fredag, november 16, 2007

Når Guds ord settes til side


I dag gråter vi med de gråtende. Fredag 16. november vil for all fremtid stå som en sorgens dag, da kirkemøtet i Den norske kirke satte Guds ord til side ved å tillate to syn på vigsling av homofilt samlevende. Forslaget fikk 50 av 83 stemmer. Kirkemøtet har med sitt homofilivedtak både satt seg ut over Guds ord, og i praksis forandret kirkens lære. De bryter også den 2000 årige kirkelige tradisjonen. Situasjonen som nå er skapt, vil bli svært utfordrende for de som ønsker å stå på sin kirkes bekjennelse og være tro mot Guds ord. Ukene fremover vil vise hva som vil skje for disse. Vi vil fortsette å be for dem, og sørge sammen med dem.

En sann kirke kan ikke stå for to ulike syn i denne saken. Bibelen er krystallklar i sin ensidige fordømmelse av homofil praksis. Det er de aller fleste enige om. Nå har vi fått en kirke som lærer i strid med Guds ord. Jeg er helt enig med generalsekretæren i Norsk Luthersk Misjonssamband, Ola Tulluan, når han sier at dette egentlig ikke dreier seg om homofili, men om bibelsyn.

Det som har skjedd på Øyer i Gudbrandsdalen i dag kan sammenlignes med det som profeten Jesaja advarte mot:

Ve dem som kaller ondt for godt, og godt for ondt, dem som setter mørke i stedet for lys, og lys i stedet for mørke, dem som gjør bittert til søtt og søtt til bittert. Ve dem som er vise i egne øyne og ser på seg selv som kloke. Jes 5,20-21

(Foto Magazinet)

26 kommentarer:

Anonym sa...

Det kan vel ikke tenkes at dette var Guds vilje? - eller setter dere hans vilje bort for deres egen trangsynthet?

Anonym sa...

Det er vel på høy tid med et nytt Calmeyersgatemøte?

Og kanske de konservative i kirken nå gjør hva de burdte gjort for lenge siden.

Etablere sin egen kirke.

Det minner meg litt om de gamle israelerne som gråt av synet på det nye tempelet fordi de husket det gamle som så mye flottere ut.

Anonym sa...

Guds Frid Bjorn Olav!
Idag gråter jag med er i Norge,efter detta onda beslut.
Man skulle vilja fråga alla dessa människor som har beslutat detta,varför dom går emot Guds eget ord!Det står någonstans i bibeln att "Gå ut ifrån henne,mitt folk".Jag tror att vi är där nu!Jag bävar när det ska tas beslut här i Sverige.Men vi som vill stå på Guds ord,vi får tränga oss nu ännu närmare vår Jesus!
Guds Frid till er mina troende syskon i Norge.
Hälsningar Karin

Bjørn Olav sa...

Ja, jeg tror absolutt vi trenger et nytt Calmeyergatemøte! Kanskje med en større bredde, hvor også frikirkeligheten var invitert?

Jeg tror også at det er berettiget å si, som Karin, at man må "gå ut fra henne".

Nå var splittelsen der før prøvevoteringen i går, og den endelige avstemmingen i dag, skriver redaktør Johannes Kleppa i avisen Dagen i dag. "Splittinga var der før møtet i skriftsyn oh lære, det vil seia ei splitting i frelsesforståinga og i forkynninga av lov og evangelium - altså på fundamentalplanet i ei evangelisk luthersk kyrkje. No er splittinga også organisatorisk med dei praktiske og tenestemessige konsekvensane som ligg i det."

Anonym sa...

Deres bønner hjalp ikke. Burde ikke det fortelle dere noe?

Bjørn Olav sa...

Det kan være mange ulike årsaker til at bønnesvar uteblir, Kjell Morten. Det er i hvert fall ingen tvil om at mange bønner er steget opp til Den Allmektige, fra oppriktige mennesker som elsker Ham og Hans Ord disse dagene. Hva Herren vil gjøre med disse bønnene i tiden fremover, vet jeg ikke. Gud er Gud. Jeg vet bare at de har nådd Hans trone. Hans tidsperspektiv er annerledes. Det står i Åp 8 om de helliges bønner. Kanskje det ordet har noe å si oss i denne mørke tid vi lever i?

"En annen engel, som hadde et røkelseskar av gull, kom da og stilte seg ved alteret. Og det ble gitt ham mye røkelse, for at han skulle legge den sammen med alle de helliges bønner på gullalteret som var foran tronen. Og røyken av røkelsen, sammen med de helliges bønner, steg opp foran Gud fra engelens hånd. Så tok engelen røkelseskaret, fylte det med ild fra alteret og kastet det på jorden. Og det ble brusende lyder, torden og lyn og jordskjelv." (Åp 8,3-5)

At mennesker, lik deg, vil spotte, er ikke så merkelig. Vi må bare gi dette tilbake til Gud, og overlate alt til Ham. Også din spott.

Anonym sa...

Det er ikke spott, Hansen. Alt han gjør, er å etterspørre konsekvens og sammenheng.

Ellers kan jeg godt se at dette gjør vondt. Mitt råd er å kjenne nøye på den følelsen og kanskje bruke den til å lære ett og annet. Jeg vil tro smerten utgjør en brøkdel av hva det innebærer å bli utsatt for en eksklusjonsprosess.

Så når du jamrer og bærer deg over hvor "vondt" dette er, enda det handler om en kirke du ikke hører hjemme i, låter det bare hult. Du har selv bidratt til å påføre andre større smerte.

ivar

Anonym sa...

Kanskje jeg spotter dere (kristne spotter jo meg så så klart vil jeg iallefall forsvare meg) - men jeg spotter ikke Gud. Skje hans vilje heter det. Og det får vi være ydmyke for.

Gud lever i oss i dag også og ikke bare på Bibelens tid. Jeg synes det er dere som setter Guds ord til side ved å ikke akseptere hans vilje.

Jeg gleder meg sammen med kristne homofile som kanskje endelig kan få komme inn i Gudshuset og uten å føle at de må lyve eller føle seg mindre verdt. Verden går videre og Gud og menneskene med den.

Uten at jeg vet det så tror jeg Gud deler seieren med oss og gleder seg på de homofiles vegne
;-) Jeg vet at dette har vært en veldig viktig sak for homofile og særlig de kristne.

Noen av dere kristne har bare tatt for dere de homofile og vil nekte dem å gifte seg i kirken. Dere kaller homofili en stor avskyelig synd. Dere tenker ikke på å nekte en drapsmann, utro, løgnere eller andre syndere å gifte seg.

Det sier litt om hvor usaklig denne debatten har vært. Nå må alle se fremover og jobbe for en verden for alle. Jeg tror det er Guds vilje.

Anonym sa...

Så talte Ivar Kvistum! Endelig kom han ut av skapet, og viser hele omverdenen at det har vært en ting som har drevet ham hele tiden: ren skjær hevn! Hansen skal tas. Nå har han endelig sagt det med rene ord. Det hele dreier seg om behandlingen av Oslo 3. baptistmenighet.

Så vidt jeg vet er heller ikke Ivar Kvistum medlem av Den norske kirke, men han uttaler seg om den. Men det er klart at det er bare Hansen som ikke har lov til det. Hvis han da ikke har meldt seg inn i det siste. Han ville jo gjerne ha Gelius som sin prest. Nå er kanskje det mer aktuelt enn før?

Anonym sa...

Ellers er det vel greit å minne om at Kjell Morten er en kjent homoaktivist fra Skien, som har opptrådt på denne bloggen ved flere anledninger - blant annet anonymt. Han sier hele tiden at gud taler til ham, og at det stadig legges til nye ting i hans bibel.

Han er altså ikke en uskyldighet.

Anonym sa...

hehe.. Til anonym fra en annen tidligere anonym som aldri har lagt skjul på hvem han er. Jeg er ikke en homoaktivist - Jeg lurer på hva slags grunnlag du har for å kalle meg aktivist. Jeg kjemper for mennesker av alle slag, også homofile, men særlig de svake i samfunnet. Det burde du prøve å få med deg.
Og JA min Bibel oppdateres hver dag - Gud lever fortsatt og hvorfor skulle han ikke snakke til meg hver dag?? Hvem er så du???

Jeg mottok trusler fra kristenfundamentalister og derfor "prøvde" jeg å være anonym. Men jeg har forstått at jeg ikke vil la trusler fra såkallte gode kristne vinne. Hva er årsaken til at du er anonym?

Anonym sa...

I utgangspunktet vil det vel ikke gi stor mening å invitere frikirkeligheten til et eventuelt nytt calmeyersgatemøte.

Det måtte eventuelt vært de lutherske.

Men meningen med Calemeyersgatemøtet da, som eventuelt nå var å avklare hvor veien skulle gå videre for de som i dag står som medlemmer av kirken.

Anonym sa...

Jan Roger tar som vanlig feil, både fordi han er uten kunnskap og fordi han er uten god vilje. Det handler ikke om hevn, men om historie og perspektiver.

Men siden min "neste" Jan Roger trekker detteinn: Hva synes dette elskverdige mennesket Jan Roger man skal gjøre med urett som er begått av kristenfolk, da?

Har Hansen bedt om tilgivelse for det gale han har gjort mot mennesker? Not.

ivar

Anonym sa...

Hva med å prøve å følge Jesu eksempel med å tilgi uforbeholdent? Som den store humanisten du elsker å fremstille deg som, med stor tolleranse for andres meninger, så kunne vel det være verd å prøve? Kanskje du ville oppleve at noe skjedde med bitterheten og hatet ditt?

Anonym sa...

Det er interessant å merke seg at Ivar Kvistum ikke vil kommentere svar han har fått på en annen bloggkommentar, hvor han også oser over av sitt hat og sin bitterhet, og hvor han får svar på tiltale, men fortsetter videre på en annen tråd. Kanskje ble det for vanskelig å svare på?

Anonym sa...

Jan Roger misforstår selv det mest elementære. Det ville være fullstendig galt å tilgi noen som ikke innser sin egen synd, som faktisk fastholder den.

Det er ganske spesielt at dere "kristne" er mer opptatt av å moralisere over urettens konsekvens enn over uretten i seg selv.

Men så er dere jo også tilhengere av en religion uten moral.

Anonym sa...

Ivar:

"Dere har hørt det er sagt: Du skal elske din neste og hate din fiende! Men jeg sier dere: Elsk deres fieder, velsign dem som forbanner dere, gjør vel mot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere, for at dere kan bli barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode, og lar det regne over rettferdige og urettferdige. Om dere nå elsker dem som elsker dere, hva lønn har dere da? Gjør ikke også tollerne det samme? Og om noen hilser bare på deres brødre, hva stort gjør dere da? Gjør ikke også tollerne det samme? Vær da fullkomne, likesom deres himmelske Far er fullkommen." (Matt 5,43 flg)

Anonym sa...

Interessant skriftsted du misbruker. Lev etter selv, moraliserende hykler.

Anonym sa...

Til "anonym": Jeg vet ikke hva du sikter til. Kanskje noe jeg ikke har sett. (En mulighet du selvsagt ikke unner meg før du konkluderer. Det er vel "kristelig".)

Anonym sa...

Se under bloggposten "Skjebnedager for Den norske Kirke".

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Å, nei. Jeg får altså ikke lov til å si at folk anklager meg på sviktende grunnlag.

Fair play?

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.