tirsdag, juni 26, 2007

Hvordan bære frukt som varer?



Disse linjene skrives fra verandaen til min svigermor, med majestetiske fjell rundt seg, og med det idylliske Gjerdsetvannet rett nedenfor. Vi er her på noen dagers ferie. Jeg arbeider på et nytt bokmanus, og ved siden av studerer jeg nærmere Jesu lignelse om livet i vintreet. Jesus hadde mye å si om å "bli" i vintreet. Han snakket om å bære frukt, om å rense. Hva betyr disse uttrykkene? Hvordan kan de anvendes i våre liv? I den gamle pakt sammenligner Han sitt folk med en hage. I et genuint, kraftfullt og poetisk språk tegner Han for oss et bilde av det behag og den glede Han henter ut av sin hage i form av planter, frukt og blomster. Hans ønske er jo at hagen Hans skal bli en rik kilde til tilfredshet for Ham som elsker og tar vare på oss med alltid vedvarende omtanke og omsorg. Jesus ber oss om å bære rik frukt. Jeg spør meg selv: Hvordan kan det skje, i mitt liv? Hvordan kan jeg bli fruktbærende? I noen bloggartikler fremover kommer jeg til å la bloggens lesere få del i hva jeg har funnet i Den Hellige Skrift. Han en velsignet, fruktbærende dag!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg fikk lyst til å skrive om "en frukt".

Kanskje noen har hørt denne historien før, men sikkert ikke alle.

Historien handler om en misjonær som reiste i India for mange år siden. Og en gang ønsket han å forkynne for fangene i ett fengsel, men tvilte sterkt på at han ville få tillatelse. Det var nemlig i ett område med svært vanskelige kår for evangelisering. Men han oppsøkte likevel fengselsdirektøren og la frem sin forespørsel. Til misjonærens store forbauselse var direktøren svært imøtekommende og gav straks misjonæren tillatelse til å holde møter for fangene. Misjonæren ble selvsagt glad, men samtidig veldig nysjerrig på hvorfor han hadde fått en så positiv mottagelse. Han dristet seg til å spørre om dette, og direktøren fortalte:

Jo, da han var ung hadde han studert ved et univeristet i en by i England. Og en dag da han var på vei hjem så hadde han sett noen barn som lekte med ball i gata. Plutselig var en av ungene uheldig og sparket ballen inn i ett butikkvindu, og alle ungene sprang av gårde til alle kanter, alle bortsett fra en. Han ble stående igjen da den rasende butikkeieren kom løpende ut. Da butikkeieren hadde rast fra seg gikk indieren bort og spurte ungen om hvorfor han ikke hadde løpt bort sammen med alle de andre. Det var jo ingen som hadde sett ham. Jo, det var noen som så ham svarte gutten. Jesus så ham.

Dette hadde gjort så sterkt inntrykk på den indiske fengselsdirektøren at han fremdeles, mange år etter, betraktet den kristne troen med den største respekt. Hvis en tro kunne få en guttunge til å gjøre DETTE, ja da måtte det VIRKELIG være en ekte gudstro. Og hvis noen skulle få forkynne en tro for fangene i hans fengsel, ja så måtte det være denne.

Og hvis jeg ikke husker feil, så ble mange av fangene i dette fengslet frelst.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Innlegget er fjernet. Innholdet var av en slik karakter at det viser med all tydelighet at vedkommende som skrev, kun er ute etter å drive gjøn med de som skriver innlegg eller kommentarer på bloggen. IP adressen er kjent, og fortsetter vedkommende på denne måten, vil samtlige av vedkommendes innlegg bli slettet om vedkommende fortsetter.