lørdag, november 03, 2007

Hvem er en kristen? Del 1


Er du en kristen? Intet spørsmål er viktigere enn dette? Men hvem er en kristen? Er man en kristen fordi man har Jesus som sitt forbilde? Man er tiltrukket av Hans personlighet, av Hans undervisning, og ønsker å leve etter de etiske prinsippene denne undervisningen består av. Er man en kristen da? Er man en kristen fordi man er døpt og konfirmert, og bor i et såkalt kristent land? Holder det at man tror på Gud? At Gud er til? Vi skal i en serie artikler se nærmere på de bibelske definisjonene på det som ligger i dette ordet "kristen".

Men la oss aller først se på det argumentet mange bruker i dag: Jeg tror på Gud, eller: Jeg tror at det finnes en høyere makt. Er det ensbetydende med at man har en kristen bekjennelse? Til det må vi svare nei. I Jak 2,19-20 kan vi lese at selv djevelen tror: "Du tror at Gud er Èn. Du tror rett. Også demonene tror - og skjelver! Men vil du vite, du tankeløse menneske, at troen uten gjerninger er død?" Å tro på Gud, i den forstand at man tror på Hans eksistens, er ingen frelsende tro. Men om vi sier: Jeg tror at Jesus Kristus er Guds Sønn. Er jeg en kristen da? Til det må vi også svare nei. Demonene på Jesu tid trodde det samme: "Og hver gang de urene åndene så Ham, falt de ned for Ham og ropte og sa: Du er Guds Sønn!" (Mark 3,11) Det er interessant å legge merke til at demonene på Kristi tid trodde mer enn det liberale teologer tror i dag, men til tross for det så forble de demoner. Men er man en kristen om man gjør så godt man kan, og gjør gode gjerninger? Er man ikke da en kristen? Til det må vi også svare nei. Jesus sier: "Ikke alle som sier til Meg: Herre, Herre, skal komme inn i Himlenes rike, men den som gjør Min Himmelske Fars vilje. Mange skal si til Meg på den dag: Herre, Herre, har vi ikke profetert i Ditt navn, drevet ut demoner i Ditt navn og gjort mange kraftige gjerninger i Ditt navn? Men da skal Jeg bekjenne for dem: Jeg har aldri kjent dere. Gå bort fra Meg, dere som driver med lovløshet." (Matt 7,21-23)

Men hva så med argumentet om at man har Jesus som sitt store forbilde? Er man ikke en kristen da? Apostelen Paulus skriver: "Og har vi før kjent Kristus på menneskelig vis, så kjenner vi ham ikke lenger slik." (2.Kor 5,16) Levende kristentro er ikke et menneskelig forsøk på å bli god og form og rettferdig.

Så hvem er da en kristen?
(fortsettes)

1 kommentar:

Roy-Olav sa...

Hm, Bjørn Olav...

Det er en tung og nådeløs(!) vei du legger opp til... Ikke er det nok å tro, ikke er det nok å bekjenne, ikke er det nok å osv.

Her er mange bibelvers som vitner om en letter vei til himmelen enn den du beskriver nå, men jeg vil lese resten av tekstene i serien din før jeg tar stilling til emnet ditt - og jeg gleder meg. Du er så viselig i det du skriver.