lørdag, august 04, 2007

Hvilen i Gud


I en stort oppslått artikkel i avisen The Times denne uken, er det blitt satt fokus på det heseblesende tempo som finnes blant engelske forretningsmenn. Vi ser dem jo hver dag vi går i Londons gater, disse dresskledde menn som haster videre. En av de som er blitt intervjuet i The Times er en mann som har hoppet av karusellen, til tross for en meget innbringende inntekt. Han forteller selv at han sjeldent kunne unne seg hvile, og når han forsøkte å slappe av, så fikk han skyldfølelse. Han skulle jo ha vært på kontoret. Å være til stede på jobb ble det viktigste for ham. Jeg synes det er sterkt å tenke på at Gud selv lever med en rytme, som består av hvile og arbeid. Vi finner dette allerede på Bibelens første blader, og når Han gir Sitt folk de 10 bud, så viser jo de at Han innstifter en egen dag, for hvile. De 10 bud, er også et uttrykk for Guds egen karakter. De viser oss sider ved Gud som forteller oss noe om hvem Han er. En av disse karakteregenskapene er at Han er HVILE. Hos Ham finnes hvilen, men Han er også denne hvilen personifisert. Vi ser dette også hos Sønnen, som ber oss komme til Ham for å få hvile, og som tar med seg disiplene til et øde sted, for at de skal få hvile seg litt fra en strabasiøs arbeidsdag. Jeg er blitt mer og mer overbevist om at vi må ta hviledagen tilbake! Vi trenger denne ene dagen i uken som er annerledes, som kan få oss til å senke tempoet og bare nyte tilværelsen. Inge Eidsvåg, rektor ved Nansenskolen på Lillehammer, skrev for en del år siden en kronikk om dette: Ta hviledagen tilbake. Jeg tror han har helt rett. På mitt hjemsted er søndagen for mange en dag da de tar frem gressklipperen, og andre motoriserte hjelpemidler. Omgivelsene fylles av allskens lyder som skjærer en i ørene. Jeg forstår selvsagt at det er behov for å stelle i hagen, men må man virkelig gjøre dette alle dager i uken? Kunne man ikke ha en dag i uken hvor alt bare var stille? Slik var det da jeg vokste opp. Da var det veldig få, om noen, som hadde noen aktiviteter eller noe arbeid på gang, på en søndag. Søndagen var dagen for søndagsturen og for søndagsmiddagen hjemme hos oss. Vi hadde ingen tradisjon for å gå til kirke den gangen, men søndagen var likevel annerledes. I dag har de fleste søndagsmiddager hele uken igjennom. Det er ingen forskjell på hverdager og helligdager. La oss gjøre revolusjon og ta hviledagen tilbake! Vår ånd, sjel og vårt legeme trenger det! Det er gudgitt. La oss erfare den hvilen som finnes i Gud.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg kjenner meg igjen i dette med dårlig samvittighet for å hvile, ja. Men idag hadde jeg og kona mi dratt på søndagstur i traktene ved Skumsjøen nær Gjøvik. I en åpning i skogen så vi en enkel koie som viste seg å være Bjørn Olavs bønnekoie! Vi visste ikke hvor den var, og vi lette ikke etter den, så vi mener det var Guds ledelse at vi fant den. Vi satt på trappa der og ba og priste Gud i et par timer, uten å ha dårlig samvittighet for at tida gikk. Vi kjente bare Guds fred over det vakre, bølgende sommerlandskapet, med utsikt mot sjøen. Jesus stillet stormen på sjøen i Mark 4,35-41, og på samme måte ga Han meg av sin fred da jeg satt der. Bølgene av uro i mitt indre la seg, og jeg kjente noe av Hans fullkomne fred, som overgår all forstand. Gud leder oss inn i hvilen (Hebr 4,4-10), så vi får kraft til å leve for Ham i hverdagen. Ta søndagen tilbake, amen!

Anonym sa...

Jeg har ikke noe problem med å akseptere hvile som en Guds vilje og ønske for oss mennesker. Det har også mye symbolikk i seg i tillegg til at vi faktisk trenger en hviledag i uka. Jesus var en opprører når det gjelder praktisering av hviledagen. Han slo blant annet fast at sabbaten ble til for menneskets skyld og ikke mennesket for sabbatens skyld (Mark. 2,27). Og Jesus uttalte også at "Min Far arbeider fortsatt, også Jeg arbeider." om sabbaten. Med dette mente vel Jesus at det må være lov å virke på sabbaten slik at man opprettholder liv i hverandre og at "nestekjærlighetsgjerninger" også er ønskelig på hviledagen. Vi gir jo mat til dyra og hjelper syke med stell og annet! Vår Far i himmelen er ikke bare universets skaper, men også opprettholder. Gud opprettholder sitt skaperverk også på sabbaten.

Siden hviledagen ble til har debatten gått om hva som "er lov og ikke" på denne dagen. Den debatten vil jeg ikke ta opp her.

Det som imidlertid er problematisk for meg er hva kirken har gjort med hviledagen. Lagt den fra lørdag til søndag. Hva synes Gud om dette tro?

Jeg er godt kjent med argumentasjonen for denne endringen, men det holder ikke på noen måte for meg. Lenge har jeg holdt meg til Romerbrevets kapittel 14 vers 5-6a som det befriende ordet i Bibelen om at det er ok med å holde søndagen som hviledag. Men i fjor en gang raste dette argumentet også for meg. Bibelstedet må leses i sammenheng med det som er hovedemne, nemlig mat og ikke mat, spise og ikke spise. Det var nemlig vanlig å faste en dag i uken tidligere og det er trolig dette bibelverset handler om, hvilken dag en skal faste, og om man bør/må faste i det hele tatt.

Så spørsmålet mitt er fortsatt; Hva synes Gud om at kirken (enkelte menighetssamfunn har lørdagen fortsatt som hviledag) har endret hviledagen fra lørdag til søndag?

Kirken har "masse" flotte argumentasjoner for dette, men det holder ikke mot Guds Ord og vilje. Ingenting i Bibelen sier at hviledagen skal endres fra lørdag til søndag. Å for eksempel vise til Apg. 20, 7-12, blir for meg bare håpløst.

Å "endevende" ett av budene som ble gitt på Sinaifjellet er jo i og for seg en interessant foreteelse. Man gjør ikke det uten at man får tydelig klarsignal om dette fra Guds Ord, eller hva?

Jeg tror det er svært sunt for kirken og for den enkelte kristne å spørre seg selv og andre: Hva synes GUD om ........? Hva synes for eksempel Gud om at "kirken" er i ferd med å godta at en "mann ligger med en mann som "du ligger med en kvinne." for å "sakse" fra 3. Mosebok 18,22. Og for å ta et overbelastet emne!!

Det er farlig å gjøre tradisjoner til en del av kirkens grunnlag. Da kan den ene skien fort skjære ut for å ta i bruk et kjent fenomen fra vinteridretten!

Hva hadde skjedd hvis kirken hadde gått tilbake til å holde lørdag som hviledag? Jeg tenker for eksempel på jødene. Hvilket signal det hadde vært!

Dette innlegget er ikke ment som å være "jeg er bedre enn deg" men som "hva er riktig, hva er Guds vilje og mening om.....". Altså en tankevekker! Det er dette som må være hovedfokuset for enhver kristen "hva er riktig, hva er Guds vilje og mening"!

Kirken har mange utfordringer, djevelen blant andre! (Uttalelse på generelt grunnlag, ikke nødvendigvis ut fra lørdag/søndag problematikken.)

En vennlig hilsen fra
Thomas i S.

(Og som er spent på hva folk mener om og svarer på dette! Eller blir det tiet i hjel....)

Anonym sa...

Tillegg fra Thomas i S.:

Eksempel på regelendring med begrunnelse i Bibelen

Emne: Omskjærelse

Endring.

Grundig forklart i NT (Det nye testamentet).


Emne: hviledagen

Endring.

Ingen forklaring i Bibelen.

Anonym sa...

Hva om at det ikke er noen hellige dager og hellige steder i NT?
Hva viss alt peker mot Kristus og fikk sin oppfyllelse og menning i Ham?

PS
Det betyr ikke at en hviledag ikke er fornuftig.

Sabbatsbudet handler vel om mye mer enn sabbaten, lørdager eller søndager. Her vi ikke påbudt å holde Guds sabatter som er utførlig beskrevet i GT.

Skal vi holde sabbatsbudet må vi radikalt legge om stilen - enten vi holder på søndag eller lørdag. Vi kan vel ikke flikke med dette og ta hva som passer.

Anonym sa...

"Hva om det ikke er noen hellige dager og hellige steder i NT?"
"Hva hvis alt peker mot Kristus og fikk sin oppfyllelse i Ham?"

I Kolosserbrevet 2,16-17 står det: "La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke eller i spørsmål om en høytid eller en nymånedag eller sabbater, som er en skygge av de kommende ting, da legemet tilhører Kristus,"

(Vers 18-19 er også interessante for en annen debatt, om hva kronprinsesse Märtha Louise holder på med.)

Dette er jo et skriftsted som kan tale for det Tore Lende skriver. Men "sabbater" skal ifølge mange peke på andre sabbater enn den ukentlige. Men uansett så er det et interessant skriftsted som jo tilsynelatende klart understreker viktigheten av å ha fokus på Kristus, og å ikke la andre ting komme i veien i viktighet og gi avsporing!

En utfordring ligger i Matteus 22, 36-40: "Mester, hva er det største budet i loven?" Jesus sa til ham: "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, og av hele din sjel, og av all din forstand. Dette er det første og største budet. Men et annet er like stort; Du skal elske din neste som deg selv. Hele loven og profetene henger på disse to budene."

I NT synes jeg det kan bli litt forvirrende når det gjelder hva som er "Guds bud", "Jesu bud", "Guds lov", "et nytt bud gir Jeg dere" osv. Derfor er Matteus 22, 36-40 klargjørende på mange måter. Bortsett fra at vi sitter igjen med å finne ut av hva "elske Herren din Gud av hele...." og "elske din neste som deg selv" går ut på! :)(

Viktigheten av å holde Guds bud / Guds lov er gjentatt mange ganger i Bibelen. Fra begynnelse til slutt. Siste boken i Bibelen, Joh. Åpenbaring f.eks.: Åp.12,17 "...dem som holder Guds bud og har Jesu Kristi vitnesbyrd." Åp. 14,12: "Her er de som holder fast på Guds bud og troen på Jesus."

Jeg ser for meg "Guds bud" som Guds vilje og standard for kristne. Matteus 22, 36-40 er viktig og følgelig bibellesing og bønn for å søke Guds vilje, med hjelp av Den Hellige Ånd.

1. Tim. 1,5: "Budets siktemål er kjærlighet som kommer av et rent hjerte, av en god samvittighet og fra en oppriktig tro."

Vi er ikke under loven når vi holder de ti bud pga. vår kjærlighet til Gud og til vår neste. Vi er under loven hvis vi prøver å holde de ti bud pga. at vi vil være syndfrie/rettferdige og "rene".

Jeg synes det er viktig å markere at Gud er universets skaper. Det kan en blant annet gjøre ved å holde/markere den opprinnelige hviledagen, slik Gud påla Jødefolket i de ti bud. "Gud har jo ikke skapt universet" ifølge Darwin og hans tilhengerskare.

Men innholdet i hviledagen? Tore Lende skriver: "Skal vi holde sabbatsbudet må vi radikalt legge om stilen." Da er vi tilbake til debatten om hva som er lov og ikke og hva vi bør gjøre og ikke. Som sagt tidligere, den diskusjonen blir for voldsom her! Men jeg vet ikke om vi må legge om stilen "radikalt"!

Men uansett om søndagen; å kalle den for "hviledag", blir ikke riktig i mine tanker.

Hilsen
Thomas i S.

Bjørn Olav sa...

Leif Erik:

Så flott at dere tok turen til koia! Ja, det er et flott og velsignet sted. Dere får låne nøkkelen neste gang, og ta med dere nistepakke!

Thomas:

Takk for viktige innspill om sabbaten. Jeg kommer tilbake med en ny artikkel om dette tema om en liten stund. Må bare komme meg litt igjen etter den lange reisen. Vil gjerne at vi drøfter nærmere dette.