fredag, desember 28, 2007

Våkn opp du som sover

Det er en alvorlig påminnelse Jesus gir oss i Matt 25, om de fem kloke og de fem dårlige jomfruene, som alle "slumret inn og sov" (v.5), og som blir vekket av et rop som lyder i natten: "Se, brudgommen kommer! Gå ham i møte." (v.6) Mange ganger blir vi minnet om dette i vår Bibel. Det finnes en åndelig søvn, og det er en fare for oss alle at vi slumrer og etter hvert sover tungt. Jesus snakker gjentatte ganger om å våke og be, og når apostelen Paulus setter seg ned for å skrive til de hellige i Efesus, så advarer han blant annet om faren for å falle i søvn. Han skriver: "Ta ikke del i mørkets ufruktbare gjerninger, men refs dem heller! For det slike mennesker driver med i det skjulte, er det en skam bare å tale om. Men når alt dette blir refset, blir det avslørt av lyset. For alt som blir åpenbart, er lys. Derfor sier Skriften: Våkn opp, du som sover! Stå opp fra de døde, og Kristus skal lyse for deg. Se derfor til hvordan dere kan vandre varlig, ikke som uvise, men som vise, så dere kjøper den lagelige tid, for dagene er onde."


De par siste dagene har jeg sitert David Wilkerson, og jeg gjør det gjerne, for han taler virkelig inn i vår samtid og inn i vår virkelighet. I boken "Lengter du etter mer av Jesus," med undertittel: "Hvordan oppleve Hans nærhet i denne endens tid", sier han:


"Jeg gleder meg med dem som har grunn til å glede seg, og jeg gråter med de gråtende. Men noen ganger tror jeg at jeg hører Ånden hviske til meg: Sørg ikke sammen med kristne som har forlatt mitt bord. Gråt ikke med dem, eller la deres problemer tynge deg. De verken ber eller leser mitt ord lenger, selv om de skjødesløst kaster bort mange timer på seg selv. De har glemt meg dag etter dag. De vil fortsatt ha det vondt til de vender tilbake og eter av det Brød jeg har gitt for å lege og styrke dem," og så legger han til:


"I vårt arbeide får vi også mange brev fra kristne som har gjennomgått store prøvelser, men som eter av Guds Brød daglig. Mange av disse troende er bare blitt sterkere, og de har fått en økende visshet om Guds nærvær i deres liv. Midt i alle prøvelser har de vendt seg til Herren av hele sitt hjerte. De har søkt Ham i sine store vanskeligheter - og Han har hørt deres rop og tilfredstilt deres hungrige sjeler."


Det er ingen tvil om at David Wilkerson har et hjerte for de utslåtte, og hans menighet hjelper svært mange daglig, både åndelig og materielt. Men han roper samtidig et tydelig varsko til alle kristne som tror de kan overleve uten å lese sin Bibel, og ta til seg åndelig næring gjennom den, bønnen, brødsbrytelsen og menighetens fellesskap.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Frid BjornOlav!
Det är verkligen sant det du skriver idag om att vi ska hålla oss vakna.Jag tror och vet att nu gäller bara en sak,och det är att hålla sej mycket nära Jesus!Att låta Jesus bliva allt i våra liv,ja att vårt eget jag och vårt eget kött ska vara korsfäst och att som sagt Jesus ska lysa fram i våra liv!Jag har läst boken ;längtar du efter mer av Jesus;,och den var mycket lärorik att läsa!Du talade om bönekonferenser,som skulle vara i Danmark och i Tyskland,och det skulle vara underbart att vara med där!Vi får se hur Gud leder.
På tal om Tyskland kommer du ihåg "den himmelske mannen" som han kallas pastor yun från kina? Han bor numera i Tyskland.Det är verkligen en man som har gett Jesus hela sitt hjärta!Jag har ju läst boken den himmelske mannen,och vilka prövningar han blev utsatt för sin tro!Jag kan rekommendera den boken!
Ja,ha en bra dag BjornOlav och Gud välsigne dej!
Hälsar Karin

Bjørn Olav sa...

Boken er også oversatt til norsk, og jeg holder på å lese den. Det er moderne kirkehistorie! En martyrhistorie. Ja, Karin - det er et eneste stort rop i meg, til Kristi forsamling i hele Norden: La oss holde oss nært til Jesus. Intet annet vil holde i den tiden vi nå går inn i. Hos oss må det lyde: Jesus, Jesus, Jesus! Tilbake til sentrum, tilbake til den første kjærligheten!

Anonym sa...

Frid igen BjornOlav.
Du kanske blir trött på mig vid det här laget,men jag har just läst en dikt som jag tycker passar så bra in i våra dagar.

Till Guds profet!
Tio rättfärdiga-finns det i sodom?
Eller skall staden mot undergång gå?
Du som kan bedja, bed himmelen öppen över oss fattige, stora och små!

Säg Honom du,som Han själv dröjer nära,
säg att det glesnar,Hans heliga led-
Du som kan tala med Herren i höjden,
låt icke av, nej, riv Honom ner!

Honom begära vi!Honom allena,
Han blott kan frälsa en döende värld.
Bed att Han kommer med elden från ovan,
du som en hjärteplats fått dej beskärd!

Det är en sång som är;
"Jag är bunden fast vid Jesus
bunden fast med kärleksband!
Intet kan nu mera skilja mej ifrån min frälsare!
Han är nu min hela lycka, jag är Hans ett ringa barn.
Han löser mig ifrån all smärta
ja,även ifrån frestarns garn"
En underbar sång eller hur ?
Ha det så bra,BjornOlav.
Hälsar Karin

Bjørn Olav sa...

Trett, nei, nei! Jeg verdsetter dine bidrag høyt, så høyt at jeg har sitert deg i min nyeste bloggpost.

Bjørn Olav sa...

Og sangen den var riktig herlig!