tirsdag, november 06, 2007

Hvem er en kristen? Del 4



I tre dager, fra i går kveld og frem til onsdag denne uken, har jeg den utsøkte gleden av å sitte under talerstolen til den engelske bibellæreren David Pawson. Det er vel få pastorer og teologer som jeg er så enig med som han. Det gjelder synet på Israel og endetiden, på Bibelen som Guds evige, uforanderlige ord, på fortapelsen, som synet på frelsen og det evige liv. Det var spesielt interessant i går kveld å høre Pawson tale om frelsen som en prosess, siden det er dette jeg skriver om på bloggen min akkurat nå. David Pawson aksepterer den fundamentale sannheten at vi blir frelst ved tro, men omvendelse fra våre synder kommer aller først. Pawson beskrev omvendelse som det å kutte ut det Jesus ikke liker. Vi omvendes til tro på Gud, og til å følge Jesus. I denne sammenhengen siterte Pawson Apgj 26,19-20 hvor apostelen Paulus skriver: "Derfor, kong Agrippa, ble jeg ikke ugyldig mot det himmelske syn, men jeg forkynte først for dem i Damaskus og i Jerusalem og over hele Judea-området og så for hedningene, at de skulle få et nytt sinn, vende om til Gud og gjøre gjerninger som er omvendelsen verdig."


"Rettferdige blir vi på et øyeblikk, men frelsen er en prosess som varer livet ut. Jeg er ikke frelst. Det er noe jeg på vei til å bli," sa David Pawson i går kveld, og la til: "Ordet frelse er et ord som bruke både i fortid, nåtid og fremtid, og flest ganger om fremtiden. Apostelen Paulus sier i Rom 13,11: 'Og dette må dere gjøre, da dere kjenner tiden, for nå er det på tide å våkne opp fra søvnen. For vår frelse er oss nærmere nå enn da vi kom til troen."

David Pawson, som de siste 15 årene har vært en omreisende bibellærer med hele verden som virkefelt, advarte sterkt mot den såkalte "engang frelst, alltid frelst-læren." Han sa blant annet: "Det er en meget farlig lære, som kan føre deg i fortapelsen. Det finnes 80 skriftsteder i Det nye testamente som advarer mot et slikt syn, og som sier tydelig: Ikke mist det du har fått!"

David Pawson har vært baptistpastor i Guildford i England, og har skrevet en rekke bøker. Kun en av dem er oversatt til norsk, så vidt jeg vet, og er nylig utgitt på Hermon forlag. Boken heter: Når Jesus kommer, og er en gjennomgang av Johannes Åpenbaring. Her tar han blant annet oppgjør med de som hevder at menigheten skal rykkes bort før trengselstiden setter inn. Jeg deler også Pawsons oppgjør med dette synet, og mener i likhet med ham, at menigheten må forberede seg på å gå inn i tøffe tider, og i det ligger det også det å forberede seg på forfølgelse og martyrium.

Siden hjerteproblemene mine er virkelig plagsomme for tiden, takker jeg alle de som ber for meg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Frid BjornOlav.
Det är verkligen sant det du skriver om vem är kristen.Hur viktigt det är med omvändelse.Jag
skulle vilja säga att omvändelse det är något som vi får göra varje dag.Varje dag får vi gå till Jesus och be om Hans förlåtelse,och be om Hans ledning.Eller hur?Vad säger du?
Ja bjornOlav jag ska be för dej att Jesus rör vid ditt hjärta,så att du slipper att ha ont.
Det finns en sång som heter ;" Någon har rört vid mej,någon har rört vid mej;"Jesus rör vid dej denna stund min broder!Jag tackar också för att du ber för mej och min man!
Ha en underbar dag BjornOlav,och Herren äe med dej.
Hälsningar Karin

Anonym sa...

PS,är med dej ska det ju vara.
Hälsn. s.o.

Bjørn Olav sa...

Takk for hyggelig hilsen, og forbønn. Jeg er helt enig med deg i omvendelsens betydning, og at den er noe som skjer daglig. Vi er kalt til å leve i lyset med våre liv, og Den Hellige Ånd er gitt oss for å overbevise om synd. Så når Den Hellige Ånd setter lyset på området av våre liv, hvor vi trenger å be om tilgivelse og vende om, er det stor velsignelse i å gjøre det.