søndag, desember 23, 2007

Fokus på ekteskapet på Gran-stevnet



Den tradisjonsrike Gran-stevnet har satt "Det kristne ekteskap", som tema for samlingen 4.-6. januar 2008. En av foredragsholderne er fader Roald Nikolai Flemestad (bildet). Flemestad er generalvikar og prest i Den Nordisk Katolske kirke. Fredag 4. januar kl.20.30 holder han sitt foredrag. Lørdag 5. januar er det Øyvind Benestads tur. Kl.0900 taler han over tema: "Kjønnskamp, kulturkamp, kristentro." Kl.15.00 samme dag taler Wenche Langeland. Hun har tema: "Når to er ett, men likevel to." Wenche Langeland arbeider som daglig leder ved sjelesorgsenteret ved Haraldsplass i Bergen. Søndag 6. taler pater Arnfinn Haram over tema: "Borgarleggjeringa av ekteskapet." Mellom alt dette er det plass til vesper, completorium og messe. Lørdag 11.30 har Den Nordisk Katolske kirke sin mess, hvor fader Asle A. Dingstad og fader Johannes H. Solberg forretter.

Det årlige stevnet på Gran er noe jeg virkelig ser fram til. Foredragene her står alltid i særklasse, men det er først og fremst deltagelsen i bønnetidene og i messen til Den Nordisk Katolske kirken som er til slik velsignelse og inspirasjon. Det jeg henter ut av Gran-stevnet lever jeg på i månedsvis etterpå. Kanskje er det ikke så mange med min bakgrunn blant de som deltar på dette stevnet, men jeg trives veldig godt sammen med brødre og søstre fra både ortodoks, katolsk, nordisk katolsk og blant luthersk lav- og høykirkelige. Kanskje jeg ser noen av bloggens lesere her? Jeg møter i hvert fall mange som leser mine artikler i Dagen/Velsignet Helg. Det er alltid interessant og til stor velsignelse.

1 kommentar:

Bjørn Olav sa...

Har visst glemt å få med at pater Arnfinn Haram taler i forbindelse med den romersk-katolske messen søndag.