torsdag, juli 26, 2007

Hvorfor og hvordan velsigner vi Israel?


Ordene fra 1.Mosebok 12,3 har vakt debatt og skapt spørsmål på denne bloggen: "Jeg skal velsigne dem som velsigner deg, og Jeg skal forbanne den som forbanner deg. Og i deg skal alle slekter på jorden bli velsignet." Hva betyr dette konkret? Jeg tror det for forsamlingen dreier seg om følgende:
1. Vi velsigner Israel på grunn av Jesu forsoning. Når apostelen Peter taler til folket i Jerusalem sier han: "Dere er profetenes barn og barn av den pakt som Gud opprettet med våre fedre da Han sa til Abraham: Og i din slekt skal alle jordens slekter bli velsignet. Etter å ha oppreist sin Tjener Jesus, sendte Gud Ham først til dere for å velsigne dere, idet enhver av dere vender om fra sine misgjerninger." (Apgj 3,25-26) Her ser vi at Peter setter ordene fra 1.Mos 12 i sammenheng med at Jesus kom til jorden, og Han kom først til jødene. I min forrige artikkel gjorde jeg rede for at forsamlingens misjonsoppdrag er nøkkelen til Israels gjenreisning. Jo raskere vi fullfører vårt oppdrag og når alle folkeslag med evangeliet, jo raskere får vi oppleve det naturlige Israels åndelige gjenfødelse. "En del av Israel er blitt forherdet, inntil folkeslagene er kommet inn i fullt tall. På denne måten skal hele Israel bli frelst, slik det står skrevet: Fra Sion skal redningsmannen komme, han skal ta bort all ugudelighet fra Jakob, og dette er den pakt jeg vil slutte med dem når jeg tar bort deres synder." (Rom 11,25b-27, Bibelselskapets oversettelse av 78/85) Vi velsigner Israel med å gi dem evangeliet. Apostelen Paulus skriver: "For jeg skammer meg ikke over Kristi evangelium, for det er Guds kraft til frelse for hver den som tror, for jøde først og så for greker. (Rom 1,16) Jesus sier selv at Han døde for "at Han skulle samle til ett de Guds barn som er spredt omkring." (Joh 11,52) Og profetene taler jo om at Herren vår Gud skal kalle jødene tilbake til sitt hjemland, alle de som ble spredt til jordens fire hjørner, i forbindelse med Jerusalems ødeleggelse i år 70 e.Kr. En av disse profetiene er Jes 43,5-7: "Frykt ikke, for Jeg er med deg. Jeg skal hente din ætt fra Øst, og Jeg skal samle deg fra Vest. Jeg vil si til Nord: Gi dem fra deg! Og til Sør: Hold dem ikke tilbake! Før Mine sønner tilbake langt borte fra, og Mine døtre fra jordens ende, hver den som er kalt ved Mitt navn, som jeg har skapt til Min ære. Jeg formet ham, ja, Jeg har dannet ham."
2. Vi velsigner Israel ved å vekke deres misunnelse! Dette trenger en nærmere forklaring, og den gir apostelen Paulus i Rom 11,11: "Jeg sier altså: Har de snublet for at de skulle falle? På ingen måte. Men ved deres overtredelse er frelsen kommet til hedningefolkene, for å gjøre dem (altså jødene) nidkjære." De historiske kirkesamfunnene har ikke mye å skryte av når det gjelder jødene. De har blod på hendene. Så dette ordet er en utfordring for den sanne kristne forsamlingen. Hva betyr det å vekke jødenes misunnelse? Jeg tror dette handler om at vi ser en sann tro i gode gjerninger mot dem. Vi viser dem vår begeistring for Jesus, vi vitner om de gjerninger Gud gjør i våre liv. Vår Gud, som er deres Gud. Fortell dem om bønnesvar, om forholdet du har til Gud som Far.
3. Vi velsigner Israel for "fedrenes skyld", Rom 11,28. Vi har en historie sammen. Vi må ikke glemme at Jesus sa, til en samaritansk kvinne: "for frelsen kommer fra jødene." (Joh 4,22b) Fra jødene har vi fått vår Bibel, vår Frelser, de 12 apostler, Patriarkene og Profetene. Vi står i gjeld til dem. Derfor velsigner vi dem både åndelig og timelig, ved å be, ved å trøste og hjelpe. På denne måten velsigner vi Israel.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oppklarende,
dette var oppklarende - og jeg kan vel slutte meg til det - du sier det annerledes enn jeg normalt forstår det. Slik jeg normalt forstår det: "Tilkjennegi at din lojalitet er hos staten Israel - det er et politisk valg du må ta. Og du må tilkjennegi at du har tatt parti mot araberne på Vestbredden og resten av deres medspillere i verden."

"Hvis ikke er du under forbannelse".

Jeg ser at også noen har norsk og israelske flagg i sine møtelokaler. Det er også en måte de tilkjennegir et politisk standpunkt - velsigner Israel.

Om det var et spesielt Israelsmisjonsmøte - eller et møte i Israelsmisjonen - var flagget mer naturlig. Men jeg skjønner prinsipielt ikke hvorfor vi skal blande evangeliet med nasjonalisme - for å si det med hani Flåklypa - så føler jeg "De e fali'"

Bibelen slår så uttrykkelig fast at vi er alle ett i Kristus - og evangeliet og Guds rike er overnasjonalt.

Jeg er redd for at vi sender ut feil signaler...

Og vi ender opp i politiske debatter - istedet for Jesusdebatter.

Vi har et enormt apologetisk problem hvis vi skal forkynne både Israel og Kristus.

Og vi ender opp med en slags schizofreni i menigheten som forvirrer og vil etter min mening skape sløvhet, frafall og likegyldighet?

Jeg har snakket med mennesker i avisredasjoner. Det er to grupper som utpeker seg med å sende grove hatbrev og trussler. De forteller meg at brevene er langt, langt over streken til å publiseres.

Gruppene er:

- Humanetikere og ateister
- Norske Israelsvenner

Israelsvennene inkluderer trusler og ild og svovel - og Guds forbannelse.

Jeg synes det er en skam for Guds rike.

Vi må holde evangeliets fane ren og ubesudlet av denne verden.

Bjørn Olav sa...

Mitt Israelsengasjement hviler ikke på politikk, men på det jeg har skissert her. Så godt at vi da kan enes.

Jeg ser absolutt de betenkelighetene du kommer med her, og har intet problem med å forstå dem. Vi skal representere Jesus, og Guds rike, og være veldig frimodig på det. Det finnes Israelsvenner som er mer venner med Israel, enn Gud er.

Anonym sa...

Mine betraktninger

Den som har vært utsatt for en intelligent psykopats intrigespill kan lett sette seg inn i jødenes/Israels situasjon. Selv vet jeg faktisk hva dette vil si.

De kan for eksempel utsette noen for et overgrep, og hvis de viser minste tegn til motstand blir dette med en gang brukt mot dem for nettopp og legimitere overgrepene som fremprovoserte dem, og offret tildeles altid skyld og/eller skyldfølelse. Hitler brukte slike strategier, og muslimene bruker de samme strategiene. Det var nok ikke tilfeldig at mange muslimer alierte seg med Hitler, og at "Mein Kampf" selges i midtøsten den dag i dag.

Dette med psykopatilignende teknikker er faktisk kjente trekk i den islamske tradisjonen. Det er en del av den etablerte jihadkulturen.

Israel er det eneste landet i midtøsten med demokrati, pressefrihet og religionsfrihet. Det finnes ikke ett eneste shariastyrt land i hele verden som har dette. Muslimene lover det nok, og bruker gjerne dette som argumenter for å utvide sine territorier. Men altid når et islamsk styresett innføres, så mister ikkemuslimer det meste av sine rettigheter. De får dhimmistatus.

Bitre israelshatere som var stasjonert i Gasa måtte flykte til Israel under mohammedopprøret. For de visste at der var de trygge. Det samme skjedde da Hamas tok makta. Men lærer de noe av dette? Nei, det er fremdeles "jødene som har skylda". Nei, foresten. Dette utrykket er ikke stuerent lenger. Nå heter det: "staten Israel har skylda".

Ja, det er interessant å se hvordan jødehatet har antar stadig nye former. De har blitt forfulgt for sin religion, for sin ettniske tilhørighet, for sin kulturelle tilhørighet, for sin identitet osv. Til og med målene på hodeskallene deres har blitt forsøkt brukt. Og i dag for sin stat. Og altid har de "hatt skylda".

Det blir ikke paradis før alle jøder er drept står det bakerst i Koranen.

Jeg tror motstanden mot Israel vil holde frem helt til profetien i Sak 14,2-4 går i oppfyllelse:

Jeg vil samle alle folkeslag til krig mot Jerusalem. Byen skal bli tatt, husene bli plyndret og kvinnene voldtatt. Halve byen må gå i landflyktighet, men resten av folket skal ikke utryddes fra byen. Herren selv skal dra ut og stride mot disse folkene som på stridens dag, den dagen han gikk til kamp. Den dagen skal han stå med føttene på Oljeberget, som ligger rett øst for Jerusalem.

Når dette har skjedd, når folkenes motstand er nedkjempet av Herren selv, så tror jeg Isrel vil bli reist opp som verdens sentrum i Tusenårsriket. Det jødiske folk vil bli gjennopprettet.

Og slik situasjonen utvikler seg så tror jeg ikke dette kan være så fryktelig lenge til.