk av vannet som flyter fram. I Gud er livets kilde, en kilde som ikke kan ta slutt. I Hans lys finnes et lys som ingenting kan formørke. Må din lengsel strekke seg etter dette lys, som dine øyne ikke kjenner. Det indre øyet bereder seg til å se lyset. Den indre tørsten brenner for å bli slukket i kilden."

Når året rant ut, og det nye året snudde sitt første uskrevne blad, var jeg i bønn til Gud. Nyttårsrakettene smalt rundt husets fire hjørner i øredøvende brak. Men det er mulig å stenge lydene ute, og henvende seg til Den Evige som holder selve tiden i sin hånd og be Completorium slik det er for Nyttårsaften i følge Tidebønnsboken: "Vokt meg, Herre, som din øyesten! Skjul meg under dine vingers skygge!." Og etter å ha bedt Nunc Dimittis eller Simeons lovsang som den også kalles, be disse ordene sammen med hele Kirken: "Allmektige Gud, himmelske Fader! Hos Deg er det ikke forandring eller skiftende skygge. Vi takker Deg for nåde over nåde som Du i de forgangne år har vist mot oss og våre fedre, og vi ber Deg: Forlat oss våre synder for Jesu Kristi skyld, og herliggjør Ditt navn til frelse og styrke for vårt folk og alle folk i den tiden Du ennå vil tildele oss. Gi oss, når vår oppbruddstime kommer, å gå med fred herfra inn i Ditt himmelske rike. Ved denne Din Sønn, Jesus Kristus, vår Herre. Amen."

Jeg ber om at 2007 skal bli et velsignet år for bloggens mange lesere. Takk for det gamle, og takk for alle hilsener og gaver i året som nå er historie. Uten deres støtte ville det ikke vært mulig å drive vår virksomhet.

Ingen kommentarer: