onsdag, januar 02, 2008

Et liv i bønn, forsakelse og tro


Blant fjorårets mange julebrev og kort, er det et som skiller seg ut. Det er "Verwer Family Letter". Jeg traff George Verwer personlig på den aller første LOVE EUROPE konferansen i Offenburg, og det gjorde et uutslettelig inntrykk. Grunnleggeren av Operasjon Mobilisering, en av verdens største evangeliseringsorganisasjoner, lever hva han lærer. Verwer, som fyller 70 år i juni i år, lever et meget enkelt liv i forsakelse og tro. Det har han gjort siden han for 50 år siden dro ut på sin aller første evangeliseringstur, sammen med Dale Rhoton og Walter Borchard til Mexico. Jeg kjenner få som har en slik nød for menneskers frelse, og en slik lidenskap for Jesus, som George Verwer har. Og så er han en bønnens mann. Etter den gode, lange samtalen jeg hadde med ham, i en campingstol utenfor den gamle bussen han bodde i, og kjørte rundt med, spurte han om han kunne få et bilde av meg. Før jeg rakk å ta frem lommeboken for å se om jeg hadde et passbilde, fortalte han at han hadde en bønnebok hvor han satte inn bilder av alle han ba for. Dermed var det lettere å huske dem og kunne be mer personlig. Jeg vet at Verwers bønnebok består av sikkert hundrevis av bilder. Og det er ingen tvil om at han ber for dem. I julebrevet forteller han at han ber personlig for alle som står på mailinglista. Han tar navnene ut alfabetisk, og på den måten ber han for hver eneste en med navns nevnelse!


Ser man nærmere på julebrevet finner man også Verwers reiserute, og hver eneste måned vil du finne en spesiell dag som kalles: Prayer Emphasis Day. Slik har det vært i mange, mange år. Da avsetter Verwer en egen dag til forbønn.


Hvilket enormt forbilde George Verwer er - for oss alle. Ikke bare for de mange tusener som reiser ut med OM på evangeliseringsteam verden over, men også for alle troende. Den kjente baptistpastoren og bibellæreren F.B Meyer har sagt: "Livets tragedie er ikke bønner som ikke er besvart, men bønner som ikke er bedt."


Kanskje vi også burde avsette en egen dag hver måned til å be for verden og for misjonens store sak, som George Verwer gjør? Tenk om tusenvis gjør det samme? Tenk på alle som gjennom vår forbønn vil bli dratt mot Kristus. Siden jeg kaster hansken, tar jeg den selv, og avsetter en slik dag i filofax’en min, hver måned.


George Verwer kommer forøvrig til Norge 18.-20. april hvor han skal tale på misjonskonferansen på Hedmarktoppen. Til bloggens mange svenske lesere kan jeg opplyse at Verwer kommer til Stockholm og Göteborg 12-13. januar i forbindelse med Operasjon Mobiliserings 50 års jubileum.

Til deg som ønsker mer informasjon om George Verwer anbefaler jeg deg å gå inn på nettsiden hans: georgeverwer.com

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg har lest en meget radikal bok av denne mannen, som het: Kom,lev, dø! Den er fremdeles lesbar.