onsdag, juni 06, 2007

Tro, liv og lære innen anabaptismen, del III


Fra en anabaptistisk huterkoloni i Ungarn foreligger det en øyenvitneskildring, skrevet på latin av en katolikk, som gir oss et godt bilde av hvordan enkelte så på anabaptistenes fellesskap. I sin Abenteuerliche Simpicissimus skriver Jacob Christoph von Grimmelhausen blant annet dette:
"Jeg ble kjent med en måte å leve på som var mer likt engler enn mennesker. Det var et samfunn hvor gifte og ugifte bodde sammen, under en leder søkte de et liv i enkelhet. Ved sine henders arbeid søkte disse gjendøperne bare å skaffe seg det de trengte til livets opphold. Resten av tiden brukte de til å prise Gud og tjene Ham og søke frelse for sine sjeler. Jeg har personlig sett slike kolonier av gjendøpere i Ungarn, som lever slik. Var det ikke for de kjetterske meningene de har som strir mot den kristne kirkes prinsipper, ville jeg gjerne ha sluttet meg til dem. I det minste ille jeg mene de er de mest velsignede mennesker i hele verden. De har store lagre, en overflod av matvarer som de på ingen måte sløser med. Der er ingen verdslighet, ingen misnøye, ingen utålmodighet. ka du hører ikke et overflødig ord. Menn og kvinner arbeider hver med sine oppgaver. Jeg så over hundre kvinner med sitt spesielle arbeid. Hver eneste både av dem og av mennene visste sin bestemte oppgave og gjorde den på den mest rosverdige måte. Om noen ble syk, hadde en av de andre ansvaret for å hjelpe. For hvert kjønn var det en lege og et apotek, skjønt takket være deres sunne levemåte var det sjelden noen av dem ble syk. Blant disse så jeg menn i høy alder så friske som en knapt finner andre steder. Over alt var det fred og harmoni mellom dem. Og de kalte hverandre brødre og søstre. Jeg skulle ønske jeg kunne finne folk som lever slik innen den katolske kirke. Så langt jeg kan forstå overgår disse gjendøpernes levemåte munkenes i klostrene. Jeg har ofte sagt til meg selv: Kunne jeg bare omvende dusse gjendøperne og få dem til å lære våre brødre i troen sin måte å leve på, hvilken velsignelse ville ikke det bli. Eller om du bare kunne overlate våre medkristne til å leve slik som gjendøperne gjør, hvilken velgjerning hadde du ikke da utført." (Skrevet ca 1668) Bildet er fra en Bruderhof kommunitet i USA.

Ingen kommentarer: