onsdag, januar 23, 2008

Frelse eller fortapelse for homofile og alle andre



Vi må snakke sant om Gud, og om Guds ord. Hvis ikke bedriver vi heresi, noe som kan få alvorlige følger for vår evige salighet. Et spesielt ansvar har de menn som er kalt til Ordets og bønnens tjeneste, i Kristi kirke. I forkant av den såkalte Lambeth-konferansen, som finner sted i Storbritannia i juli - som er Den anglikanske kirkes storsamling, og som arrangeres hvert tiende år med alle verdens anglikanske ledere til stede, samles de konservative anglianske ledere i Jerusalem. Bakgrunnen for samlingen i Jerusalem er den bedrøvelige utviklingen som vi har sett i Den anglikanske kirke de senere år. En utvikling som kan føre til at Den anglikanske kirke sprekker. De konservative anglikanske lederne kaller konferansen i Jerusalem, "en pilgrimsferd tilbake til røttene av kirkens tro". Bakgrunnen er den vranglæren som fikk det tragiske utfallet at liberale krefter i USA, utnevnte den åpent homofile Gene Robinson til biskop i New Hampshire. Det skjedde i 2003, og skapte sterke reaksjoner hos anglikanerne i den tredje verden. De utgjør over halvparten av 77 millioner anglikanere som finnes i verden. Den konservative gruppen ledes av erkebiskop Peter Akinola fra Nigeria. Han er en sterk opponent til erkebiskopen av Canterbury, Rowan Williams, som er overhodet for den 400 år gamle Anglikanske kirken. Denne kirken har ikke det gjennomarbeidede hierarkiet til Den romersk katolske kirke, men styres etter et prinsipp om bred konsensus med erkebiskop Williams som den øverste blant likemenn. Sannsynligheten er stor for at de som deltar på samlingen i Jerusalem, ikke vil delta på Lambeth-konferansen. Dermed vil splittelsen være et faktum.

Hvorfor er dette en så stor sak? Fordi det handler om sannheten, den handler om frelse og fortapelse. Bibelen lærer at homoseksuelt samlevende mennesker ikke vil arve Guds rike med mindre de omvender seg. Homofililiberal teologi sier det motsatte, og er dermed vranglære.

Bibelen er krystallklar når det gjelder spørsmålet om frelse og fortapelse. Det er de som vil gjøre homofilidebatten til en sak som ikke hanlder om troens sentrum. Det er å ta grundig feil. Spørsmålet om hvem som vil få nåde for Guds dommertrone befinner seg handler jo i aller høyeste grad om sentrum i troslæren. Derfor handler også homofilistriden om troens sentrum. Hvem blir frelst? De som omvender seg fra sin synd. Det gjelder for oss alle. Det finnes ingen annen vei til himmelen. I Korint fantes det homofile, som hadde omvendt seg og funnet frelsen i Jesus.

"Eller vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Far ikke vill! Verken horkarer eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller de som lar seg bruke til unaturlig utukt, eller menn som øver utukt med menn, eller tyver eller pengegriske eller drankere eller baktalere eller røvere skal arve Guds rike. Slik var det en gang med noen av dere. Men dere har latt dere vaske rene. Dere er blitt helliget, dere er blitt rettferdiggjort i den Herre Jesu navn og i vår Guds Ånd." (1.Kor 6,9-11)

Ut fra teksten er det tydelig at noen av de nyomvendte i Korint hadde vært homofile. I den reviderte utgaven av Bibelen, fra 1930, brukes følgende uttrykk i teksten fra 1.Kor 6. Det snakkes om: "bløtaktige" eller "de som synder mot naturen, eller "mannligsamligger". Bløt i betydningen "passiv homoseksuell partner"; mannligsamligger i betydningen "mann som har samleie med mann."

"Slik var den en gang med noen av dere", leser vi i vers 11. Ordet "slik" må innebære at det må ha vært forhenværende homofile i menigheten i Korint. Men det var skjedd noe med dem, som gjorde at de var blitt frelst. Hvordan kan vi si det?

Jo, de var blitt "vasket rene". De hadde mottatt syndernes forlatelse. Det kan bare skje når noen omvender seg fra sin synd. "Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndernes forlatelse ved hans navn." (Apgj 10,43)

For det andre leser vi om at de var blitt "helliget". Det skjer med alle som har fått sine synder forlatt, og for det tredje at de var blitt "rettferdiggjort", altså "erklært rettferdige i Kristus."

Med andre ord: De forhenværende homofile i Korint hadde hørt forkynnelsen av evangeliet. Legg merke til at apostelen Paulus snakker om at dette hadde skjedd "i Jesu navn og i vår Guds Ånd." De var altså ved Helligånden drevet til å høre Guds ord, og Ånden åpnet opp for dem sannheten i ordet, om at de måtte bli frelst. Forkynnelsen må ha gjort dem vakt for Ordet, deres samvittighet var blitt vekkket til en bevissthet om syndene de levde i. I Jesu navn var så deres synder blitt vasket bort, og de var hundre prosent rene. Den Hellige Ånd hadde tatt bolig i deres hjerter, og for Faderens trone i himmelen var de blitt erklært rettferdige. Noe større kan ikke skje for noen.

Og for Faderens ansikt vandret de nå i hellighet. De hadde brutt med synden i sitt liv. Slik det var med alle de andre medlemmene av Kristi forsamling i Korint. Alle måtte de bryte med sitt gamle liv, omvende seg, tro på den Herre Jesus, og fortsette å leve i hellighet. Det fantes ikke to syn på dette i den kristne forsamlingen i Korint. Sannheten er ikke relativ. Sannheten er en person som setter fri: Jesus!

Ikonet viser apostelen Paulus, som skrev brevene til forsamlingen i Korint, hvor temaet som behandles i denne bloggartikkelen omhandles.

16 kommentarer:

Anonym sa...

romerbrevet kapittel 1 sier vel noe om at det ikke bare er de som gjør synd, men også de som holder med dem som gjør det som er under Guds dom.

tjo sa...

Hei Bjørn Olav!
Jeg må kommentere ordbruken din. De homofile i Korint hadde vendt seg bort fra sin synd, men det betydde vel ikke at de dermed sluttet å være homofile? Du omtaler dem som forhenværende homofile. Å være homofil og å praktisere homofili er for meg to helt forskjellige ting. Det er ingen synd å være homofil.

Bjørn Olav sa...

Anonym har helt rett.

Bjørn Olav sa...

Ut fra skriftordet er det tydelig at det i Korint fantes mennesker som hadde levd ut sin homofili, og at disse nå hadde omvendt seg, og var blitt frelst. At de nå levde et liv i hellighet må bety at de har levd i forsakelse og tro og som sølibatære.

tjo sa...

De hadde fått et nytt liv i Kristus , men var fremdeles homofile i sin legning. Jeg er skilt og lever i sølibat, prøver å leve i forsakelse og tro, - og er fremdeles heterofil.

Bjørn Olav sa...

Joda, jeg ser poenget ditt, og er enig i det. Vi vet likevel ikke om disse hadde opplevd å bli satt fri fra sin homoseksualitet, og nå levde som hetrofile. Det er også en mulighet.

Lørdag 9. februar får vi besøk her på Gjøvik av Erik Johansson, prest i Den svenske kirken. For 15 år siden sto han fram som homofil prest. Han lever i sølibat, og er tydelig i sitt forsvar av et klassisk kristent syn på homofili, samtidig som han er svært opptatt av å komme disse medmenneskene i møte med varme og inkluderende holdninger. Johansson leder også bevegelsen "Medvandrerne", som er et nettverk som vil støtte kristne homofile som vil stå fast på Bibelens veiledning. For de som er interessert blir det seminar i Engehaugen kirke lørdag formiddag kl 10.00-14.00. Påmelding til else@frikirken.com. Johansson taler også på gudstjenesten i Frikirken 10. februar kl.11.00. Tema her er forsakelse. Arrangør av seminaret lørdag er Engehaugen menighet av Den Norske Kirke, Toten Frikirke, Normisjon og Misjonssambandet i Oppland.

Anonym sa...

Siden du og bibelen din betrakter homofili som lik all annen synd synes jeg snart det er på tide at du flytter fokuset ditt Hansen og skriver litt om andre synder også. Homofili er iallefall en synd som ikke skader andre og handler om kjærlighet mellom to mennesker. Det er mange andre synder du kan skrive om hvor mennesker faktisk blir skadet av synden.

Nå er det vel også sånn - som nevnt utallige andre ganger til deg - at det er GUD som skal dømme og ikke du. Tror de fleste homofile nå har fått med seg at vi havner i helvete uansett hvis vi elsker noen eller med noen.

Homofile er en minoritet - og dere er så flinke til å oppdatere oss hele tiden med at vi bare er 1% av verdens befolkning. Det er vel egentlig et lite antall det mot de som feks begår overgrep mot mennesker. Det ser jeg du skriver lite om her.
Bare et tips. Det er mangt annet "avskyelig" og som virkelig er AVSKYELIG som du kan ta opp på bloggen din - ikke minst skjer det en del overgrep i Guds navn. Jeg blir feks syk av å lese om alt det avskyelige dere mener jeg gjør og som jeg ikke kjenner meg igjen i. Vet ikke om du noen gang tenker på dette Hansen: At ordene dine sårer fryktelig. Jeg gikk visst fra en synd til en annen jeg. Jeg løy for meg selv og alle som er glad i meg i 25 år - DET er synd. De menneskene jeg løy for elsker meg virkelig for det jeg er i dag og de ser at jeg er lykkelig. Bare så synd at dere som kaller dere kristne ikke kan la meg få leve mitt liv i fred. Skulle ønske dere tenkte over at det er mennesker dere snakker om og dømmer, enten dere når skyver bibelen og Gud foran dere i dømmingen eller om det er deres egne tolkninger. Jeg må gå på medisiner for å klare hverdagen min og alle angrepene og vondordene dere kommer med. Kanskje du ikke synes synd på meg for det - det skal du ikke heller. Bare vit at dere skaper mye vondt - og de er mange de som har det verre enn meg. Mennesker tar livet av seg for mindre.

Dere sitter og tolker åpent på en blogg UTEN å tenke på at de mennesker dere snakker om og diskuterer kanskje leser det dere skriver. Ligg unna da sier dere - i deres hovmod. Joda - de fleste gjør også det. Bare ikke jeg. Jeg vil kjempe mot dere så lenge jeg puster. Dere fikk meg på kne her en søndag - men jeg reiser meg igjen. Jeg reiser meg for rettferdigheten og menneskeverdet. Jeg er faktisk like bra som deg Hansen. Ikke bedre - ikke verre. Jeg innser at jeg ikke er god nok som menneske alltid. Men Gud vet at jeg prøver mitt beste. Jeg prøver så jeg blir syk av det. Jeg kjemper uten at jeg ser direkte resultater av det. Derimot er det lett å se resultatene DERES kamp fører til. JEG hører historiene og skammen dere påfører mennesker mennesker som lever sine liv skjult. Som bare vil elske men som dere kristne kaller avskyelige, syke, perverse.

Dere snakker om homofili som om det var verre synd enn alt annet. Se dere rundt!! Se menneskene rundt dere som lider - ikke bare for sine menneskerettigheter men av sult og nød og kriger.

Det verste av alt er at dere burde ikke ta ordet frelse i deres munn. Det er omvendt frelse dere driver. Dere skremmer mennesker vekk fra Gud - dere som liksom skal være bakkemannskapet Hans. Ingen vet hva Gud selv mener om det men jeg tipper vi vet en del om det vi som dere dømmer.

Bjørn Olav sa...

Det er ikke vanskelig å kjenne på din smerte, Kjellemann.

Men det er ytringsfrihet i dette landet, og som kristne som tror på Bibelen, må vi også ha rett til å skrive om det Bibelen sier.

Du velger selv om du vil lese dette eller ikke. Det er du selv som oppsøker denne bloggen. Ingen tvinger deg til det.

Du har din egen blogg, og både på denne og andre blogger, går du kraftig ut mot meg og skriver rett ut at du hater meg. Du skriver også om ditt syn på homofili. Jeg har ingen innvendinger mot det. Det er opp til deg hva du skriver om på din egen blogg. Men når du hevder din rett til å fremme ditt syn, må du også kunne gi den samme retten til andre med et annet syn enn deg.Jeg skriver ikke på din blogg, eller forsvarer meg mot dine angrep der.

Du er velkommen til både å lese, og kommentere her, så lenge du holder deg til de reglene som finnes på denne bloggen. Det gjør du ikke alltid, og derfor slettes innleggene.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Kjellemann: Som jeg har sagt for bare noen få minutter siden: Hold deg til reglene som finnes for denne bloggen, ellers blir innleggene strøket.

Anonym sa...

vel - da får du kommentere hva jeg skrev som var personangrep, sjikane, eller bannord.

Bjørn Olav sa...

Det vet du vel best selv. Jeg tillater ikke personangrep, hvilket du fremmer i dine innlegg, til dels sterke sådanne når du beskylder folk for løgn. Dette har du gjort svært mange ganger. Slike innlegg kommer ikke på trykk på denne bloggen.

Du kommenterer en annen navngitt person, som er utelukket fra denne bloggen, av grunner det er redegjort for tidligere. Årsaken til at vedkommende ble utestengt var så graverende, at jeg ikke hadde noe annet valg, av flere grunner. Ikke minst var det på grunn av hensyn til den familien som ble rammet ved vedkommendes påstander.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Å fremme trussler, for å få ting på trykk på denne bloggen, hjelper ikke, Kjellemann. Jeg kan heller ikke trekke tilbake, eller be om undskyldning, for noe jeg ikke er skyld i. Du har selv kommet med påstander om meg, som jeg opplevde sårende. Jeg skal vel ikke be om undskyldning for det? Men dette er for lengst ute av verden for min del, og det har jeg også sagt til deg. Det begynner også å bli en god stund siden.

Når det gjelder reglene for denne bloggen er de gjengitt en rekke ganger.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.