onsdag, februar 13, 2008

Behovet for åndelige fedre



Jeg har ikke helt klart å summe meg etter møtet med den filippinske pastoren Jerome Ocampo, som jeg hørte tale i Filadelfia Hamar i går. Sammen med mine mennonittiske venner fra USA, som nå er kommet tilbake til Gjøvik, for å være sammen med oss denne uken, lyttet vi sammen med et nesten fullsatt pinselokale, til denne inspirerende taleren som er pastor for menigheten Jesus Flock. Det var etter sterk anbefaling fra en venn av familien, bosatt i Bergen, at vi dro til dette møtet, og jeg er veldig glad hun overtalte meg til å gjøre det.

Jerome Ocampo, som også er grunnleggeren av ungdoms- og bønnebevegelsen 'JesusRevolutionNOW!' på Filippinene talte om hvordan Gud er i ferd med å reise opp en ny generasjon av unge mennesker, som Gud vil bruke på en sterk og radikal måte for at verden skal få høre evangeliet. Gud er i ferd med, ennå en gang, å oppfylle ordene fra profeten Malaki: "Se, Jeg skal sende dere profeten Elia før den store og fryktinngytende Herrens dag kommer. Han skal vende fedrenes hjerte til barna og barnas hjerte til deres fedre, så Jeg ikke skal komme og lyse jorden i bann." (Mal 4,5)

Det er mange ting som en kunne ha trukket fram fra Jerome's tale, men det jeg først og fremst ble sittende igjen med er hans sterke betoning av behovet for åndelige fedre og mødre. Dette temaet har opptatt meg lenge, og jeg kjenner mer og mer at vi trenger å be frem mennesker som er i stand til å være gode forbilder og mentorer for den generasjonen som nå vokser opp.

En som har vært som en åndelig far for meg, John Noble fra England, skriver i sin bok "Rystelsen": "Fedre og farskap er vår tros grunnvoll. Det er helt sentralt for livet og er sterkt knyttet til lederskap fra apostler, profeter og pastorer (hyrder). I brevet til romerne skriver Paulus om Abraham som 'far til alle uomskårne som har troen...' (Rom 4,11), og Guds løfte var at han skulle bli 'far til mange folk.' (1.Mos 17,4) Slik ser vi at farskap er et grunntema som går igjennom hele Bibelen." (John Noble: Rystelsen. Prokla Media, 2002, side 138)

Går vi til det brevet som apostelen Paulus skriver til forsamlingen i Efesos, skriver han noe svært viktig i denne sammenhengen. Han skriver om en side ved Guds karakter og personlighet:

"Av denne grunn bøyer jeg mine knær for vår Herre Jesu Kristi Far, - fra Ham som ethvert farsforhold i himlene og på jorden har fått sitt navn - ...." (Ef 3,14-15)

Det hebraiske ordet ab betyr "forfar", og dette ordet har dermed av historie og kontinuitet i seg. Israel med sine 12 fedre som har vært grunnleggere, og menigheten med sine 12 apostler, har gitt oss en sammenheng der hver eneste familie på jorden kan finne sin plass og sin bestemmelse.

Men ordet "ab" kan også oversettes "kilde", mens det greske og latinske ordet 'pater' betyr "beskytter", en som gir næring, fostrer, holder oppe. Det arameiske "abba" betyr "pappa".

Teologen og forfatteren Brennan Manning, som jeg har skrevet om på bloggen tidligere, er overbevist om at Jesus alltid henvendte seg til sin Far, med det arameiske ordet "pappa", siden det var det språket Han snakket.

Alt dette sier noe om hva det ligger i begrepet "åndelige fedre". En åndelig far skal vise denne siden av Guds karakter som handler om identitet, trygghet, oppmutring. Det handler om å gi videre erhvervet åpenbaringskunnskap - det man har lært i sin vandring med Gud. Det handler om å være et eksempel i ord og i gjerning. Det handler om å gjøre disipler.

Dette kjenner jeg at jeg vil gi mitt liv til.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver:
"Det handler om å være et eksempel i ord og i gjerning. Det handler om å gjøre disipler."

Det har vært min inspirasjon og til dels min frustrasjon.
Dette er likevel nøkkelen,eller avgjørende nøkkel. Men da må en leve et gjennomsiktig liv sammen med mennesker slik at de kan se våre verdier, vår livsstil, være med i våre kamper, seirer og livets lyse og mørke sider.

En av mine største problemer var at vi kom inn i et økonomisk uføre - og både jeg og min kone måtte arbeide hinsides det normale og vi måtte selge alt vi hadde. I 20 år.

Gjestfrihet tror jeg er en grunnleggende dyd - men ellers så handler det om å leve i praktisk kjærlighet til hverandre i gjensidig underordning og respekt - lytte - ha respekt for hva Gud sier gjennom "den andre". Evne til å identivisere seg med svakhet

Ellers har jeg skrev en anmeldelse av boken "Rystelsen" - www.lende.no/john

Takk for tankene dine i dag. Jeg håper vi får noen år, slik at vi kan leve dette ut. Og det er en sorg at unge og eldre ofte er så atskilt. En årsak kan være at fedrene ikke har så mye å gi? Vi blir kanskje oppfostret til barn i dagens strukturer?

Anonym sa...

Unnskyld, linken til Rystelsen er:
www.lende.no/noble

Den linken jeg skrev handler om hvordan kirken hjelper fattige og gjeldsslaver i England