mandag, juni 11, 2007

Viktig å forstå at man er skapt i Guds bilde



Få, om noen har hjulpet meg til å fordype mitt bønneliv de senere årene, som den koptiske munken, fader Matta El-Meskeen, eller Matteus den fattige. Jeg har skrevet om ham på bloggen min tidligere. Fader Matta El-Meskeen, som døde 8. juni i fjor, var født 20. september 1919. Ved siden av å være munk, var han også åndelig far for 130 munker i Hl. Makarios den Stores kloster i Wadi El Natrun i Egypt. Han var også en meget anerkjent ortodoks teolog, og forfatter til 181 bøker! Fader Matta El-Meskeen var også en sterk fornyer og inspirator i den ørkenvekkelsen som har pågått i Egypt de senere årene. Hans bok "Orthodox Prayer Life. The Interior Way", utgitt på St. Vladimir's Seminary Press i 2003, hører med til mine kjæreste eie.

Under skyggefulle trær i går, i den deilige hagen vår, har jeg lest i denne boken igjen. Denne mannens bøker må leses s-a-k-t-e. I det kapitlet jeg leste i går, er fader Matta El-Meskeen opptatt av at bønn er fellesskap mellom oss og Gud. Men for at dette fellesskapet skal kunne fordypes, og virkelig bli det som det er ment å være, må vi fullt og helt bli klar over at vi er skapt i Guds bilde. "Gud sa: La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss." (1.Mos 1,26) Matta El-Meskeen sier: "Med det samme et menneske er klar over dette, så vil det ha grepet tak i selve nærværet - som er Gud selv. På denne måten, forstår sjelen, ser og berører Gud selv. Det er bare en, sann, realistisk måte for mennesket til å bli klar over seg selv. Det må først bli klar over Gud. Når et menneske blir klar over seg selv, så vil en med det samme finne seg selv ansikt til ansikt med Guds likhet."

Fader Matta El-Meskeen siterer Hl. Gregor av Nyssa, som har sagt at "bønn er en hjerte-til-hjerte samtale, hele tiden aktiv fra Guds side, alltid treg fra vår. Faktum er at begge parter kaller, og begge responderer. Men, initiativet er alltid Guds."

I denne forbindelse siterer fader Matta El-Meskeen Jesaja 65,2. For sammenhengens skyld tar jeg med vers en også: "Jeg hadde svar for dem som ikke spurte, jeg var å finne for dem som ikke søkte meg. Til et folk som ikke påkalte meg, sa jeg: Her er jeg! Her er jeg! Hele dagen rakte jeg hendene ut ...."

Det er Faderen som kaller oss til å be, og får oss til å be. Fader Matta El-Meskeen sier: "For så mye som vårt hjerte er rent, vil Gud finne sitt hvilested i oss." Dette samstemmer jo veldig godt med Jesu ord, i Matt 5,8: "Salige er de rene av hjertet, for de skal se Gud."

"Det synes som," sier fader Matta El-Meskeen, "vi ble skapt for bønn. Bønn er det eneste bånd som fører oss sammen med Gud. Når vi mister bønnen, mister vi faktisk herligheten i vårt bilde... Gud drar oss til seg selv gjennom bønn, og gjennom bønn reiser vi på forunderlig vis i Hans retning, på en måte som er altfor dyp til å kunne fatte. Faktum er, gjennom bønn drar Gud seg nærmere oss, og Han kommer til oss for å bo sammen med oss. Gjennom bønn tilbyr Han oss fellesskap med seg selv slik at Han kan bli helt og holdent vår, og vi kan bli helt og holdent Hans."

Ingen kommentarer: