lørdag, mars 10, 2007

Til minne om Jack Frost - en mentors død




Sent i går gikk jeg den beskjeden jeg hadde fryktet. Pastor Jack Frost døde mandag denne uken, bare 54 år gammel etter en hard kamp mot kreftsykdommen som rammet ham for en tid tilbake. Få, om noen, fikk slik betydning for mitt forhold til Gud som min far, som nettopp Jack Frost. Gjennom sin undervisning åpnet han mine øyne for Guds farskjærlighet, at jeg er elsket også når jeg feiler og ikke får det til! Han lærte meg til å hvile i Gud, i Kristi forsoningsverk, og gjennom Jacks undervisning så jeg meg selv på Pappas fang, og opplevde min himmelske Fars helbredende berøring. Jack Frost lærte meg betydningen av det greske ordet "phileo", som betyr demonstrert kjærlighet. Gud var ikke lenger fjern, men nær og ville dele samfunn med meg. Jack Frost fikk menn til å åpne seg for Guds farskjærlighet - hvor mange har ikke grått i hans armer! Det er med et stort vemod jeg nå tenker på at vi ikke lenger skal høre hans varme stemme, kjenne hans favntak, lese hans artikler og bøker. Jack som hadde så mye ugjort, så mye mer å gi. Det himmelske regnestykket har jeg aldri forstått - hvorfor Gud henter noen hjem bare 54 år gamle, seks år eldre enn meg selv! Denne dagen har vært tung etter at jeg fikk vite at Jack er død, men jeg vet at når han lukket sine trette øyne - etter en rastløs natt, hvor han sèg inn i koma, for aldri mer å våkne, var han fri fra smertene. Han lukket sine øyne her i tiden, og åpnet dem i evigheten og så inn i ansiktet til Ham som Jack elsket mer enn noen annen, Jesus! Vi står fattige tilbake, men himmelen er sannelig blitt rikere. Selv ble jeg sittende med Bibelen min på fanget, og lese Salme 88. Det er en bønn om redning i dyp nød, skrevet av Korahs barn. I vers 10 heter det: "Mitt øye er sorgfullt av prøvelser, jeg har påkalt deg, Herre, hver dag. Jeg har rakt ut mine hender til deg." Det er slik jeg ser Jack for meg nå: Knelende løfter han sine hender opp til Pappa, for at Han skal ta ham opp i Sine armer. Hvilken trygghet vi har i Gud, også i prøvelsens og dødens stund.

Ingen kommentarer: