mandag, september 24, 2007

Mine øyne har sett Herren



Tenk hvilke rikdommer vi fremdeles henter ut av Augustins skrifter! Hvilket skattkammer. Hans skrifter var grunnlaget for kristen tenkning i over tusen år, og mange mener at Augustin er den største av de romerske kirkefedrene og en av de mest fremtredende lærere i Kirkens historie - ikke minst i den vesterlandske kirke. Selv vender jeg stadig tilbake til hans "Bekjennelser". For meg er det en av de aller viktigste bøkene jeg har lest, og jeg vet at den har påvirket meg mye.

På sitt dødsleie var Augustin omgitt av sine nærmeste venner. Pusten stanset, hjertet til Augustin sviktet og en stor fred fylte rommet da han dro for å være sammen med den Herre han elsket så høyt. Plutselig åpnet han øynene sine, og det askegrå ansiktet strålte da han sa: "Jeg har sett Herren. Alt jeg har skrevet er bare høy og halm."

Jeg kom til å tenke på disse ordene av Augustin, da jeg leste Job 42,5: "Bare hva ryktet meldte hadde jeg hørt om Deg, men nå skuer mitt øye Deg."

1 kommentar:

Roy-Olav sa...

Vel, Augustin har mye bra, men også mye som mange(les: ortodokse) ikke liker særlig godt. Tror ikke han har så svært høy status i østkirken. Eller?