lørdag, februar 16, 2008

Gud støter de mektige ned fra deres troner



Nå som før er Gud den som "støter mektige ned av deres troner." (Luk 1,52) Det har skjedd med både Gerd Liv Valla og Manuela Ramin Osmundsen. Samme dag som den nye "ekteskaps"-loven skulle legges frem i statsråd, fikk barne- og likestillingsministeren avskjed i nåde på Slottet. Jeg tror ikke det er noen tilfeldighet. "Far ikke vill! Gud lar seg ikke spotte! Det et menneske sår, det skal han også høste." (Gal 6,7) Den nye "ekteskaps"-loven som nå vil bli fremmet av Norges kanskje mest antikristelige regjering, vil bryte radikalt med Guds ord og fremme det som Gud i sitt hellige Ord sier er avskyelig. Det var ekstra tragisk at denne loven skulle fremmes av en som bekjenner seg som kristen. Det tidligere barneombudet ble for brysom, og måtte fjernes. Alt skulle legges til rette for at gårsdagen ble en festdag for de som fremmer ugudeligheten i denne nasjonen. Men det er fremdeles menneker i denne nasjonen som ber, og det som foregikk i det skjulte, ble åpenbart. Jesus sier: "Men ikke noe er tildekket som ikke skal bli åpenbart, og intet er skjult som ikke skal bli kjent. Derfor skal alt det som dere sier i mørket, bli hørt i lyset. Og det som dere hvisker noen i øret inne i kammerne, skal bli ropt ut på hustakene." (Luk 12,2-3)

Nå sitter personen som statsministeren satset så sterkt på ribbet igjen. I følge media i dag er det tvilsomt om Manuela Ramin Osmundsen vil kunne få noen toppjobb igjen - i hvert fall ikke på veldig lenge.

1. mai 2002 stod Gerd Liv Valla på talerstolen på Youngstorget og forlangte norsk boikott av israelske varer. I hele sin tid som leder for norsk fagbevegelse arbeidet hun aktivt for å få til denne boikotten. Men "han slumrer ikke og sover ikke, Israels vokter." (Salme 121,4) Hos profeten Sakarja leser vi: "Det skal skje på den dag at jeg vil gjøre Jerusalem til en løftestein for alle folkene. Alle de som løfter på den, skal såre seg selv." (Sak 12,3) Den ene dagen kåret en av Norges tabloidaviser Gerd Liv Valla til Norges mektigste kvinne. Kort tid etter sto hun ribbet igjen for all ære, og måtte forlate jobben som LO's leder.

Gud lar seg ikke spotte. Han holder oss ansvarlige når vi går imot Hans ord.

114 kommentarer:

Anonym sa...

Du er tøff Bjørn Olav...det står repekt for den rakrygghet du har...
Jeg støtter deg fullt ut i det synet du har...Gud er er mektig til å omstyrte regjeringer om så skal være.

Amen og Guds velsignelse...

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

"Anonym" får nå bruke sitt fulle navn om han skal ha noe på trykk, eller i det minste dempe språkbruken sin. Hvis ikke vil hans innlegg slettes.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Det problematiske er i tilfellet at Gud velger å avsette Likestillingsministeren, men ikke å avsette lederskapet i Burma, Kina, Saudi Arabia, Kenya, Sudan etc.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Hvem vet om Han ikke vil avsette lederskapet i disse landene? Han vil gjøre det en dag, da alle må bøye kne for Ham på dommens dag. Dessuten finnes det i historien mange eksempler på at Han har grepet inn - både overfor nasjoner og nasjoners lederskap.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Er du klar over at disse menneskene du omtaler har familie og barn??? Jeg er sjokkert! Burde kanskje ikke bli det men nå er du så stygg som jeg aldri har trodd du kunne bli. STOR SKAM!!

Bjørn Olav sa...

Hva med våre barn da, og de mange kristne familiene, Kjellemann som skal vokse opp med en en eventuell ny "ekteskaps"-lov? Hva med alt det som er kjært for oss, som rives ned og tråkkes på? Hva med mine barn, som leser det du skriver om meg?

Bjørn Olav sa...

Vi skal selvsagt ikke ha rett til å uttrykke vår mening.

Anonym sa...

Hansen: Du kan få mene akkurat hva du vil om meg, om min legning, om mitt liv, om alle homofile. Du kan få lov å dømme meg nedenom og hjem akkurat så mye du vil. Men hva er meningen din - og hvorfor er det så viktig for deg å opplyse om det? Du sier sikkert det samme om meg og min blogg - men da vil jeg at du skal tenke på at DERE angriper - jeg forsvarer meg! Du kaller mitt liv avskyelig - og du kjenner meg ikke engang!! Du kaller det Guds vilje - og jeg må nesten spørre kjenner du Gud? Vet du 100 % sikkert at dette er Guds vilje??? For hvis det er bare dine antagelser så bør det stå det. Du kjenner ikke mitt forhold til Gud. Du har ikke enerett på Gud. Ditt forhold til Gud er ditt - mitt forhold til Gud er mitt. Ikke ødelegg mitt forhold til Gud er du snill!

Du forbanner homofile - pga sex. Du forbanner homofile fordi de vil ha samlivet sitt i faste former. Du sier at det er bare du selv some r verdig å stå overfor en Gud å love evig troskap. Du kaller deg bibeltro. Hvis meg ett sted i bibelen der det står at homofile ikke får lov å stå overfor Gud å love å elske hverandre livet ut!!

Jeg er så sint at dette blir kanskje rotete skrevet. Jeg er så sint og jeg synes at du nå ved å komme med slike påstander er et stygt ondskapsfullt menneske. Du er ikke Gud! Du vet ikke hva Gud vil med dette! Du sitter ikke med fasit - men Gud gjør! Kom med eksempler og jeg skal sikkert komme med mange andre eksempler på kristne overgrep, kristnes "tukling" med det samme kjønn, kristnes misbruk av Gudsnavnet. Det er du for god til å skrive om! Du angriper homofile hele tiden! Du kan ikke skrive nesten om noe uten å blande homofili inn. Sverte, sverte og atter sverte. Nok er nok!

Jeg må faktisk spørre: Hvem er du som tør, TØR å skrive og komme med slike påstander??

Anonym sa...

Du gjør mer enn å uttrykke din mening. Du viser hat - og jeg hater deg tilbake. Du skaper hat!

Jeg sitter og griner når jeg skriver dette. Jeg er så mektig lei av å måtte forsvare mitt liv på denne måten. Jeg spør enda en gang. ER du så 100 % sikker på at du er så mye bedre enn meg? Hvis ikke så ville jeg holdt kjeft. Du er faktisk ikke mer verd enn meg. Du er født like naken som meg
At du kaller deg kristen er ikke en garanti for å være et godt menneske. Akkurat nå synes jeg du er et stygt menneske. Du sier det er Guds vilje - om en menneskeskjebne DU ikke sitter med fasiten på. Du vet ikke alt. Du kan tro - men da må du skrive at du tror. Disse menneskene har også en familie. Du dømmer noe du overhode ikke vet noe om. Og du gir deg ut for å være Gud. Enda en gang. Du er ikke Gud! Disse sakene/menneskene er IKKE nevnt i Bibelen! De har bare forsvart oss homofile. Da får du heller bare fortsette å kalle våre liv for avskyelige da. Det må vi visst tåle. Men du skal være rettferdig. Det er du ikke her.

Bjørn Olav sa...

Kjellemann skriver:

"Hvis meg ett sted i bibelen der det står at homofile ikke får lov å stå overfor Gud å love å elske hverandre livet ut!!"

Jeg har vist deg veldig mange eksempler på det. Bibelen - både Det gamle og Det nye testamente er totalt avvisende til homoseksualitet. Du vil ikke finne et eneste skriftsted som godkjenner det. Bare for noen få dager sideen gikk jeg gjennom Romerbrevet med deg.

Så jeg kan si at jeg kjenner Guds vilje med dette - 100 prosent. Det kan alle som tror at Bibelen er Guds ord og har den som eneste autoritet for liv og lære.

Gud kan ikke velsigne noe Han sier Han avskyr. Mener du Han kan det: Vis meg et skriftsted hvor det står at Han har ombestemt seg og sier at homoseksualitet er helt ok likevel!

Det er du Kjellemann som har skapt en gud i ditt eget bilde, en som passer med dine egne meninger, lyster og behov. Som sier at det du gjør er helt ok. Du har jo selv sagt at denne guden din sier slikt til deg. Men det er altså ikke den sanne Gud, Han som åpenbarer seg i Bibelen, Guds ord.

Nå kryper jeg til køys. Det er sent, og jeg har vært oppe siden 0430 i dag.

Bjørn Olav sa...

Som jeg har sagt veldig mange ganger til deg: Jeg hater ikke.

Og Kjellemann: Du behøver da slett ikke å bruke tid på å lese denne bloggen i det hele tatt. Det er ingen som tvinger deg til det. Du kan forsvare deg og dine på din egen blogg.

Anonym sa...

Vet du hva Hansen? Jeg ba deg om unnskyldning jeg når jeg forsto at jeg hadde vært urettferdig mot deg. Der er jeg bedre enn deg. Du kaller mitt liv for avskyelig. Du VET hvor mye det sårer meg og mange andre - kanskje de fleste homofile. Du sier det er Gud sine ord - men når Gud er allmektig og bestemmer over våre liv - slik du åpenbart mener han også har gjort i disse to tilfellene du nevner her, så kan jeg nevne for deg at Gud har vist meg siden den dagen jeg sto frem som homofil at dette er hans vilje. Du kan si dette imot så mye du vil - men da tror ikke du som meg at Gud er allmektig. Gud snakker nok til alle og ikke bare deg. Sorry - men slik er det nok. Jeg utelukker heller ikke at det er en Gud som gir meg kraft til i det hele tatt sitte å forsvare meg overfor denne håpløsheten det er å sitte å forsvare meg overfor deg - og det du kaller mitt liv - avskyelig. Jeg kan fortelle deg at det er iallefall ikke satan. Jeg tror ikke engang på satan. jeg tror på det gode i mennesket - og jeg prøver etter beste evne å jobbe for det gode. Jeg er ikke opptatt av endetid og ser ikke bare det mørke og svarte ved alt - slik jeg opplever at du gjør. Jeg elsker mennesker og jeg elsker alle mennesker som er gode. Jeg hater urettferdighet først og fremst. Det du driver med er så meningsløst urettferdig! Se litt lenger enn din egen nese. Se at det gode kommer fra Gud og mennesker - uansett HveM MENNESKET er!

Du sutrer og sier: ja, men vi da,..
Dere sørger for motstanden selv. Møt mennesker med respekt selv og dere får mangfoldig med respekt tilbake!

Bjørn Olav sa...

Og: Det må være lov å spørre deg hvorfor mine meninger, og Guds ord plager deg så mye, når du er så trygg på at det du står for er rett.

Anonym sa...

Som jeg har sagt veldig mange ganger til deg: Jeg hater ikke.

Og Kjellemann: Du behøver da slett ikke å bruke tid på å lese denne bloggen i det hele tatt. Det er ingen som tvinger deg til det. Du kan forsvare deg og dine på din egen blogg.

1:32 AM

Klart du hater,. Det kjenner jeg jo i alt du foretar deg... alle meldinger du sletter som jeg skriver. Du tåler faktisk ingenting kritikk men selv så øser du ut om andres liv og kaller de avskyelige.

Hadde dette vært dagboken din så skulle jeg ikke brydd meg. Men det er en blogg. og den kan hvem som helst delta i. Jeg forsvarer meg og jeg kommer til å fortsette med det. Slett alle meldingene om du vil - men jeg fortsetter. Det er ikke en trussel - men en lovnad. Jeg kjemper for menneskeverd og kommer til å fortsette med det. Jeg tar ikke hensyn til at du er trøtt. Du viser heller ikke hensyn.

Bjørn Olav sa...

For å si det nok en gang, Kjellemann: En kristen er bundet av Guds ord. Det gir uttrykk for Hans vilje. Vi kan ikke fjerne det vi ikke liker, og gjøre Gud til en slags "kompis" som er på lag med oss. Han er Gud - det er noe ganske annet. For Gud bøyer vi oss.

Anonym sa...

Gud kan ikke velsigne noe Han sier Han avskyr. Mener du Han kan det: Vis meg et skriftsted hvor det står at Han har ombestemt seg og sier at homoseksualitet er helt ok likevel!

Gud sluttet ikke å leve etter siste side i bibelen. Han lever i meg hver dag. Kjenner du ikke det Hansen? Du sier han styrer såpass mye - ikke minst i det du skriver om her - så jeg tror at du kjenner det. Og jeg kjenner det på min måte. Og jeg skal ikke gjøre meg større en Gud og lure på hvorfor. Men at Gud synes jeg er helt ok - det er jeg sikker på. Han har aldr vist meg at det IKKE er ok

Anonym sa...

Du bøyer deg ikke for Gud. Du gjør deg større en Gud. Du leker Gud. Var du ydmyk for Gud så lot du han dømme - ikke sitte og dømme selv.

Bjørn Olav sa...

Du må da så gjerne kjempe for det du mener er rett, Kjellemann. Men det blir ikke riktigere om du skriver at jeg hater, når jeg ikke gjør det. Jeg gjør faktisk ikke det. Jeg skriver om ting som opptar meg, og denne bloggen tror jeg er ganske allsidig. Det får jeg veldig mange tilbakemeldinger på. Jeg gir uttrykk for det jeg mener, og de Bibelen sier. Så får du bruke din blogg til å gi uttrykk for dine meninger.

Anonym sa...

Du sier det i overskriften her; Gud støter de mektige ned fra deres troner.

Så når Gud går den veien DU vil så gjelder nåtiden og ellers så gjelder bibelen skrevet for tusener av år siden?
Jeg vet garantert at det ikke står om Osmundsen og Valla i Bibelen.

Bjørn Olav sa...

Men Gud har altså ikke endret mening, Kjellemann. Åpenbaringen er sluttført den. At Gud taler i dag, det gjør Han, men ikke på tvers eller i motsetning til sitt hellige ord. Det står fast til evig tid.

Nei, jeg kan ikke se at det er Bibelens Gud du har med å gjøre, Kjellemann. Da hadde du levd i tråd med det Han sier om homoseksualitet.

Men nå setter jeg absolutt sluttstrek.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Nå stenges denne bloggen for kommentarer for i natt (natt til søndag, 17. februar) og åpnes igjen på dagen søndag.

Anonym sa...

Dette er et viktig og interessant perspektiv på viktige ting som har skjedd i vår samtid. At du får reaksjoner på dette er vel ventet. Det er nok en del som tror at Gud er taus overfor disse spørsmålene, men at Han har og handler i historien er da tydelig nok for alle som har øyne til å se med.

Johannes

Bjørn Olav sa...

Bloggen er nå åpen igjen for kommentarer. Jeg minner bloggens lesere om at følgende regler gjelder:

Verken banneord, sjikane, ryktespredning tillates på denne bloggen. Slike innlegg blir slettet. De som skriver bør skrive med fullt navn. Det skal gode grunner til å være anonym. Men jeg aksepterer anonymitet så lenge vedkommende skriver innenfor de regler som gjelder for denne bloggen. Respekteres ikke disse kan man bli utelukket fra å kunne gi kommentarer.

Anonym sa...

Spørsmålet som fortsatt står ubesvart er hvorfor Gud avsetter Likestillingsministeren i Norge og ikke lederskapet i Burma eller Saudi-Arabia, hvis man som Hansen mener at Gud faktisk KAN avsette statsledere når det er nødvendig?

Synes Gud at en kjønnsnøytral ekteskapslov i Norge er et mer prekært problem enn folkemord og tortur?

Bjørn Olav sa...

Gud er Gud. Han er suveren. Og alt har sin tid. Bibelen opererer både med kronos og kairos tid, alstå det som er klokketiden og det som er Guds spesielle tid. Jesus kom "i tidens fylde., altså kronostid. Gud dømte byer når "syndens mål var nådd". I 2.Mos 3 leser vi om at Gud har hørt jødenes "klagerop over slavefogdene, og jeg vet hva det lider .... Israles barns skrik har nådd opp til meg. Jeg har også sett hvordan egypterne mishandler dem." (v.7 og 9).

Vi bør sikkert intensivere forbønnen for Burma, Saudi Arabia og andre land.

Bjørn Olav sa...

Kong Saul er et klassisk eksempel på hvordan Gud avsetter en statsleder.

Anonym sa...

Heisann Bjørn Olav
Beundrer deg for ditt mot til å stå fast på Guds ord.Gud er mektig til å gjøre hva Han vil med folk som spotter eller ikke respekterer Hans ord og vilje.Guds velsignelse

Anonym sa...

Etter å ha lest 36 kommentarer til denne tråden, så er det en ting som slår meg:

Når Herren taler (enten gjennom sitt ord eller gjennom sine tjenere) kan vi møte to reaksjoner. Det mest konstruktive er omvendelse. Når Herren taler til oss, må vi omvende oss og følge Ham. Det andre som vi kanskje ser like ofte, er at budbæreren angripes. Da gjerne med det våpnet som ser ut for å være blankpusset i vår tid, nemlig beskyldninger om menneskeforakt, hat og mangel på kjærlighet. Men hvis ikke Herrens tjenere forkynner Herrens ord, hvem skal da gjøre det?

Jeg tror alle kristne vil oppleve at Herren taler inn i vårt liv. Noen ganger liker vi ikke det Han sier, fordi vi vet at det krever at vi gjør noe med vårt eget liv. Da må vi forstå at det er vårt eget liv som dømmer oss, ikke forkynnere som bare videreformidler Herrens ord.

Bjørn Olav sa...

Nettportalen Urop kunne i går fortelle at "en sentral kilde i Ap sier at det politiske grunnlaget for å skifte ut tidligere barneombud Reidar Hjermann kunne ha vært hans uttalelser knyttet til retten til adopsjon for homofile."

Utrop skriver videre: "Den politiske ledelsen i Barne- og likestillingsdepartementet under ansettelsen av Ida Hjort Kraby bestod av statssekretær Kjell Erik Øie og den avgåtte statsråden Manuela Ramin-Osmundsen. Øie som selv er homofil er en forkjemper for homofiles rettigheter. Øie var statssekretær også under tidligere statstråd Karita Bekkemellem. Begge har kjempet for å legge fram en kjønnsnøytral ekteskapslov som egentlig skulle legges fram på fredag."

Det kommer altså flere og flere avsløringer av hvordan den antikristelige regjeringen vi nå har, arbeider for å få presset igjennom den nye "ekteskaps"-loven.

Anonym sa...

Jeg mener da nokså bestemt at det gamle barneombudet var tilhenger av den kjønnsnøytrale ekteskapsloven.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Lars

Det er en kjent sak at barneombud Reidar Hjermann var imot retten til adopsjon for homofile. I et brev fra barneombudet, gjentatt i VG 26.juli 2004 skriver Hjermann: "Tiden er ikke inne for at homofile par skal likestilles med heterofile par i adopsjonssaker."

Disse og andre uttalelser er nok blitt for kontroversielle for både den forrige og den avgåtte barne- og likestillingsministeren, og da kanskje særlig for den homofile statssekretær Øie.

Anonym sa...

Det er veldig viktig å sette navn på det som skjer i samfunnet vårt. Også dette med hvem som blir avsatt av Gud.
Mvh Birgir

Anonym sa...

Jeg legger merke til at Hansen i sitt svar ikke berører sakens moralske side.

Av all lidelse i verden som kan avhjelpes gjennom å styrte despoter, velger Gud å "ta" en norsk statsråd en demokratisk valgt regjering.

På den ene siden hyller man Gud for det man påstår at Gud foretar seg. På den andre siden trekker man på skuldrene av det Gud dermed velger IKKE å gjøre, altså Guds unnlatelsessynder.

Kan det ikke være så enkelt som at Gud ikke hadde noe med Ramin-Osmundsens avgang å gjøre?

Denne debatten demonstrerer hvordan en bestemt kristendomsfortolkning forutsetter og skaper svak moralsk dømmekraft.

Anonym sa...

Til harald v:

Det er ikke sikkert at det er herren som taler gjennom sin tjener bare fordi det som sies er fullstendig på jordet.

for et par poster siden skriver denne bloggens forfatter om kristne ledere som har fart vill.

Gitt at han har rett, går det an å være en herrens tjener og samtidig ta feil.

så tenk om Hansen i dette tilfellet tar feil?

Hvordan skal man bedømme det om man ikke er villig til å stille kritiske spørsmål?

Det første anonyme innlegget virker på meg å være langt nærmere å representere Herren. Hvorfor? Fordi den anonyme etterlyser konsekvens og rettferdighet i det som blir sagt. Den anonyme prøver åndene.

Det gjør ikke du, harald v.

Bjørn Olav sa...

Det blir jo helt galt å snakke om "Guds unnlatelsessynder". Noe slikt eksisterer ikke. Gud er Gud, "anonym", og apostelen Paulus har forstått dette når han inspirert av Den Hellige Ånd skriver: "Å dyp av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer er, og hvor usporlige er hans veier." (Rom 11,10)

Jeg trekker ikke på skuldrene over det som skjer i verden. Som mange andre kristne er jeg involvert i å be, i misjon og i sosialt arbeid.

Glem ikke hva Guds ord sier: "Kongens hjerte er som bekker i Herrens hånd, han bøyer det dit han vil." (Ord 21,1)

Gud handler i historien. Det har Han gjort før, og det gjør Han igjen. Han lar seg ikke spotte.

Salmisten beskriver denne verdens ledere og deres opprør mot Gud: "Jordens konger reiser seg, og fyrstene rådslår sammen mot Herren og mot hans salvede: La oss sprenge deres bånd og kaste deres rep av oss!" (Salme 2,2-3)

Guds reaksjon på dette er: "Han som troner i himmelen, ler. Herren spotter dem." (v.4)

Det kommer en dom: "Så taler han til dem i sin vrede, i sin store harme forferder han dem: Det er jeg, som har innsatt min konge på Sion, mitt hellige berg." (v.5-6)

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Det blir nesten litt komisk når en person som ikke tror på Gud, som avviser Bibelens autoritet, snakker om å prøve åndene. Hva prøver han åndene med?

Johannes

Anonym sa...

Og forresten: Å etterlyse konsekvens og rettferdighet fra en gud som presenterer seg som allmektig, er ikke å spotte.

Det er tvert imot å forvente det Jesus har gitt løfter om.

Anonym sa...

Nei, du må prøve åndene selv, Johannes. Det er ditt ansvar.

Hva ser du?

Bjørn Olav sa...

Jeg gjør oppmerksom på at den ene "anonyme" som opererer her har fått beskjed om at han er utestengt fra bloggen, da han til tross for å ha fått beskjed om å holde seg til bloggens regler, brøt dem ettertrykkelig. Hans innlegg kommer derfor konsekvent til å bli slettet.

Anonym sa...

Det er vanskelig å vite hva slags løfter som Jesus har gitt, som du sikter til. Kunne du begrunne dette bedre, med sitater, please.

Johannes

Anonym sa...

Det kan virke som om "bloggens regler" handler om at man ikke skal kritisere hansen eller stille spørsmål ved hans status som herrens tjener.

dette er en dårlig sak for deg, hansen. Jeg tror du ser det selv, innerst inne.

som svar på hvorfor gud fjerner statsråder i Norge, men ikke torturister i Burma, svarer ikke Hansen direkte. Han viser i stedet til at det er mange som ber.

Jaha. Men da virker ikke bønn, da? Enda det står i den ufeilbarlige bibelen at man skal få alt man ber om.

Det var mange som ba under opprøret i Burma. De ba om at demonstrantenes liv måtte bli spart.

Gud svarte ikke på den bønnen.

Men han skal altså ha svart på bønner om å fjerne Ramin-Osmundsen.

Spørsmålet står ubesvart: Hva slags gud er det som fjerner statsråder i Norge, men som lar torturister få gjøre jobben sin uforstyrret?

Bjørn Olav sa...

Vedkommende brøt bloggens regler så tydelig, at det måtte reageres.

Jeg har allerede besvart dine spørsmål. Problemet er at du forventer at jeg skal gi deg et svar du er fornøyd med.

Du henviser til alle de som ba for Burma. Hvem er det du tenker på? Buddhistmunkene?

Anonym sa...

Nei, ikke bare det. Jeg tenker på bønnene i kristne kirker verden over.

Og blant kristne burmesere, som det også finnes noen av.

Det er klart, jeg forstår at du ikke ba.

Men vi andre som er opptatt av rettferdighet, fred og menneskerettigheter, vi ba - enten vi tror på gud eller ikke.

Anonym sa...

Jeg venter fortsatt på dokumentasjonen din av Jesus-sitater, anonym.

Johannes

Anonym sa...

hvilke? hvem? hva?

Anonym sa...

Jeg spurte:

"Det er vanskelig å vite hva slags løfter som Jesus har gitt, som du sikter til. Kunne du begrunne dette bedre, med sitater, please."

Jeg vil gjerne at du viser til hvilke løfter dette er snakk om.

Johannes

Anonym sa...

Hvem spurte du om det? ser ikke noe om dette her.

Anonym sa...

Skriver du ikke:

"Og forresten: Å etterlyse konsekvens og rettferdighet fra en gud som presenterer seg som allmektig, er ikke å spotte.

Det er tvert imot å forvente det Jesus har gitt løfter om."

Jeg vil gjerne vite hva skal løfter Jesus har gitt som du tenker på.

Johannes

Anonym sa...

Å, det..

Matteus 6,33:

"Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg"

For å ta ett eksempel.

Eller Markus 11,24:

"Derfor sier jeg dere: Alt det dere ber om i bønnene deres – tro at dere har fått det, og dere skal få det."

(Noen vil dette skal handle om mercedeser, men jeg skulle gjerne sett at det handlet om menneskerettigheter og fred.)

Og alt dette om de siste som skal bli de første, om oppreisning for de fattige, enkene, farløse og alt det der.

...som dessverre må vike inntil videre fordi gud er opptatt med å avseette statsråder i norge.

mens torturistene får holde på.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Vel, vel. Det var et underlig sammensurium. Det er tydelig at du snakker om noe du ikke har særlig peiling på.

Johannes

Anonym sa...

nei, jeg har ikke peiling. jeg har ikke forstått at den kristne "guden" mener det er viktigere å styrte statsråder i norge enn å styrte diktatorer som holder seg med velutstyrte torturkamre.

johannes, som er from og troende og har sin sak i orden, har sikkert forstått mer enn meg.

selv svevde jeg i den villfarelsen at Jesus forkynte et gudsrike kjennetegnet med rettferdighet, glede og fred.

lite visste jeg om at det handlet om glødende, angstbitersk homohat. og bare det.

Anonym sa...

Hvem som er hatefull? Det har Kjell Morten vist både her på bloggen og på andre blogger. Han har ikke holdt sitt hat tilbake når han ikke har fått sin vilje.
Det er et ordtak som sier: Tyven tror hver mann stjeler.
Kjell Morten sier: Løgneren tror hver mann lyver. Det gjelder bare ikke ham selv.
Er dette jeg skriver nå imot reglene for bloggen, så må moderator slette dette.
Mvh: Birgir

Anonym sa...

Han gir seg ikke før menneskeliv går tapt. Jeg kan godt være den første

Anonym sa...

For øvrig Bjørn Olav, så synes jeg dette er en veldig god blogg. Det finnes veldig mange temaer her som er veldig interessante. Og jeg synes du er veldig uredd i dine innlegg og kommentarer. Du har stor innsikt i det du tar opp, og du har åndelig visdom og. Takk for en god blogg.
Mvh. Birgir

Anonym sa...

Kjell Morten: Du klarte ikke å omvende noen inne på Kristenblogg heller. Hva får deg til å tro at du skal få omvendt noen her inne da? Det er på tide du gir opp det våset ditt.

Birgir

Anonym sa...

Birgir, du er frelst, ikke sant?

For et herlig, kjærlighetsfylt menneske du må være.

Det lyser godhet helt hit. Det er vidunderlig vakkert.

Bjørn Olav sa...

Nå har Kjellemann brukt noen spaltemeter på sin egen blogg, og på denne til å forsikre alle sine lesere at han står som fjell og tar seg ikke nær av det som skrives om homofili verken her eller andre steder. Kjellemann kjemper for de andre. Derfor er det ganske utrolig at han nå forsøker å få sympati ved å spille på at han kan være den første - sikkert da ment i en rekke - hvis menneskeliv kan gå tapt. Det er i denne sammenhengen et usedvanlig billig retorisk poeng.

Hvordan kan jeg si det: Jo nettopp fordi Kjellemann selv har understreket så sterkt at han ikke lar seg affisere av det som skrives. Nå - når han møter motbør fra flere - da endrer han taktikk, for å hente sympati. Jeg er ikke den eneste som påpeker dette. På hans egen blogg har han møtt motbør på måten han ordlegger seg på av andre. En tid fikk han virkelig kjørt seg på dette av en kvinne som stod frem med sitt eget navn. Da ble Kjellemann svært unnvikende og svarte som regel at han ikke forstod hva hun mente.

Om Kjellemann føler det så ubehagelig at han blir konfrontert med Bibelens ord om synd, for det er nok dette det egentlig dreier seg om, så forstår jeg det. De som overvar Peters pinsepreken i Jerusalem opplevde det også slik: "Men da de hørte dette, stakk det dem i hjertet, og de sa til Peter og de andre apostlene: Hva skal vi gjøre, brødre?"

Det er ubehagelig å bli rammet av Guds ord - av sannheten om ens liv. Det er dette ordet Kjellemann ikke vil høre. Han vil høre det han liker å høre, nemlig at hans livsstil er ok. Når det ikke skjer skaper han sin egen bibel, og snakker om at hans gud taler til ham og bekrefter det Kjellemann selv synes er ok. Det er kanskje møtet med den virkelige sannheten - Guds evige ord - som gjør at hans samvittighet nå berøres. Da har Kjellemann to ting å gjøre. Han kan respondere på Peters svar på lytters spørsmål: "Omvend dere, og la dere døpe på Jesu Kristi navn til syndernes forlatelse, så skal dere få Den Hellige Ånds gave." (Apgj 2,28) med enten å gjøre som dem: omvende seg, eller han kan fortsette å leve som han gjør.

Men da må han ikke komme å klage over at kristne forkynner sannhetens ord. Det skulle bare mangle, det er det vi er kalt til å gjøre. Og forkynnelsen av sannheten vekker alltid reaksjon. Det er et godt tegn på at det som forkynnes er rett.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Bjørn Olav:

Din analyse av disse skriveriene deler jeg helt og fullt.

Johannes

Anonym sa...

Men johannes: Synes du virkelig ikke det er plagsomt å tenke på at Gud prioriterer å styrte norske statsråder framfor burmesiske diktatorer?

når han først skal styrte noen, mener jeg.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Så til den meldingen du skriver om meg her 9:45 AM

Jeg svarer ikke på denne før jeg har fått en sikkerhet på at den ikke blir slettet. Jeg ser at en melding etterpå er blitt slettet og jeg antar at denne var et forsvar til meg. Meldingene etter det igjen er et forsvar til deg og får selvfølgelig stå.

Men dette synes selvfølgelig ikke du er urimelig.

Bjørn Olav sa...

Kommentaren som er slettet handlet ikke om deg, Kjellemann. Den er slettet fordi innholdet av den rammes av de reglene som finnes for denne bloggen.

Din andre melding er slettet fordi den inneholder det samme. Å fremsette falske beskyldninger om andre blir heller ikke tollert på denne bloggen. Det vet du. Jeg har slettet mange slike meldinger før fra deg.

Anonym sa...

Jeg synes Bjørn Olav har svart deg alldeles utmerket om dette, anonym. Henviser til det jeg.

Johannes

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Takk for støtte og oppmuntring, Johannes.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Nå må du slutte, Kjell Morten Bråten. Dette er ren terror. I løpet av noen få minutter sitter du og sender den samme meldingen som du får slettet, fordi innholdet ikke tillates publisert på denne bloggen. Innholdet bryter med de reglene som finnes på bloggen, men det kan du ikke respektere.

Slik har du drevet med før også. Da sendte du enda flere meldinger.

Anonym sa...

Da får du forklare hva som ikke er tillatt i meldingene da Hansen. Det er like mye terror at du ikke gir anledning for folk å forklare seg og forsvare seg. Jeg skriver ikke personangrep, sjikane eller bruker bannord.

Hva er du redd for? Burde du ikke heller la en melding fra meg som du mener inneholder så mye personangrep, sjikane og bannord bli stående slik at folk kan se hvor avskyelig jeg er? Da kunne jo folk få avgjøre selv mener jeg. Det du gjør er hykleri for du lar folk tro at jeg er så fryktelig ille.

Anonym sa...

Det er faktisk ganske frustrerende å sitte å skrive lange meldinger for så å få de slettet fordi du ikke nødvendigvis er enig i innholdet. Du ønsker å sverte meg - fordi jeg er homofil - slik du ønsker å sverte alle andre som er homofile. det finner jeg meg ikke i.

Anonym sa...

Å sende meldingen min mange ganger er min eneste sjanse til å få vist det jeg mener her og forsvare meg. Du sletter jo alt DU mener er personangrep, sjikane eller bannord. Jeg er ikke anonym og du er jo veldig flink til å fortelle navnet mitt også.
Jeg får tilbakemeldinger fra folk som har sett meldingene mine og som du sletter. Det er ikke til din fordel for å si det sånn. Har du en blogg og kommer med slike holdninger og styggord om folk slik du gjør så må du jammen tåle at folk sier imot deg også!

På min egen blogg har jeg aldri slettet en melding - har heller aldri behøvd.

Bjørn Olav sa...

Du vet like godt som meg at du fremsetter påstander om meg som ikke er sanne. Det hjelper ikke at du gjentar denne påstanden. Du er forurettet fordi jeg har reagert på denne påstanden. Jeg har sagt at det fra min side er glemt. Det er du som gjentar og gjentar dette, og kommer med dine anklager. Det er egentlig en helt absurd situasjon hvor du har rammet meg dypt med noe du har skrevet om meg, mens du er den som er forurettet fordi jeg har reagert på det du har sagt.

Jeg vet ikke hvor lenge du skal holde på med dette. Du gjentar og gjentar dette, også på andre blogger. Blir du slettet her på bloggen går du nærmest amokk og legger inn den samme kommentaren så snart den forrige er blitt slettet. Man kan virkelig lure på hva det er du egentlig driver med, og hva som driver deg. For å gjenta det nok en gang: Jeg har satt en strek over dette, og fra min side er saken oppgjort. Om du likevel vil fortsette å fremsette påstander om at jeg er en løgner, får du bare gjøre det. Men ikke på denne bloggen. Jeg er ferdig med dette.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Det holder nå, Kjellemann. Det holder nå.

Anonym sa...

Du klarer - som så mange andre kristenfundamentalister har klart før - å få frem hatet i meg. Det er ganske ille synes jeg at det nettopp er av kristne jeg skal få lære å virkelig hate. Dette er blitt et så stort problem for å meg å gå å kjenne på. Jeg har virkelig prøvd både med det gode og det vonde med deg Hansen - men ALDRI har jeg hørt deg si NOE positivt om homofile. Det virker som alt og alle er avskyelige. Når du beskylder meg for personangrep - så synes jeg du kan se på deg selv også og hva du selv driver med. En stor del av innleggene dine her på bloggen handler om angrep og sverting av en hel gruppe mennesker - bestående av enkeltpersoner - mennesker.

Er ikke bedre jeg tenker du? JEG FORSVARER MEG. Det er forskjellen. Du angriper først og så forsvarer jeg meg. Når du har en blogg og kommer med så ekstreme uttalelser så må du tåle å få kritikk tilbake.

Anonym sa...

Nei det holder aldeles ikke! Jeg vurderer å politianmelde deg hvis du ikke kan komme med beviser for påstandene dine. Jeg liker dårlig å bli fremstilt slik du fremstiller meg - som en som går rundt og gjør narr av syke mennesker!

Anonym sa...

Du har fått tilbudet før og jeg gjentar det. Be om unnskyldning og jeg skal forsvinne. Jeg vil ha det skriftlig at jeg aldri har gjort narr av sykdommen din eller hva du nå mener jeg har sagt.

For meg er dette en grov beskyldning og som er direkte usann. Jeg ønsker å jobbe med syke og gamle i fremtiden og jeg vil ikke ha det på meg at jeg gjør narr av mennesker som er syke.

Bjørn Olav sa...

Så jeg skal altså be om tilgivelse for noe du har skrevet, og som rammet meg dypt den gangen det sto på trykk på bloggen her.

Det virker litt spesielt. Kanskje er det å snu det hele på hodet?

Som jeg sa synes jeg det er absurd at jeg skal be deg om tilgivelse for noe du har forvoldt, og når jeg påpeker dette blir du forurettet og krever at jeg ber om undskyldning for at det rammet meg.

Men jeg har sagt flere ganger nå: Jeg er ferdig med denne saken, og jeg tenker ikke mer på det du skrev. Det er du som hele tiden trekker dette fram.

Om du vil politianmelde meg på dette grunnlag, så må du gjerne gjøre det. Jeg ville synes det var å sløse med politiets ressurser, og skattebetalernes penger. Men lykke til.

Anonym sa...

Bevis det du mener jeg har skrevet du Hansen. Det er du som lyver men her ønsker du bare å få svertet en homo - og det er meg. Har aldri sagt noe om sykdommen din som kan ha rammet deg dypt. Tvert imot sa jeg at det var bra å se at du var frisk igjen! Når du anklager folk for slike påstander så må du bevise det. Du kan tydelig ikke bevise det og du har slettet alt av mitt forsvar. Det tyder bare på at du ikke vil at dette skal komme frem i lyset. Du kan jo sverge ved din Gud du da på at du har sant?

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Du sier "det rammet meg dypt" - det du hevder jeg har sagt. Det får folk her inne til å tro at det virkelig er noe fryktelig ille jeg har sagt. Da håper jeg du kan gjengi for andre som leser her inne hva det er du hevder jeg har sagt. Har jeg ikke krav på det?

Anonym sa...

Mitt tips til deg Bjørn Olav er å slette alle Kjellemanns innlegg. Dette tar helt av. Slike folk blir aldri ferdig (og for at det ikke skal misforstårs, så mener jeg ikke homofile med uttrykket "slike folk").

Anonym sa...

Harald V: Sitter du med sannheten bak dette?

Synes du det er riktig at Hansen skal gå rundt og beskylde folk for ting "som rammet han dypt" og som ikke er sanne? Da må han i det minste bevise det. evt må han iallefall være åpen for at han kan ha misforstått.
Hansen gjør ingenting av delene.

Dette har overhode ikke noe med homofili å gjøre. Det har med å gjøre at jeg skal ha sagt noe til Hansen som har rammet han dypt. Da vil jeg vite hva det er jeg har sagt og evt beviser for det.

Jeg synes at enhver som føler seg urettmessig beskyldt for noe har krav på å få forsvart seg. Hansen har slettet ethvert forsvar fra meg i denne saken. Jeg tror det er fordi han vet det ikke er sant det han kommer med.

Dette kan han bare be om unnskyldning for så er alt greit og er det et ønske at jeg skal forsvinne fra her så gjør jeg det da. Men uredelig skal ingen være.

Ps. Jeg ber jo folk her inne også tenke på hva Hansen selv sier til homofile her inne - når han gang etter gang utrykker at homofiles liv er avskyelige. Hvor er bevisene hans i denne påstanden?
Jeg reagerer kraftig på at mitt liv blir kallt for avskyelig. Her skylder Hansen på Gud. Ok. Men i saken som angår meg har han bare seg selv å skylde på og jeg vil ha beviser.

Bjørn Olav sa...

Nå bør du ha fått sagt det du har å si om dette, Kjellemann. Punktum er satt. Et av innleggene dine er strøket fordi du kommer med nye usanne beskyldninger.

Til din opplysning: En kristen avlegger ikke ed. Jesus sa: "Likeså hard ere hørt det er sagt til de gamle: Du skal ikke sverge falsk ed, men holde for Herren de eder du har avlagt. Men jeg sier: Dere skal ikke i det hele tatt ikke sverge, verken ved himmelen, for den er Guds trone, eller ved jorden, for den er hans fotskammel, eller ved Jerusalem - for det er den store kongens by. Heller ikke skal du sverge ved ditt hode, for du kan ikke gjøre et eneste hår hvitt eller sort. La deres tale være ja,ja - nei, nei. Det som er mer enn dette er av det onde." (Matt 5,33-37)

Dette er en sak som har sporet helt av. Som jeg har sagt: Det er absurd at en person som rammes av en annens ord - i dette tilfelle Kjellemanns ord - skal be den som rammes av ordene - i dette tilfelle meg - om tilgivelse til den som fremsetter de sårende ordene, fordi den som fremsetter dem reagerer på at den som er rammet sier fra at han er blitt dypt såret. Slå den!

Kjellemann skriver spaltemeter på spaltemeter om denne saken, ikke bare her på denne bloggen, men andres blogger og sverter mitt navn i disse sammenhengene. Så kommer han tilbake hit, for så å samtale om andre spørsmål - og så er han igang igjen med denne samme saken. Opp igjen, og opp igjen. Og nå til slutt trusslene om politianmeldelse om jeg ikke kommer med en skriftlig unnskyldning til ham, for noe han selv har gjort. Da skal han forsvinne, sier han. Men har han ikke sagt at han ser det som sin oppgave å forsvare de homofile og fortsette å skrive her på bloggen? Det er liksom ikke helt sammenheng her.

Dessuten er det ikke riktig at jeg ikke har omtalt homofile positivt. Jeg har ved flere anledninger skrevet om Henri Nouwen. Han var homofil. Men levde det altså ikke ut.

Men nå settes punktum.

Anonym sa...

Du sier det rammet deg hardt - men har tydelig glemt det for lenge siden som du selv sier. Jeg har ikke glemt det og det er fordi det rammer meg at du lyver om meg. Derfor fortsetter jeg inntil du gjør deg liten nok til å gjengi hva det er jeg har sagt som er så fryktelig og enten beviser det eller ber om unnskyldning for det. Så vil jeg gjerne vite hvor jeg har skrevet om denne saken "spaltemeter på spaltemeter"? Da kan du vel kanskje gjengi hvor? Eller er dette en del av svertingen din?

Anonym sa...

Nye usanne beskyldninger? Altså fremsetter jeg enda flere løgner? Hvor????

Bjørn Olav sa...

Og for å understreke dette: Jeg tar en politianmeldelse med stor ro. Jeg tror påtalemyndighetene, om de i det hele tatt gidder å se på denne saken, også vil se med interesse på det du skriver om meg på andre blogger. Jeg har kopi av det.

Jeg vil oppriktig få ønske deg en god dag. Jeg bærer intet nag til deg.

Bjørn Olav sa...

Du får se etter i innlegget ditt. Du fremsetter en påstand om meg som ikke er sann.

Men Kjellemann - nå ER punktum satt.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Bjørn Olav.Ønsker deg og dine Herrens velsignelse.Ikke ta til deg av alt det negative som blir fremsatt her mot deg.Det er noen som alltid skal prøve å (ta) oss kristne når vi står på Guds ord.Stå på du og husk vi er mange som ber for deg og dine.Guds fred

Bjørn Olav sa...

Jone:

Takk for oppmuntring og forbønn!

Anonym sa...

Bjørn Olav: Stå på. Du er saklig i de kommentarene du har hatt imot Kjell Morten. Jeg har lest gjennom noen andre innlegg her på bloggen hvor Kjell Morten har vært forferdelig stygg i sine påstander og karakteristikker av deg. At han beskylder deg for å være stygg mot ham, er bare fordi han er blitt satt på plass. Jeg tror han aldri har villet lære seg folkeskikk.
Du er ganske så fin i din måte å takle den mannen på. Jeg har fortsatt ikke lest noen plass at du har vært injurierende eller stygg i dine kommentarer til ham. Det har handlet om visdom fra din side.
Stå på Bjørn Olav. Guds rike velsignelse.

Mvh.: Birgir

Bjørn Olav sa...

Takk Birgir, for at du har sett dette. Og takk for støtte og bønnen om Guds velsignelse. Måtte Herren velsigne deg rikelig tilbake.

Anonym sa...

Bjørn Olav du får tenke på disse ord som Jesus sa...

matt.5.11 Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, lyver og snakker ondt om dere på alle vis. 12 Gled og fryd dere, for stor er den lønn dere har i himmelen.

...og på vårt forbilde Jesus lidelse mens han gikk på jorden..

hebr.12.3 Ja, tenk på ham som holdt ut en slik motstand fra syndere, så dere ikke blir trette og motløse.

Guds velsignelse Bjørn Olav

Kjell Morten i ditt hat må du ikke glemme å være redelig..det har jeg sagt mange ganger til deg før.

Guds velsignelse til deg også...