tirsdag, juli 24, 2007

En tragisk dag for Norge og kongehuset



Nyheten om at prinsesse Märtha Louise, står frem som sannsigerske, engledyrker og lovpriser avguden Astarte, bringer dyp sorg til alle som setter Det norske kongehuset høyt. 24. juli 2007 er intet mindre enn en tragisk og sorgens dag for kongehuset og for Norge. Selv om prinsessen ikke lenger har noen viktig stilling i Kongehuset, så er hun medlem av det og hennes navn og person har en stor symbolverdi. Det er også slik at hun i kraft av sin stilling representerer kongehuset, og dermed Norge. Det hun gjør er dermed ikke bare privat. Det er interessant å merke seg at prinsessen på hennes nettside, siterer fra Bibelen, nærmere bestemt fra 1.Kong 11,5: "For Salomo fulgte Astarte, sidoniernes gudinne." Der slutter sitatet på prinsessens nettside. Men det står mer i dette verset, som prinsessen og hennes kollega betimelig ikke siterer: "og Milkom, ammonittenes avskyelige avgud." I det neste verset står det: "Salomo gjorde det som var ondt i Herrens øyne, og har fulgte ikke Herren helt og fullt, slik hans far David hadde gjort." Hadde prinsessen lest videre i det samme kapitlet i 1.Kongebok, hadde hun lest følgende i versene 31-33: "Han (profeten) sa til Jereboam: Ta ti stykker til deg selv, for så sier Herren, Israels Gud: Se, Jeg river kongedømmet ut av Salomos hånd, og Jeg skal gi ti stammer til deg. men han skal få ha en stamme for Min tjener Davids skyld og for Jerusalems skyld, den staden Jeg har utvalgt blant alle stammene i Israel. Det er fordi de har sviktet Meg og tilbedt Astarte, sidoniernes gudinne, Kamosj, moabittenes gud, og Milkom, Ammonfolkets gud, og de ikke har vandret på Mine veier, så de gjorde det som er rett i Mine øyne og holdt Mine lover og Mine dommer, slik hans far David gjorde."

Hvem var så Astarte? Det var en kanaanittisk fruktbarhetsgudinne, en guddom som under forkjellige navn ble dyrket i hele den gamle Orienten. I Babylonia ble hun kalt Ishtar, sumerne tilba henne under navnet Nana eller Nina. I Kanaan var hun også kjent under navnet Baalat, den kvinnelige guddom som tilsvarte Baal. Til dyrkelsen av henne hørte usedelige skikker. Hos fønikerne var hun måne- og stjernegudinnen, og hennes symbol var nymånen. Men også her var hun fruktbarhetsgudinne. Hun hadde mange helligdommer. I dommertiden hadde hennes kult vunnet innpass i Israel. "De forlot Herren og tjente Ba'al og Astartene. HERRENS VREDE BLE OPPTENT MOT ISRAEL. Derfor overgav Han dem i røveres hånd, og de plyndret dem." (Dom 2,13-14) "SÅ GJORDE ISRAEL IGJEN DET SOM VAR ONDT I HERRENS ØYNE, og de dyrket Ba'alene og Astartene, Syrias guder, Sidons guder, Moabs guder, gudene til folket i Ammon og filisternes guder. DE FORLOT HERREN OG TJENTE HAM IKKE. DERFOR BLE HERRENS VREDE OPPTENT MOT ISRAEL. Han prisga dem i filisternes grep og i Ammonfolkets grep." (Dom 10,6-7) Filisterne bygget et stort tempel for henne i Betsan, som er gravd fram i vår tid. Det har tallrike slangeskulpturer.

Dette er det altså prinsessen har viklet seg inn i. Det er alvorlig, ikke bare for henne, men for kongehuset og for Norge. Herren vår Gud hater avgudene, for Ham er det en vederstyggelighet. Dyrkelsen av Astarte førte til harde dommer fra Herren over Israel og Israels kongehus. Vi trenger vi virkelig å be, for prinsessen og for kongehuset, og for vårt kjære Norge i disse dager! Måtte Herren forbarme seg over oss, tilgi oss vår synd, og se i nåde til oss alle.

Bibelen advarer sterkt mot det prinsessen nå har begitt seg ut på. ”Det må ikke finnes noen hos deg som lar sin sønn eller datter gå gjennom ilden, eller en som driver med spådom, eller en tegntyder eller en som tyder overnaturlige varsler, eller en trollmann, eller en som kaster besvergelser eller er et medium for åndemaning, eller en som driver med spiritisme, eller en som påkaller de døde. For hver som gjør dette, er en styggedom for Herren. På grunn av disse STYGGEDOMMENE driver Herren din Gud dem bort fra ditt ansikt. Du skal være ulastelig for Herren din Gud.” (5.mos 18,10-13)

På Dagsrevyen i kveld sto det frem en kvinnelig prest, en religionsforsker, som synes det prinsessen nå gjør er spennende, og hadde ingen motforestillinger. Det sier ikke så rent lite om vedkommende prest, og hvor langt frafallet har kommet i Den norske kirke.

På denne triste dagen for kongehuset og vårt land, la oss søke Herren og la oss rope ut: Vend om! Denne veien fører ikke til velsignelse for noen.




24 kommentarer:

Ivar Kvistum sa...

Har ikke du som (tidligere?) baptist noen som helst reflekser i forhold til koblingen mellom kongemakt og statskirke? Ser du det positive i at et medlem av kongehuset faktisk markerer sin religiøse selvråderett og bryter med den forkastelige ideen om at kongen er kirkens overhode og motsatt: at kongen er forpliktet til å oppebære en luthersk bekjennelse enten den er ekte eller falsk?

For mennesker som elsker trosfriheten er dette rett og slett svært gode nyheter.

Anonym sa...

Jaja, enda en spiker på kisten til denne anakronismen fryder vel enhver republikaners hjerte!

Anonym sa...

Men, er det ikke mulig å se dette som noe positivt da? Det er vel liten tvil om at det er større åpenhet for det åndelige i dag, enn for bare få år siden. Jeg tror at en større åpenhet overfor eksistensen av engler og lignende, også kan skape åpenhet overfor Jesus. Paulus møtte en lignende åndelig søken i Aten. Han snudde det til noe positivt, og han var vel ikke akkurat den i bibelen som var kjent for å være rundest i kantene. Jeg tror vi kristne, generelt er altfor redde for altfor mye. Jeg tror det er viktig å vite hvem man er, hva man tror på og hva man står for, men helt unødvendig å være så redd for at andre ser ting på en litt annen måte...

Bjørn Olav sa...

Jeg kan ikke se noe positivt ved at en representant for Det norske kongehus driver med avgudsdyrkelse. For Herren vår Gud var dyrkelsen av Astarte en vederstyggelighet, som brakte Israels kongehus under Guds dom. Guds ord er klart og tydelig, når vi leser i 2.Mos 20,3: "Du skal ikke ha andre guder enn Meg", og i vers 5: "Du skal ikke falle ned og tilbe dem eller tjene dem. For Jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud."

Det er riktig at Paulus brukte anledningen i Athen til å forkynne evangeliet. Men du har sikkert lagt merke til hans reaksjon når han så avgudsbildene? "Mens Paulus ventet på dem i Aten, ble han ånd opprørt i ham da han så at byen var full av avgudsbilder." Og det er også viktig i denne sammenhengen å se på hva som skjer med trollmannen Skevas, som du kan lese om i Apgj 19. Og ikke å forglemme det som skjer på den første misjonsreisen. I Apgj 13,6-12 leser vi:

"Da de nå hadde gått over øya til Pafos, fant de en trollmann, en falsk profet, en jøde ved navn Barjesus. Han var hos landshøvdingen Sergius Paulus, som var en forstandig mann. Denne mannen ba seg til Barnabas og Paulus, for han ønsket å høre Guds ord. Men Elymas, trollmannen, som navnet hans betyr, sto dem i mot, og han prøvde å vende landshøvdingen bort fra troen. Saulus, som også ble kalt Paulus, så da skarpt på ham, fylt av Den Hellige Ånd, og han sa: Du som er full av all svik og alt bedrag, du djevelens sønn, du fiende av all rettferdighet, kan du ikke holde opp med å forvrenge Herrens rette veier? Og se, når er Herrens hånd over deg, og du skal bli blind, og for en tid skal du ikke se solen. Og straks falt en mørk tåke over ham, og han gikk omkring og etter etter noen som kunne lede ham ved hånden. Da landshøvdingen så hva som skjedde, kom han til tro. For han var forundret over Herrens lære."

Paulus var også meget tydelig i hva Gud mente om det umoralske forholdet som eksisterte mellom kong Agrippa og Berenike.

Prinsessen, som selv om hun ikke har noen tittel som kongelig høyhet lenger, er ingen hvem som helst. Hun bruker bevisst sin prinsessetittel, og til og med oppgir telefonnr til slottet, og det er klart at dette er med på å legitimere og gjøre avgudsdyrkelsen i denne nasjonen stueren. Dette er intet mindre enn en forferdelig synd, som prinsessen nå drar med andre på. Jeg ser ikke at jeg som kristen skal være med på å applaudere det. Det ville være å kalle det som er galt for rett, og det som er rett for galt.

Anonym sa...

Så godt at noen er tydelig på hva Bibelen har å si om dette. Hvilken himmelropende synd er ikke det vi ser nå. Interesssant at Aftenposten er så våken, at den på førstesiden i dag skriver: Okkult prinsesse.

Anonym sa...

Det kan godt være at du har rett. Jeg er ikke egentlig uenig med deg i sak. Jeg synes bare det blir så feil når kristne, nesten bare, kaster seg inn i offentlig debatt, når noe skremmer. Er det ikke mulig å applaudere at prinsessen faktisk ser at det finnes en åndelig verden? Det er ikke så få som har blitt kristne etter først å ha lett i "feil åndelighet". Vi har jo den sterkeste på vår side, så hvorfor er det så mye frykt i kristne miljøer? Jeg mener ikke at man skal si at alt er greit, eller gå på komromiss med det man tror på, men kan ikke fokus være på det gode man har funnet, og anbefaling av livet med Jesus, i stedet for så sterk fordømmelse av andres søken? Jeg tror vi er satt til å være lys og salt I verden, ikke til å mure oss inne og være redde for alt vi ikke er enige i.

Bjørn Olav sa...

Selvsagt skal vi være frimodige på vårt vitnesbyrd om korstes forvandlende kraft. Selv har jeg deltatt på flere New Age messer, blant annet med egen stand, hvor jeg har tilbudt gratis forbønn. Jeg er slett ikke redd for å møte mennesker med annen bakgrunn.

Dette er likevel annerledes. Märtha Louise er ingen hvem som helst. Hun er medlem av kongehuset. Hun bruker bevisst sin prinsessetittel, og bruker til og med telefonnr til Slottet, i annonseringen av sitt private firma. Dermed drar hun også Slottet inn i det hele. Jeg regner med at hun må fjerne dette telefonnr. Tenk bare på hvilke reaksjoer som har kommet når enkelte har misbrukt sin stilling, og skrevet private brev på brevpapir med logoen fil firmaet hvor man arbeider.

Prinsessen oppmuntrer mennesker til å ta del i en avgudsdyrkelse, som Herren vår Gud karakteriserer med avsky.

Slikt kan vi ikke ta lett på. Med dette er prinsessen med på å dra Guds dom ned over vår nasjon.

Ivar Kvistum sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Det er veldig interessant å lese kommentarene i dagens utgave av Aftenposten på avgudsdyrkelsen til prinsesse Märtha Louise.

Biskop Olav Skjevesland, en av Norges autoriteter på Bibelens engelehieraki og fuksjon, i følge Aftenposten, sier at han stiller seg avventende og spørrende til prinsessens undervisningstilbud.

Professor Tormod Engelsviken ved Menighetsfakultetet er mer klar, og advarer mot demoner. "Men selv om menneskene har en forestilling om at vi har vår egen skytsengel, så oppfordrer ikke Bibelen til å ta kontakt med engler eller tilbe dem. Søker menneskene kontakt med slike åndsmakter, kan det få negative konsekvenser også som spiritisme og okkultisme og kontakt med onde ånder og demoner", sier Engelsviken.

Helsedirektør Lars E. Hanssen synes det hele er problematisk, ikke minst at prinsessen bruker sin tittel som fysioterapeut.

Det er veldig interessant å merke seg lege Bernt Rognliens kommentar. Rognlien, som i dag er lege ved Balderklinikken, er en av veteranene innen alternativ medisin i Norge:

"Märtha Louise er et forbilde for mange unge kvinner, og det er ikke sikkert at hun er klar over at hun også kan virke forførende for noen når hun nå benytter religiøs terminologi om engler og gudinner i sitt kurstilbud."

Lagtingspresident Inge Lønning, som også er teolog, sier at "dette er på klar kollisjonskurs med kristen tro."

Ivar Kvistum sa...

Jaja, Hansen. Du vil ikke ta en diskusjon om trosfrihet. Jeg antar du regner det som et "personangrep", i mangel av noen bedre unnskyldninger.

Det er både autoritært og feigt av deg.


Jeg får heller poste mitt anliggende et sted som er utenfor din rekkevidde.

Anonym sa...

Hva skjedde her, kan noen forklare?

Bjørn Olav sa...

Du kjenner veldig godt kjørereglene for debatt på denne bloggen, Kvistum. Holder du deg til dem er du hjertelig velkommen til å kommentere.

Ivar Kvistum sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Ivar Kvistum sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Jeg er enig med Lønning/Hansen når de sier at dette ikke kan forenes med kristen tro. Prinsessen bør melde seg ut av Den norske kirke. Det er mest redelig av henne i den situasjonen som har oppstått. Biskop Ole Chr Kvarme burde ta en lang prat med Märtha Louise.

Anonym sa...

Jeg er litt forvirret nå.

Jeg har vært innom bloggen til Kvistum og lest dagens innlegg der. I øyne er han innom flere interessante problemstillinger jeg mener det hadde vært nyttig å få din kommentar til.

Er det formen som er gal, er det meningene som ikke passer inn? Er spørsmålene allerede besvart? Er det ikke sant det han skriver?

Du snakker om "kjøreregler" på bloggen. Hvor er de? Jeg blir engstelig for å tråkke i baret selv.

Bjørn Olav sa...

Kjørereglene på bloggen her er at personangrep, sjikane og bannord ikke tillates. Slike innlegg strykes.

Innlegget på bloggen du henviser til, er ikke det innlegget som ble slettet på denne bloggen. Det hadde en helt annen ordlyd. Jeg beholder kopier av samtlige innlegg som slettes. Dessuten er jeg ganske lei av at Kvistum til stadighet henviser til en spesiell sak, som han og jeg har debattert svært lenge. Det blir meningsløst å gjenta alle anklagene, når de som leser ikke kjenner alle detaljene, og dermed ikke har gode nok forutsetninger til å sette seg inn i saken.

Kvistum fortsetter sjikanen på sin egen blogg, og fremsetter usannheter. Det kan jeg intet annet gjøre med, enn å nedbe Guds velsignelse over ham.

Du er selvsagt hjertelig velkommen til å skrive kommentarer. Det er også Kvistum, om han holder seg til de reglene som gjelder på denne bloggen.

Anonym sa...

Takk for svar.

Ivar Kvistum sa...

Hansen gjentar påstandene om at jeg sjikanerer ham. Det er selvsagt galt. I motsetning til Hansen, går jeg ikke løs på andre menneskers motiver og karakter. Jeg forholder meg utelukkende til de meningene og holdningene Hansen forfekter.

Det som derimot er riktig, er at jeg ikke har tenkt å glemme uoppgjort synd. Jeg holder Hansen ansvarlig - fortsatt.

Ivar Kvistum sa...

For øvrig vil jeg som vanlig ha meg frabedt Hansens velsignelser. De åndskreftene han holder seg med, vil jeg ikke ha på meg.

Jeg hadde nær sagt: Takke meg til Märthas engler, hehe.

Ivar Kvistum sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Ta med deg disse ordene, Bjørn Olav: "Salige er dere når de håner og forfølger dere og for Min skyld sier all slags ondt om dere, i det de lyver. Fryd dere og juble i glede, for stor er deres lønn i Himmelen. For slik forfulgte de profetene som var før dere." Dette er Jesu egne ord i Matt 5,11-12

Bjørn Olav sa...

Verdens Gang skriver følgende på lederplass i dag (onsdag 25. juli 2007):

"Prinsesse Märtha Louise hevder at hun er synsk og starter en alternativ skole for å lære bort kunsten å komme i kontakt med engler, skriver Se og Hør. Vi tror professor Tormod Engelsviken ved Menighetsfakultetet er i nærheten av et poeng når han sier at prinsessens evner til å komme i kontakt med englene kan føre til at at hun kommer i kontakt med demonene også."

Interessant observasjon av VG's lederskribent.

Anonym sa...

Uten å blande meg noe videre inn uten å si at jeg er enig i at det er en demonisk avgud som er forbilde for Marthas skole.

Men jeg vil reagere på at ordet "forfølgelse" stadig missbrukes til å gjelde meningsmotstand.

Og hvis meningsmotstanden som fremmes her kan kalles forfølgelse så vil det være helt korrekt at mange Norske kristne som F. eks Benestad forfølger homofile.

Det er selvsagt ikke tilfellet.

Forfølgelse er noe helt annet enn muntlig uenighet, eller at noen ikke liker deg, og gir utrykk for det. (uten at jeg her sikter til noen meningsutveksling på denne bloggen.)

Mvh.
Lars