torsdag, mars 22, 2007

Blant venner


En forunderlig uke dette: Onsdag underviste jeg på menighetsmøte i Filadelfia Kolbotn. I formiddag skal jeg møte arrangementskomiteen for den nasjonale bønnekonferansen på Grimerud hvor jeg er medlem, og i kveld skal jeg tale på et møte i regi av St.Johannes døperen menighet. Denne menigheten er modermenigheten for Den nordisk katolske kirke. Guds familie er stor og mangfoldig, og jeg gleder meg sammen med mine venner. For meg blir det bare større og større dette, å få være del av dette forunderlige som kalles Kristi kirke. Biskop Bo Giertz skriver om dette: "Det er med kirkens liv som med alt rikere åndsliv. Man kan ikke resonere seg til det. Det åpner seg bare langsomt for den som med intuisjonen og kjærlighetens forståelse lenge lever i det. Lik kunsten og musikken som fordrer innlevelse og bare da, åpner sakte men sikkert hele sin rikdom for den som vil ta imot, må man også leve med i kirkens liv for å kunne få del i dens skatter. Lønnen for en slik innlevelse er en aldri sviktende strøm av nye oppdagelser og en ny forundring over uutømmeligheten i kirkens arv." Bildet viser innvielsen av St.Olavs kirke i Ålesund i fjor. Også denne menigheten tilhører Den nordisk katolske kirke.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære Bjørn Olav.
Blandt annet disse skriftstedene skulle hjelpe oss å skille mellom det ene og det andre, det som er sant

1. Korinterbrev 1,11-13
For det er blitt meg fortalt, mine brødre, av Kloes folk, at det er stridigheter blant dere. 12 Jeg sikter til at noen av dere sier: "Jeg holder meg til Paulus", andre: "jeg til Apollos", "jeg til Kefas" og "jeg til Kristus". 13 Er da Kristus blitt delt? Var det kanskje Paulus som ble korsfestet for dere? Eller ble dere døpt til Paulus' navn?

5. Mosebok 4,2
Dere skal ikke legge noe til det jeg befaler dere, og ikke trekke noe ifra, men holde de budene fra Herren deres Gud som jeg gir dere.

Forkynneren 3,14
Jeg skjønte at alt det Gud gjør,
varer til evig tid.
Ingen kan legge noe til,
og ingen kan trekke noe fra.
Gud har laget det så
for at menneskene skal ha age for ham.

Markus 7,6-9
Da sa Jesus: "Jesaja profeterte rett om dere hyklere - slik det står skrevet: Dette folk ærer meg med leppene, men hjertet er langt borte fra meg. 7 De dyrker meg forgjeves, for det de lærer, er menneskebud. 8 Dere bryr dere ikke om Guds bud og holder fast på forskrifter overtatt fra mennesker." 9 Og han sa til dem: "Ja, dere får det fint til! Dere opphever Guds bud, så dere kan følge egne forskrifter.

Lukas 17,1-2
Han sa til disiplene: "Det er ikke til å unngå at forførelser kommer, men ve den som de kommer fra! 2 Det ville være bedre for ham å bli kastet i havet med en kvernstein om halsen, enn at han skulle forføre en av disse små.

Åpenbaringen 22,18
Jeg sier til enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plager som det er skrevet om i denne bok;

Vennlig hilsen
Lars H. A

Bjørn Olav sa...

Jeg er litt usikker på hva du sikter til med å henvise til disse skriftstedene, når det gjelder nettopp denne bloggartikkelen. Skulle de ha vært plassert et annet sted, f.eks i debatten om lov og evangelium?

Bjørn Olav sa...

Ellers kan jeg fortelle at jeg hadde en svært fin og interessant kveld sammen med gode venner i Den nordisk katolske kirke. Jeg talte om at Gud leder og fører oss ut i ørkenen, for å tale vennlig til sine barn der.