onsdag, august 01, 2007

Reisebrev fra England, del 2


Det ble tur inn til London i dag ogsaa, hvor vi har tilbrakt deler av dagen paa British Museum. Mens vi i gaar konsentrerte oss om Egypt, Babylon og Assyria, valgte vi aa tilbringe mer tid paa Europas historie, og da med vekt paa Europas kristne historie. For min del ble det tankevekkende aa se hvordan den kristne tro fikk paavirke hele vaart kontinent, og fra vugge til grav. I dag arbeides det aktivt med aa slette sporene etter denne paavirkningen, og gjoere Europa til et rent sekulaert kontinent. Den utviklingen synes jeg er trist. I British Museum er det tatt vaere paa haandskrifter tilbake til de foerste aarhundrene etter Kristus. Her finnes ogsaa mange gjenstander som viser den kristne paavirkningen. Blant annet saa vi smaa gullkors som ble sydd inn i klaerne som ble brukt i forbindelse med begravelser. Det skulle tydelig vises at det var et kristent menneske som ble begravd. I det hele tatt maa det jo vaere tankevekkende for mennesker som vandrer rundt her, og ser paa alt sammen, at tiden som omhandler alle utstillingene her, handler om f.Kr eller e.Kr. Ikke minst for muslimene. Saa viktig ansaa man Jesu foedsel og Jesu dod og oppstandelse. Ellers har vi vandret rundt i byen. Blant annet har vi funnet Londons stoerste kristne bokhandel, og det ble en utfordring! Jeg elsker nemlig boeker og det aa finne det meste av det man leter etter for en billig penge, er en enorm fristelse. Jeg endte opp med bare tre boeker! Til min overraskelse, og helt sikkert for min kones! Hun sendet en sms og ba meg om ikke aa gaa helt bananas inne i bokhandelen. Det har jeg altsaa ikke gjort, men det finnes to til, og enda en i Southampton hvor vi bor! Det blir nok ogsaa et par turer til inn til London, blant annet soendag for aa delta paa gudstjeneste der, og for aa besoeke Westminister Chapel. Dette var Dr. Martyn Lloyd Jones menighet, som er en av de som har betydd mye for min egen teologiske utvikling. Jeg gleder meg veldig til aa se denne kirken, og kanskje ogsaa vaere med paa et moete. Ogsaa i dag har vaeret vaert veldig fint, med masse solskinn. Nesten for varmt. Disse linjene skrives paa en internetkafe, og det er nesten for varmt aa sitte her. Vi har nettopp vaert aa spist paa Kentuckey Fried Chicken. Det var en stor opplevelse. Naa gjenstaar den vel en time lange hjemturen med tog, til vaare venner i Southampton. Blir det mulighet blir det nok ogsaa et reisebrev paa bloggen her i morgen. Takker for alle som ber. Hadde en kraftig foeling i dag, men heldigvis hadde jeg en sjokokade i ryggsekken, men man blir alltid veldig sliten etterpaa. Vi foelger med paa nyhetene, og ser at enda en soer-koreaner er drept av Taliban. Det sier mye om disse menneskene og deres forakt for menneskeverdet. Vi maa fortsette aa be om et mirakel.

Ingen kommentarer: