tirsdag, februar 26, 2008

Bli mer lik Jesus



Jeg våknet med en sang i dag tidlig. Det første verset lyder slik: "Dyraste Jesus, deg til eg elska. Like til døden elska du meg. Deg vil eg lyda, deg vil eg tena, gjeva meg villig, Herre til deg. Deg vil eg lyda, deg vil eg tena, gjeva meg villig, Herre til deg."

Det er den kjente amerikanske pastoren og oppbyggelsesforfatteren Max Lucado, en av mine favorittforfattere om jeg må si, som har sagt: "Gud elsker deg akkurat slik du er. Men Han vil ikke la deg forbli slik. Han vil at du skal bli mer lik Jesus."

Jeg har tenkt: Hvilke forandringer kunne ikke skje hvis vi bestemte oss for å leve i stråleglansen fra Kristus leve tiden?

Det er ingen tvil: Gud har ambisiøse planer for oss. Den samme som frelste vår sjel, lengter etter å gjøre vårt hjerte nytt. Og Hans plan er intet mindre enn en total forvandling: "For dem som han forut kjente, dem har han også forut bestemt til å bli likedannet med Hans Sønns bilde." (Rom 8,29) "For dere har lagt av det gamle mennesket og dets gjerninger og kledd dere i det nye menneske, det som stadig fornyes etter sin skapers bilde og lærer ham å kjenne." (Kol 3,10) Gud er villig til å forandre oss slik at vi blir lik Frelseren.

Og det er også slik at vår kraft kommer fra å kjenne Hans Sønn. Det er Watchman Nee som har sagt: "Alt Gud gir til oss, er sin Sønn, ikke en masse ting. Derfor dreier hele spørsmålet seg om å kjenne Guds Sønn.

Jeg tror at et av våre største behov som kristne er å erfare at Kristus er vårt liv. Jeg understreker ordet erfare. For mange blir kristenlivet bare ord, masse ord. Mens det dreier seg altså om noe helt annet: erfaring. Apostelen Paulus hadde tydelig erfart Kristus. Han skriver: "Når Kristus, vårt liv..." (Kol 3,4) Det er det samme Jesus snakker om: "Jeg er .... livet." (Joh 14,6) Han omtaler jo seg selv også som "livets brød" og "livets vann". Begge deler livsviktige ingredienser.

Det dreier seg om å leve i Ham, av Ham og for Ham. I disse få ordene skjuler det seg en dyp hemmelighet, som Helligånden må få åpenbare for oss.

Ingen kommentarer: