tirsdag, mars 13, 2007

Lesning i fastetiden: Lærevillighet


"for en er deres mester.." (Matt 23,8) I følge selve betydningen av ordet "disippel", er enhver Kristu disippel en "som mottar lærdom", og det er viktig å ha dette klart for oss, slik at vi alltid er villige til å lære. Går vi inn for å bli lærere for andre, kan vi komme til å strekke oss lenger enn evnene egentlig rekker, og dermed bare skape tankekors for enkle og ukompliserte kristne. Den overlegenhet som stammer fra en overbevisning om at "vi alene vite", er årsak til at mange dører stenges for godt. Du må bli villig til å si: "Jeg vet ikke, Gud har ikke vist meg noe i den forbindelse." Hvis du gir uttrykk for at du har store kunnskaper, innbyr du til kritikk. Men ingen vil gå til angrep på en arbeider i Guds rike som inntar en ydmyk holdning og sier: "Hvis du har noe å si meg, lytter jeg mer enn gjerne, for jeg er også en Jesu disippel." "Ikke mange av dere bør bli lærere, min brødre," sier Jakob. Mitt råd til brødre og søstre er derfor at vi alltid må være åpne for å ta imot lærdom.
Watchman Nee, kinesisk menighetsleder som satt 20 år i fengsel i Shanghai på grunn av sin tro. Våren 1972 ble han satt fri, men allerede 1. juni samme år døde han.

Ingen kommentarer: