søndag, november 11, 2007

Søndag for de forfulgte


I dag markeres den internasjonale solidaritetsdagen for verdens forfulgte kristne. Tusenvis av kristne forfølges, mishandles og drepes daglig i mange deler av verden. Nære familiemedlemmer rammes hardt, ikke minst barna. Dagen i dag vil jeg bruke til å be for noen av de jeg kjenner navnene på, og for de mange ukjente, som bare Gud kjenner til. Og jeg vil lese ferdig beretningen om Wang Ming-Dao, en av Kinas mest markante kristenledere. En venn av meg, Doug Sutphen eller mer kjent som Broder David, har skrevet en bok om ham: "Walking the hard road" (Marshall - Pickering 1989), som er både gripende og rystende lesning. Wang Ming Dao (1900-1991) ble kalt for "den store ildprofeten" eller "Kinas Døperen Johannes". Den svenske misjonslederen Wilgot Fritzon, besøkte Wang Ming Dao i 1980, og gjorde det første intervjuet med ham etter at han var blitt satt fri etter over 20 år i fengsel for sin tros skyld. Wilgot Fritzon kunne fortelle etter dette møtet med Wang Ming Dao: "Han er en fysisk nedbrutt mann, nesten døv, halvt blind, nesten tannløs og med et verkende magesår. Men åndelig er han sterk som en ung løve." Når den kinesiske husmenighetslederen fikk spørsmål om sin tid i kinesisk fangenskap, unnvek han å beskrive de lidelser han hadde gjennomgått. Men han fortalte at han hadde levd fullstendig isolert fra familien. Ikke et eneste brev hadde han kunnet ta imot. Han så ikke en eneste Bibel. Når man kom inn på de som hadde forårsaket hans lidelser, svarte han:

"Når Gud har tilgitt meg så mye, hvorfor skulle ikke jeg tilgi dem som har gjort meg så ille?" Han oppsumerte de 23 fangeårene med ordene: "De mange fengselsårene har vært som et universitet for meg. Gjennom lidelser og prøvelser er jeg blitt mer moden. De 23 årene har vært som hvetebrødsdager med Jesus."

Flere av de som besøkte Wang Ming Dao hørte ham synge: Hele veien går Han med. Det brukte han nemlig å gjøre. Det var som en signaturmelodi for ham.

Du verden hvor mye jeg har å lære av mennesker som Wang Ming Dao. Han og tusenvis av andre lever så radikalt for Jesus, at de er villige til å gi sine liv for Ham.

Jeg har ikke funnet noen norsk tekst på sangen som Wang Ming Dao sang, men her er den svenske teksten:

Hela vägen går han med mig, vad kan jag väl önska mer? Kan jag tvivla på hans godhet när jag här hans ledning ser? Himmelsk frid, gudomlig trygghet uti honom har min själ. Ty jag vet, vad än mig möter, gör dock Jesus allting väl, Ty jag vet, vad än mig möter, gör dock Jesus allting väl

Hela vägen går han med mig, hjälper mig och är mitt stöd, ger mig kraft i varje prövning, mättar mig med livets bröd. Och om hjärtat skulle törsta, vägen kännas tung och lång. Glädjekällor då ur klippan springer fram som förr en gång, Glädjekällor då ur klippan springer fram som förr en gång.

Hela vägen går han med mig. Vilken kärlek hög och rik! Och till sist en evig vila ger han mig i himmelrik. När jag där får fri, förklarad, inför honom falla ned, Skall med glädje jag det minnas: Hela vägen gick han med. Skall med glädje jag det minnas: Hela vägen gick han med
.

- Den Svenska Psalmboken, Nr 252, text: Fanny Crosby, 1875, musik: Robert Lowry 1875 -

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ufattelig sterkt!
Hallelujah!

Anonym sa...

Jeg tenker som foregående skribent, og vil si som jeg hører Hansen av og til si i sine prekener: Dette er et godt sted å si halleluja på!