onsdag, mai 02, 2007

Hold kjærlighetens flamme brennende


Å, om Gud ville vekke meg av treghetens søvn og, selv om jeg er så ubetydelig, tenne sin kjærlighets ild i meg! Å, om kjærlighetens flamme, lengselen etter Hans uendelige kjærlighet, måtte flamme opp over stjernene, og den guddommelige ild alltid brenne i meg!
Å, om jeg hadde den ved som alltid kunne holde ilden ved like og la den vokse, brenne, nære dens flamme, den flamme som ikke kan slukne eller kjølne! Å, om jeg kunne være slik at min lampe alltid brenner om natten i min Herres tempel, så at den lyser for alle som trer inn i min Guds tempel! I Jesu Kristi, din Sønns, min Guds, navn ber jeg deg Herre, om den kjærlighet som ingen ende har, slik at min lampe brenner og aldri slukner, brenner for meg selv og lyser for andre. Kristus, tenn våre lamper, du som er vår herligste Frelser, slik at de alltid må lyse i ditt tempel og hente et evig lys fra deg, det evige Lys, slik at vårt mørke blir lyst mens verdens mørke flykter bort fra deg.
Columba (543-615), en av de store personlighetene i den keltiske kirken. Omlag 200 klostre ble grunnlagt som en direkte frukt av hans virksomhet.

Ingen kommentarer: