tirsdag, august 28, 2007

Gregorios av Nyssa om Moses



I går gikk jeg til sengs med en bok fra 300-tallet som sengelektyre! Den hellige Gregorios av Nyssa (332-395) skrev en biografi om Moses, som er oversatt til svensk og utgitt på Artos Bokförlag. Denne boken er spesielt interessant fordi den gir oss et innblikk i den tidlige kirkens bibelutleggelse. Sammen med den hellige Basilios den Store, og den hellige Gregorios av Nazianz dannet Gregorios av Nyssa den kretsen som er blitt kalt de kappadokiske fedre. Få teologer har hatt en slik innflytelse som disse. På en særskilt måte har Gregorios av Nyssa, gjennom sin skarpsindige syntese av teologi og filosofi hatt stor betydning for Østkirkens tradisjon.

Den hellige Gregorios var spesielt fremtredende som mystiker. Og biografien som han skrev om Moses, er en av den kristne mystikkens klassikere. Den svenske oversettelsen eer gjort direkte fra gresk. I sin bok fremstiller Gregorios Moses som en lærer i mystikk - en som leder sitt folk dypere og dypere inn i gudskunnskapens hemmeligheter. Men Gregorios skriver også om livet til Moses.

Gregorios av Nyssa ble født omkring år 332 og hørte til den tredje kristne generasjonen av en fremstående familie i Kappadokia, i den indre delen av det som er blitt kalt for Lille-Asia. Han var tredje sønnen i en søskenflokk på 10. Ikke bare hans bror Basilios, men også hans søster Makrina betydde mye for hans åndelige utvikling. Når man leser skriftene til kappadokierne får man en følelse av et veldig sterkt familiesamhold. Det er noe å tenke på at man allerede i den korte tiden som Kirken hadde eksistert hadde man rukket å utdanne kristne slekter. Til dette sterke samholdet bidro også ganske sikkert de usikre forholdene som den tidlige Kirken sto overfor, både innad og utad. De arianske stridighetene hadde blitt offisielt avblåst i forbindelse med kirkemøtet i Nikea år 325, men fortsatte i virkeligheten og ble fulgt av nye kristologiske og pneumatologiske lærestrider.

Jeg gleder meg til å ta fatt på boken til Gregorios, og kommer sikkert tilbake til den på bloggen. Det gjør jeg også med boken som Tore Lende har sendt meg, og som jeg fikk i posten i dag, nemlig: The Myth of a Christian Nation av en annen Gregory, nemlig Gregory A. Boyd! Med et hjerte som ikke synes å lystre resten av kroppen, noe som gir meg en hvilepuls på 120, er det ikke så mye annet jeg orker enn å sitte stille i godstolen i håp om at hjertet vil roe seg og slå normalt igjen. Jeg er veldig takknemlig for forbønn.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lykke til med lesingen, Bjørn Olav. Bokens stil er nok ganske fremmed for de fleste av oss. Gregor av Nyssa er jo et eksempel på allegorisk bibelutleggelse. Han var ikke alene om det i den eldste kirken. Samtidig var det andre som brukte det lite, eller i alle fall i mye mindre grad. Men felles for dem alle er at de ikke leste GT bare som historiske fortellinger om Gud og Israel. De fant mange forbilder på Kristus, og mange praleller til vår tid. Dessuten fant de Kristus overalt i Skriften. Det skulle være interessant engang å lese boka til Gregor av Nyssa om Moses. Jeg vil nok ikke klare å ta alt der til meg, men det kan sikkert være en del å lære. For jeg føler at vi i vår tid - og jeg med - har en vei å gå for å få tilbake det nære og levende forholdet den tids kristne hadde til GT.

Ønsker deg også Guds kraft og styrke til kropp og sjel.

Anonym sa...

Jeg er oppvokst på på denne type skrifforståelse - GT peker på Kristus. Og Kristus finnes over alt i alle bøker. Kristus er GT's budskap. Jeg trodde dette var barnelærdom og at alle bibeltro så det slik?

Jeg skulle gjerne skrevet mer - men PC'en er ute av drift og jeg er en tur på biblioteket

Anonym sa...

Det kan nok være at vi har vokst opp i noe ulike miljøer, Tore. Men jeg er jo enig med deg at denne skriftforståelsen har vært vanlig mange steder, men mange er i dag blitt mer fremmed for den. I dag har mange blitt mer opptatt av en historisk forståelse av GT. På mange måter har det vært berikende. Men blir lesningen av GT bare historisk, blir GT lettere en fremmed bok. Derfor ser vi at mange i dag har vanskeligheter med mye av GT. Man finner en del oppbyggelige, "evangeliske" tekster, noen gode salmer m.m. Men så finner man også mer og mer man tar avstand fra. Som nevnt var det en del ulike meninger om hvor mye man skulle bruke en allegorisk lesning av GT, men alle var enige om at bak ordene og selve historien hadde Guds Ånd lagt inn også en dypere mening. Og denne dypere mening trenger mange i dag hjelp til å finne fram igjen.