mandag, november 05, 2007

Hvem er en kristen? Del 2


Måten man blir en kristen på, sier en god del om hvem som er en kristen. I følge Det nye testamente beskrives frelsesveien slik:

1. Vi må omvende oss. Jesus sier: "Hvis dere ikke omvender dere, skal dere alle omkomme på samme måten." (Luk 13,3) Det er ikke noe håp om at vi skal bli frelst, hvis vi ikke er villige til å gi opp vår synd. Det har ingen hensikt å benekte vår syndighet, ved å forsøke å dekke den til. I Ord 28,13 står det skrevet: "Den som skjuler sine overtredelser, skal det ikke gå godt, men den som bekjenner og vender seg fra dem, skal få barmhjertighet.

2.Tro! "Tro på Herren Jesus Kristus, og du skal bli frelst, du og ditt husfolk." (Apgj 16,31) Gud sendte sin Sønn, for å dø på korset for våre synder, Han sto opp igjen fra de døde, og er fullt i stand til å frelse alle de som kommer til Ham. Det er bare frelse i dette ene navnet. "Og det er heller ikke frelse i noen annen, for det er ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved." (Apgj 4,12)

3. Vi må påkalle Herrens navn. Det er bare Jesus som kan frelse oss, fordi det bare er gjennom Jesus at vi kommer til Gud, vår himmelske Far. Jesus sier: "Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Min Far uten ved Meg." (Joh 14,6) "For hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst." (Rom 10,13) "Herren er nær hos dem som har et sønderbrutt hjerte, og den som har en sønderknust ånd, frelser Han." (Salme 34,19)

4. Bli døpt! "Omvend dere, og enhver av dere la seg døpe på Jesu Kristi navn til syndernes forlatelse." (Apgj 2,38) ".. det som nå frelser oss i sitt motbilde, dåpen. Den er ikke en avleggelse av syndenaturens urenhet, men en god samvittighets pakt med Gud, ved Jesu Kristi oppstandelse." (1.Pet 3,21) "Den som tror og blir døpt, skal bli frelst." (Mark 16,16)

5. Bekjenn Jesus som din Herre! "For dersom du bekjenner Herren Jesus med din munn og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist Ham fra de døde, skal du bli frelst." (Rom 10,9) Bekjenn Jesu navn offentlig. Ikke skam deg over at Han nå er din Herre.

6. Adlyd Jesus i alt! "Ikke alle som sier til Meg: Herre, Herre, skal komme inn i Himlenes rike, men den som gjør Min himmelske Fars vilje." (Matt 7,21)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Flott at du skriver om dette, Bjørn Olav! Det er mange ting å skrive om, så mange at grunnleggende ting kan bli glemt eller misforstått. Noen ganger synes jeg at veien til frelse blir altfor lettvint og kjapt omtalt i små foldere, traktater o.l. Den som sier "Ta imot Jesus, så blir du frelst. Frelsen er gratis!" har et ansvar for hvordan dette oppfattes!

Anonym sa...

Bjørn Olav Hansen:

Har du noen gang lest om Opus Dei?

http://www.opusdei.no/art.php?p=14611

Det minner meg en del om det du står for, og etterlyser.

Dette er foresten ikke ment som en godkjennelse av organisasjonen, eller dens teologi fra min side.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Takk for hilsen, Leif Erik. Ja, jeg tror at dette er viktig stoff. Det dreier seg om intet mindre enn vårt liv her nede, og om vår evighet. Vi må ikke glemme at vår frelse kostet Jesus livet. Vi er skyldige i å leve et liv deretter, i forsakelse og tro, og bære mye frukt.

Bjørn Olav sa...

Jeg kjenner litt til Opus Dei, og det finnes visse likhetspunkter med det arbeidet vi står i, når det gjelder kallet til bønn, kontemplasjon og arbeid. Men vårt utgangspunkt er annerledes. Dette er en katolsk orden, sterkt knyttet til den romersk-katolske kirke. Det finnes andre katolske grupper, som f.eks Brothers and Sisters of Charity, som er grunnlagt av John Michael Talbot, som er mer åpne overfor mennesker som ikke er katolikker, men som har det samme kallet til bønn. Heldigvis er det også i de siste år dukket opp flere protestantiske sammenhenger, som vi føler en større tiltrukkethet til og samarbeider med. Det skjer - som du sikkert vet - mye spennende innenfor det som kalles New Monatism.

Ellers tusen takk for tipset om websiden. Den kjente jeg ikke til.

Anonym sa...

New Monatism?

Har det noe med Montanus å gjøre?


Monatism: A second century belief that the imminent return of Christ and the importance of the miraculous gifts supersede the authority of the Church. At its root, Monatism denies the ontological dimension of the Church as the body of Christ thereby implicitly denying the Incarnation. Monaticism still exists today in the Christian communions that deny sacramental reality. Christianity is fundamentally reduced to propositional statements in this view.

http://www.orthodoxytoday.org/articles6/MorelliSecularism.php



The Emperor Marcus Aurelius died in 181, and the Church was little troubled by persecution for the following twenty years.

About this time a false teacher named Montanus made much noise in the world. He was born in Phrygia, and seems to have been crazed in his mind. He used to fall into fits, and while in them, he uttered ravings which were taken for prophecies, or messages from heaven: and some /women who followed him also pretended to be prophetesses. These people taught a very strict way of living, and thus many persons who wished to lead holy lives were deceived into running after them. One of these was Tertullian, of Carthage, in Africa, a very clever and learned man, who had been converted from heathenism, and had written some books in defence of the Gospel, but he was of a proud and impatient temper, and did not rightly consider how our Lord Himself had said that there would always be a mixture of evil with the good in His Church on earth (St. Matt. xiii. 38, 48). And hence, when Montanus pretended to set up a new church, in which there should be none but good and holy people, Tertullian fell into the snare, and left the true Church to join the Montanists (as the followers of Montanus were called). From that time he wrote very bitterly against the Church; but he still continued to defend the Gospel in his books against Jews and heathens, and all kinds of false teachers, except Montanus. And when he was dead, his good deeds were remembered more than his fall, so that, with all his faults, his name has always been held in respect.

http://1in1000.org/Monatism.html

http://1in1000.org/Church_History.html

Bjørn Olav sa...

Jeg har nok beklageligvis skrevet ordet feil. Det dreier seg om New Monasticism, altså de nye monastiske bevegelsene, som henter en del av sin måte å tenke og leve på fra ulike klosterbevegelser.

Anonym sa...

Dåpen er sentral for alle kristne.

Du skriver med fascinasjon og respekt for anabaptistene, hvis budskap til mennesker som er vokst opp i en calvinsk, luthersk, koptisk, katolsk eller ortodoks tradisjon synes å være at dere er ikke kristne - fordi den dåp dere har mottatt som spedbarn er ugyldig! Samtidig har du fremhevet flere personer fra disse ulike tradisjonene som har betydd meget for deg.

Kanskje du kunne si noe mer om dåpen slik du forstår den?

Bjørn Olav sa...

Takk for interessant utfordring! Svaret kommer i form av en egen bloggartikkel om ikke så lenge!