søndag, januar 20, 2008

Embetskirken og Kautokeino-opprøret


I kveld har min kone og jeg vært på kino for å se den norske storfilmen "Kautokeino-opprøret". Det ble en sterk og opprivende opplevelse. Nå er jeg veldig interessert i historie, så av den grunn var denne filmen i utgangspunktet en film jeg gjerne ville se. Og så vidt jeg kan se gir filmen en god fremstilling av de dramatiske begivenhetene 8. november 1852. Jeg er positivt overrasket over at vekkelsesforkynneren Lars Levi Læstadius, skildres på en så positiv måte. Hans kamp mot alkoholismens forbannelser, og tydelige vekkelsesforkynnelse, forandret virkelig
livene til mange mennesker. Det som gjør så sterkt inntrykk er å se hvordan den norske embetskirken, tjener Den norske stats interesser mot den samiske befolkningen. Hvilket grusomt misbruk av Guds ord som representantene for Den norske kirke gjorde seg skyldig i, og hvilken karikatur av den kristne forsamlingen! Denne filmen viser til fulle hva som kan skje, og skjer, når stat og kirke blandes sammen. Det er ingen som helst tvil om at Kirken, Den norske opptrer som skjøgekirken i forholdet til den samiske befolkningen og vil en dag måtte stå til ansvar for sine ugjerninger. Godt er det at den danske biskopen som kommer, budsendt av samene, virkelig er et eksempel på en sann Herrens tjener. Det er ikke så ofte jeg anbefaler folk til å gå på kino, men dette er virkelig verd en kveld foran storskjermen. Naturscenene tar jo også rent pusten av en.

1 kommentar:

Anonym sa...

Takk for tipset. Denne filmen skal jeg se!