søndag, juli 22, 2007

En av USA's 50 viktigste påvirkere





I går skrev jeg om Jim Wallis. Jeg tror ikke jeg tar munnen for full, når jeg sier at han er den samlede lederskikkelsen og ideologen for den nye profetiske solidaritetsbevegelsen. Det anerkjente tidsskriftet TIME mener Jim Wallis hører med blant de 50 menneskene som påvirker Amerikas framtid mest. I snart tre tiår har denne mannen fulgt samfunnsutviklingen i USA noen få kvartaler fra Det Hvite Hus, fra Sojourners kommuniteten, i et område der mange hvite helst ikke går etter mørkets frembrudd. Han har møtt kjente politikere og senatorer i direkte samtaler, protestert overfor maktens høyborg, og har vært fengslet en rekke ganger for sitt engasjement. Så har han da også marsjert sammen med selveste Martin Luther King jr.

Selv vokste han opp i en fin forstad i Detroit. Hans fire søsken fikk gå på gode skoler, og kirken var sentral i denne middelklassefamiliens liv. Hans oppvekst var trygg og god. Men snart skulle hans lille idylliske verden rase sammen. Gjennom aviser og nyhetsoppslag fikk Wallis del i en annen virkelighet. Noen kilometer lenger oppe i byen fantes det arbeidsløse familieforsørgere. Ja, til og med sultne mennesker og overfylte fengsler. Wallis begynner å stille ubehagelige spørsmål: Hvorfor fantes det ikke fargede kristne i kirken han gikk i? Han får ingen gode svar.

16 år gammel får Jim Wallis førerkort. Han setter seg i bilen, kjører noen kilometer og plutselig tar hans liv en helt annen kurs. En ny verden, et annet Amerika enn det han er vant til, åpebarer seg for ham. Her er hans egne ord:

"Løsgjengerne, de prostituerte og gatebarna ble like nysgjerrige da de så meg, som jeg da jeg så dem. Jeg visste at menneskene jeg hadde vokst opp med ville ha blitt skremt og forferdet... Men byen dro meg til seg som en magnet. Det var som om livet var virkeligere der, mer menneskelig ... til tross for alle ulikheter, og jeg følte på en eller annen måte en samhørighet med menneskene i sentrum av byen..."

Et livslangt engasjement for de fattige og undertrykte begynner. Med Bibelen som sin eneste autoritet. Jim Wallis tolker evangeliet radikalt. Sine opprinnelige røtter har han i det evangelikale vekkelsesmiljøet. Charles Finney er et av hans forbilder. Men Wallis er skuffet på de evangelikales inadvendthet. Han engasjerer seg som student i protestbevegelsen mot Vietnamkrigen. Men både innen den tradisjonelle vekkelseskristendommen og i den radikale protestbevegelsen savner Wallis noe som kunne løse menneskenes og samfunnets dype krise. Han leser evangeliene på nytt, og Apostlenes gjerninger, og oppdager sannnheten om Guds rike. Dette gir han en fordypet forståelse av evangeliets sannheter, og han tar med seg det beste fra både vekkelseskristendommen og protestbevegelsen. Jim Wallis er utrettelig. Alltid på de svakes side, på evangeliets side. I bønn, i handling, i skrift og tale. Motsagt, utskjelt, mistrodd, men glødende og levende og lidenskapelig for Jesus.

Ingen kommentarer: