tirsdag, juli 03, 2007

Guds lengsel - Guds rike



Det er to ting som jeg tror ligger Gud veldig på hjertet i vår tid: At den menighet Kristus vant seg med sitt blod, skal være:

* Et profetisk folk som demonstrerer Guds rike, som et alternativt samfunn i verden.

* Et profetisk folk som forkynner budskapet om Guds rike, for alle mennesker.

Evangeliet må omsettes i handling. Jesus døde for å være Herre, både over døde og levende. "For ingen av oss lever for seg selv, og ingen dør for seg selv. For når vi lever, lever vi for Herren, og når vi dør, dør vi for Herren. Derfor, enten vi da lever eller dør, hører vi Herren til. Derfor døde jo Kristus, sto opp og var levende igjen, for at Han skulle være Herre både over døde og levende." (Rom 14,7-9) Jesus gav sitt liv forat Guds rike skal bli en virkelighet her på jorda. Guds rike er selve annerledesriket. Når Guds herredømme manifesteres i det kristne fellesskapet, vil det vise seg i Guds rikets frukter: rettferdighet, fred, glede og kraft i Den Hellige Ånd. "For Guds rike består ikke i å spise og drikke, men i rettferdighet og fred og glede i Den Hellige Ånd." (Rom 14,17) "For Guds rike består ikke i ord, men i kraft." (1.Kor 4,20) Skal vi leve i og under Jesu Kristi herredømme, så betyr det å leve i et nært fellesskap med Gud og mennesker. Menigheten, det kristne fellesskap, er Kristi kropp, og det er som en del av denne kroppen du og jeg er kalt til å leve.

Men det er bare når det kristne fellesskapet fungerer normalt i Guds menighet, at menigheten som Kristi kropp fungerer som den skal. Det er bare ved å leve og fungere sammen som en kropp at vi åpenbarer Kristi liv i denne verden.

Bildet viser nylig avdøde Art Katz i samtale med en konferansedeltager. Art Katz levde helt til han døde for noen få dager siden, i et anabaptistisk fellesskap i USA, hvor de hver dag kom sammen for å be og bryte brødet. Han levde og åndet for Kristi kropp og for Guds rike.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det som ser ut for meg til å være den store utfordringen i dag, er at så mange ikke har noen klar bevissthet om hva "menigheten" egentlig er. I hele livet har vi blitt opplært til å tro at alle som er registrert i medlemsregisteret tilhører "menigheten". Og der er man enten man er "ordentlig relliøs" eller kanskje bare "døpt og konfirmert".

Jeg tror det er som BjørnOlav skriver, at vi mer enn alt trenger er et kristent samfunn som evner å vise folk forskjellen på død og levende kristendom.

Jesus sa ikke mye som skulle tilsi at dagens "møtekristendom" var målet for sin menighet.

Anonym sa...

Guds rike..
Slik jeg ser det har vi begrenset budskapet om Riket til "bilett til himmelen", få din sak i orden med Gud + velsign meg, helbred meg.

Det var ikke dette Jesus forkynte. Han proklamerte sitt herværende rike - reelt, levende og lysende i tiden. Hans rike er større en menigheten, men det gode budskap er at i Jesus Kristus er dette riket riket kommet nær, tilgjengelig, erfarbart, dynamisk, voksende i dybde, bredde og lengde og i tid. I kvalitet og kraft er ikke ikke riket av denne verden. Derfor må en fødes på ny for se det.

Tiden er kommet.....

Bjørn Olav sa...

Min bønn og min drøm er at Jesu undervisning om Guds rike skal "oppdages" av flere! Det ville forandre både enkeltindivider og forsamlinger! Det er merkelig, Tore, at dette som er så sentralt i alt som handler om Jesus, alt hva Han sa og gjorde, nesten er totalt fraværende i det vi holder på med. På norsk finnes det noen ytterst få bøker om temaet. Og de er oversatt fra engelsk. Aril Edvardsen skrev i sin tid en bok om emnet, og så har vi selvsagt Stanley Jones - mannen som virkelig hadde oppdaget Evangeliet om Riket.

Anonym sa...

Stanley Jones
Kommer nettopp fra en samling med Tom Mohn, 72, pastor i "Bread of Life Fellowship" i Tulsa. Han og hans kone delte Ordet med oss i går på min 62 årsdag. Tom og Barbara er levende forbilder for meg. Tom var på 60-tallet en nøkkelmann for Oral Roberts, og etter det har de vært gjennom de samme frustrasjoner som mange av oss - (shepherding, Toronto, Word of Faith o.m.) Men de har bevart troen og livsgnisten. Mye av dette mener de skyldes at de tidlig fikk en grunnleggende forståelse av Guds rike gjennom Stanley Jones's forkynnelse - bl.a. boken "The Unshakable Kingdom and The Unchanging Person"

Jeg møter så mange om dagen som kjeder seg smertelig gjennom dagens form for menighetsliv. En stor grunn til dette, tror jeg, er at vi fokuserer og overfokuserer delsannheter eller vi direkte er forført. Tom sa at en av største lærdommer var at han kunne bli forført. Og han gikk på slutten av 70-tallet inn i Shepherdingforståelsen med bl.a Bob Mumford, Juan Carloz Ortiz som inspiratorer. Han ser på dette som en alvorlig og ødeleggende forførelse i livet sitt- noe som også Bob Mumford har innsett og bedt om tilgivelse for.

Når vi oppdager Jesus i relasjon til Guds rike - har vi muligheten til å gå inn i noe dynamisk og levende - og vi blir ikke vippet av pinnen av forskjellige moter som kommer og går.

Noe slik ser jeg det..

Anonym sa...

En gang i mitt liv har jeg vært med i en menighet, men ikke lenge. Jeg gav tiende, jeg vasket lokalet, jeg overholdt "møteplikten", osv osv. For dette fikk jeg noen vanskelige bekjentskaper, og mye nyttig erfaring, men ikke noe mer.

I dag har jeg gitt opp tanken på å melde meg inn i noen menighet. Og jo mer jeg forstår av årsaken til dette, jo mer overbevist blir jeg om at svært mange menigheter har mistet sin kraft, sin enhet, og sin ledelse på grunn av synd.

Bjørn Olav sa...

Tore: Gratulerer med 62 års dagen! Det må ha vært et interessant besøk du har hatt! Boken av Stanley Jones fikk jeg på fødselsdagen min i 1980, av en felles bekjent ved navn Georg Hansen (ikke slekt). Vil også anbefale en annen som heter "Bergpredikans Kristus", som ble utgitt på svensk Libris i 1982. Der meisler Jones ut Guds rikets filosofi. I Jesu bergpreken ligger nøkkelen skjult, eller skal vi heller si, åpent fremme for å forstå Guds rikets prinsipper som vi er kalt til å leve etter. De har voldsom spire og sprengkraft i seg.