tirsdag, april 24, 2007

Menneskelig litenhet eller menneskelig jåleri


Steven Ligthle, den messianske jøden jeg hadde gleden av å tolke lørdag, fortalte meg at han ofte blir spurt om han har noen tittel. I visse sammenhenger kommer du jo langt, og får høy anseelse om du kan føye til noe foran navnet ditt. "Du kan skrive D.D," pleier Steve å svare. De som spør blir da ofte veldig begeistret over å ha en "doctor" i "divinity" foran seg, inntil Steve forklarer at hans D.D, ikke står for dr.theol, men for Dippy Duck, som er navnet på den bensinstasjonen han i sin tid drev, før Herren kalte ham ut i fulltidstjeneste. "Den bensinstasjonen var min skole," forteller Steven, og legger til: "I denne praktiske skolen lærte jeg Herren å kjenne, blant annet gjennom de prøvelsene jeg møtte i hverdagen min der." Det er mye slags jåleri tilstede i kristne sammenhenger, men det hjelper lite å ha flotte titler, om det ikke finnes åndelig liv og erfaring. Vi må nemlig stige ned fra stolthetens tinder om vi skal få se salige øynene som ser Kristus. For vår himmelske Far åpenbarer Kristusmysteriet for mennesker som er små og ydmyke, og som har fått sannheten i hjertet. Stor kunnskap, i hvert fall den kunnskap som er bygget på menneskelig visdom, kan stå i veien for å finne den sanne kunnskapen, og ikke minst kjennskapen til Gud. Vi leser om Jesus som sier: "Jeg priser deg, Far, himmelens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige, men åpenbart det for umyndige små. Ja, Far, for dette var din gode vilje." (Matt 11,25-26) Det er bare den ringe og ydmyke som finner den rette forstand og innsikt i Guds hemmeligheter.

1 kommentar:

Storstrand sa...

Herlig!
Treng eg segja meir, anna enn at eg er så samd, så samd med Steven Lightle.