torsdag, september 20, 2007

Bønn til jordens ender



På mine dårlige dager henter jeg hjelp i forfatterskapet til Joni. De som er like gamle som meg, vil huske bøkene om den unge jenta, som på grunn av en stupeulykke blir lam fra nakken og ned. Om hennes kamp med Gud og livet. En en hennes bøker, Diamanter i støvet, som er en andaktsbok utgitt på Lunde forlag, har spesielt betydd mye for meg. I går - på en av mine dårlige dager - tenkte jeg på noe hun skrev i denne boken. Det handler om bønn:

".. fordi du ble slaktet og med ditt blod kjøpte oss til Gud av hver stamme og tunge og folk og ætt." (Åp 5,9)

Når jeg er tvunget til å holde sengen i lengre tid, føler jeg iblant at jeg er innestengt mellom de fire veggene på soverommet mitt. Den eneste medisinen mot den slags kortsynthet er å utvide bønnen til å omfatte de fjerneste strøk på jorden. Det er en herlig måte å se litt lenger enn til gjerdet i bakgården. Jeg ber for mødre med hjerneskadde barn i Mozambik. Jeg ber for menn som blir lammet fordi de faller fra palmetrær i Filippinenes jungler. Jeg ber for mentalt handikappede barn i de de lukkede områdene i Nord-Korea eller i det vestlige Kina. Hvis du ønsker at Guds rike skal fylles med folk fra alle stammer, språk og nasjoner, skal du be for de som ikke kjenner Jesus, så de kan begynne å spørre etter Gud. be om at folk spør: 'Hvem kan jeg stole på?' eller 'Hva er meningen med livet?' Be om at når de ser opp mot stjernehimmelen om natten vil de spørre seg seg: 'Hvor går jeg når jeg dør?'

Be så Gud at Han på en overnaturlig måte skal åpenbare seg for dem som ikke har adgang til det skrevne ord. Be om at de må nås med en traktat eller møte en misjonær, eller høre et kristent program på kortbølgen. Du behøver ikke å være ute på misjonsmarken for å være misjonær... Du kan være misjonær i bønnene dine!

En har sagt: 'Bønn oppliver hjertet, holder oss i harmoni med Gud og mennesker, løfter tjenesten ut av den profesjonelle, kjølige atmosfæren, gjør rutiner til en velsignelse og påvirker alt som skjer med guddommelig kraft og energi.'

Herre, gi meg nød for dem som trenger din hjelp og ditt håp, så jeg ber for dem... enten de bor tvers over gaten eller på den andre siden av jorden.

Jeg tenkte i dag: Når ba jeg sist for mentalt handikappede barn i Nord-Korea?

Ingen kommentarer: