mandag, januar 14, 2008

Guds rike vokser i Russland


Jeg kom til å tenke på et ord av Jesus, fra Matt 24,14 når jeg fikk dette flottet bildet fra Peter Hoover, min anabaptistiske venn fra Australia. "Og dette evangeliet om riket skal bli forkynt for alle folkeslag, og så skal enden komme." Bildet er tatt i Susanovo i Orenburgskaja i Russland, i det som har vært en mennonittlandsby. Noen av de som er avbildet har navn som Kehler, Enns, og Teichroeb og de snakker fremdeles gammel-tysk. Andre er sigøynere, som er blitt frelst og fått et nytt liv i Kristus. Kvinnen helt til venstre, med rød jakke og blå kåpe, er en av de mange Stalin-enkene. Hennes mann ble plutselig borte en natt, og siden verken hørte eller så noen noe mer til ham. Dette er våre søsken i troen! Jeg fryder meg i Gud når jeg ser slike bilder som dette. Guds rike går fram, selv på de stedene som for oss er de fjerneste avkroker på kloden. Guds rike er både noe framtidig, og det er her og nå. Blant russere, tyskere og sigøynere et sted i det veldige russiske riket. De leser den samme Bibel, og biblene deres er ofte svært velbrukte, og de ber til den samme Gud som oss. De bekjenner som oss troen på Jesus som deres frelser og herre, og de lever liv i etterfølgelse og tro. Det er alltid en stor glede å møte mennesker som dette. De er ofte fattige på jordisk gods, men eier en rikdom i Gud som få andre.

3 kommentarer:

Anno 2008 Nym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
siggen sa...

Jeg "følger" Deg, Bjørn Olav, i bønn!

vennlig hilsen

siggen

Bjørn Olav sa...

Takk for forbønn, Siggen!