onsdag, februar 27, 2008

Hamas avslørt - Jensen stiller kritiske spørsmål til UD



Hovedoppslaget på nettsidene til både VG og Dagbladet i går kveld var avsløringen av hva Hamas sender på barne-TV. Der oppfordrer kaninen Assud seerne til å drepe dansker og tegneren bak Muhammed-karikaturene. I tillegg til å uttrykke sjokk og avsky over Hamas og deres bruk av barn, får vi si: Endelig! Endelig våkner sekulære medier i Norge for den enorme misbruken av barn i de palestinsk-arabiske områdene. Gang på gang er det blitt avslørt hvordan man bruker TV, skolebøker og skoleundervisning til å spre hat mot jøder. Noen av disse skolebøkene er sågar finansiert av Norge. Men dette har vært et ikke-tema i norske sekulære medier. Derfor er det bra at "hele" Norge nå får se hva som vitterlig skjer blant palestina-araberne. Dette er jo ikke noe som bare er forbeholdt Hamas, men også gjelder PLO.

Avsløringene av barne-TV programmet kommer samtidig med at Siv Jensen er på besøk i Israel. Det er flott at en norsk topp-politiker tar seg tid til å besøke Israel og møte israelerne. De fleste andre reiser jo stort sett bare for å ha møter med palestina-arabere, og møte terroristen Arafat, mens han levde. Jensen har besøkt de hellige stedene i dag, og har hatt en rekke møter for å sette seg inn i det som skjer i Israel. Hun påpeker det ytterst kritikkverdige at Norge som eneste land har anerkjent Hamas-regjeringen.

Til VG Nett sier Jensen i går: "Regjeringen med Jonas Gahr Støre i spissen var de eneste som anerkjente Hamas i regjering. Støre var opptatt av å formidle at andre land ville komme etter, men det skjedde ikke. Dette er en pinelig flekk i norske utenrikspolitisk historie, som regjeringen nå har mulighet til å rette opp i."

Siv Jensen krever nå at regjeringen griper inn mot disse barneprogrammene. Statssekretær Raymond Johansen mener at programmene er sjokkerende og hårreisende, men mener at regjeringen forholder seg til regjeringen i Ramallah, og at de ikke har noen kanaler inn til Hamas. Det siste er en heller tvilsom påstand. Regjeringen har tidligere hatt mange kanaler inn til palestinske myndigheter. Hvorfor er dette plutselig blitt så vanskelig?

Hva vil regjeringen nå gjøre for å stanse skolebøkene som brukes i de palestinske områdene, som er fulle av jødehat? Vil det skje noe konkret med de enorme pengeoverføringene til de palestinske myndighetene og som det ikke gjøres rede for? I denne forbindelsen tviler jeg på at noe vil skje i det hele tatt. Men Hamas er virkelig tatt med buksa nede. Endelig!

34 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du dokumentere følgende (relativt grove) påstand:

"Det er flott at en norsk topp-politiker tar seg tid til å besøke Israel og møte israelerne. De fleste andre reiser jo stort sett bare for å ha møter med palestina-arabere, og møte terroristen Arafat, mens han levde."

Bjørn Olav sa...

Det kan jeg gjerne, om du forteller hvem du er. Man behøver vel ikke opptre anonymt for å stille et slikt spørsmål?

Anonym sa...

Det var nok jeg som glemte å skrive navnet mitt.

Nå er det forsåvidt urimelig av meg å kreve systematisk dokumentasjon om politikernes reiserute. Det er rett og slett for mye jobb for å svare på en blogg.

Jeg bare har en litt anstrengt forhold til slike lettvinte påstander.

Når politikere fra regjeringen besøker området er det ihvertfall mitt inntrykk av at de også møter Israelske myndigheter, og diverse representanter.

Det kommer derimot svært skjeldent frem i media at de har en god, og stor kontakt med Israelske myndigheter (og andre representanter).

Mao. reagerte jeg på en påstand som kunne tolkes til at de ikke besøker folk på Israelsk side.

Selv når Israel "boikottet" Norge i forbindelse med at de hadde kontakt med Hamas så hadde de kontakt med Israelske representanter når de var i området.


Mvh.
Lars

Anonym sa...

Det er interessant at du som kaller deg "kristen" støtter verdens femte ledende atommakt mot et fattig folk som daglig ydmykes og fratas menneskelig verdighet. Et folk som i femti år har levet under konstant terrorisme og som er fratatt hjem og fedreland.

Biskop Tutu var sjokkert over hvor likt forholdet i Israel mellom israelere og palestinere var mellom sorte og hvite under apartheid i Sør-Afrika. Din ideologiske "kristensionisme" synes å frata deg evnen til å gjenkjenne Kristi ansikt i din neste. Slik er det med de fleste ideologier som sionismen og kristensionismen best kan sammenliknes med - fascisme, nazisme, kommunisme, islamisme - det enkelte menneske mister sin Gudskapte verdi for et overordnet mål.

Heldigvis tar de fleste store kirkesamfunn avstand fra "kristensionismen" og fordømmer den som et kjetteri! Det gjelder ortodokse, katolske og lutherske kirker. For meg er det nesten vondt å se hvordan du i det ene øyeblikk argumenter for kristensionisme og i neste øyeblikk våger å si at Jean Vanier fra romerkirken har betydd så meget for deg!

Det er ofte blitt sagt at fangevokterne i konsentrasjonleire og torturister har vært gode familiefedre når de har kommet hjem til egen familie! Dette må være samme type schitzofreni!

Bjørn Olav sa...

Det er vel ingen som helst tvil om at palestina-araberne lider! Ikke minst pga Hamas og PLO og korrupte ledere. Mens palestina-arabernes ledere kjører rundt i flotte skuddsikre biler, lever i kjempevillaer, har bankkonti i utlandet og sender sine barn til skoler i utlandet, lider deres egen sivilbefolkning. Hvorfor nevner du ikke dette?

Hvorfor skriver du ikke noe om lidelsene som daglig påføres den israelske sivilbefolkningen, blant annet i Sederot? 40 Kassam raketter ble skutt mot denne israelske byen bare idag! Bombardementet pågår daglig. I dag døde en 47 år gammel israelsk småbarnsfar. Hva galt hadde han gjort? Ikke annet enn at han bodde i denne byen. Er dette uvesentlig? Jeg vet ikke hvor du bor - for du tør jo ikke skrive med fullt navn, men skjuler deg bak anonymiteten. Men la oss si du bor i Bærum. Ville det ha vært ok om Bærum ble beskutt hver eneste dag med raketter fra baser inne i Oslo? Ville du finne deg i å leve slik?

Jeg synes det er grovt å sammenligne sionismen med nazisme og fascisme. Men det er jo lettvint å gjøre slikt, når man selv ikke våger å stå fram med navn. Dessuten vitner det om usedvanlig dårlig kunnskap om både sionismen og historien. Kanskje like greit å være anonym når man blottlegger så dårlige almenkunnskaper.

Ellers kan jeg tilføye at jeg har god kontakt også med palestina-arabere, både i Israel og de palestinske områdene og i andre land, deriblant Norge. Det er bare en uke siden jeg var sammen med palestina-arabere fra Ramallah. Så jeg vet en god del om deres lidelser.

Anonym sa...

Svært grovt, svært grovt av denne anonyme og sammenligne sionisme og nazisme. Da har man ikke bare elendige kunnskaper, men dette er også å håne de seks millioner jøder som døde i nazistenes utryddelsesleire og deres familier. Mennesker som lengtet etter deres fedreland, og som ble drept fordi de var jøder.

Johannes

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

I omtalen av mennesker som har gått igjennom så mye lidelser pga nazismen, bør man være varsom med å bruke ord som kan oppleves krenkende. Den anonyme forfatteren har etter min mening gått langt over streken med sine sammenligninger, og jeg var i tvil om jeg ville la den første kommentaren stå. Når jeg likevel gjorde det, var det for å vise hvor langt enkelte kan gå i sitt hat mot jødene og Israel. Når vedkommende nå gjentar denne språkbruken i sitt neste innlegg, er det slettet. På denne bloggen gis det ingen anledning til antisemittiske eller hatefulle uttrykk mot jødene. Ikke mot noe annet folkeslag heller for den saks skyld. Saklige kritiske bemerkninger er velkommen, så lenge de er begrunnet.

Anonym sa...

igjen føler jeg at du er altfor ensidig.

Palestina er okupert av Israel og har via folkeretten lov til å forsvare seg. Bla gjerne i Bibelen Bjørn Olav, men ikke bli så ensidig. Argumentasjonen din mot den anonyme går igjen utpå at "de andre er værre" Begger parter i denne saken har svin på skogen, men allikevel burde det være greit å plassere ansvaret her. Hvem har i følge FN okupert hvem?

Religøse baktanker i denne sammenhengen er bare bensin på bålet.

Bjørn Olav sa...

Og Israel har ifølge folkeretten ikke anledning til å forsvare seg mot terrorisme? Det er jo ikke forsvar Hamas driver - du kan ikke for alvor mene det?

Bjørn Olav sa...

Interessant også at du ikke nevner disse barneprogrammene med et ord. Det er kanskje ok det også?

Anonym sa...

ved å ikke komentere barneprogrammene mener jeg ikke automatisk at de er ok. slike forhastede konklusjoner bør du se deg for god til....

komenterer mer senere, har dårlig tid nå, men fant denne komentaren din så håreisende at trengs å komentere den med en gnag.

Anonym sa...

min komentar var rettet mot det du skriver om denne konflikten generelt. som tidligere skrevet; begger parter har svin på skogen, men det vil ikke si at man ikke kan si den ene parten har et større ansvar. å okupere et land, terorisere de som bodde der fra før... at folk svarer på det er da bare rett å og rimelig. Måten de svarer på derimot forsvarer jeg ikke. På ingen måte!! at Arafat og andre av palestinernes ledere er korupte og lever i luksus men befolkninger lider, er helt grusomt. Men det har ingenting å gjøre med hvor ansvaret ligger i utgangspunktet.

Skal bibelen trekkes inn ser jeg historien om David og Goliat som passende. Liten fattige gutt med småsteiner mot en mektig kjempe som støttes blindt av pengemektige jøder og kristne (sikter da spelielt til USA)

så til barnebøkene du så fint la ord i munnen min om. propaganda rettet mot barn er avskyelig. jeg kjenner ikke til dette eksempelet godt. I USA finnes en rekke skoler som reklamefinansierer skolebøkene sine. Coca cola får snikreklame inn i bøkene (eks. med matteoppgaver som går på "per har to flasker cola..." mot for tidliger " per har to epler...") og bruskmaskiner stående på skolene mot at de finansierer skolematriell. Saken virker kanskje triviell i forholde til eksempelt du kommer med, men tatt i betraktning de store problemene USA har med overvekt og sukker inntak blandt befolkningen, så er Coca Colas inntog i sklene et stort nok problem. Uansett handler det om å påvirke og bevvist styre barn mot visse holdninger eller vaner. Dette finnes natulig i alle hjem og samfunn... men hvem som får lov til å sksponere barna med sine ytringer og på hvilken måte er det viktig å diskutere. "5 om dagen" er ikke det værste et barn kan sitte igjen med, ei heller "røyking dreper". men denne typen eksponering du skriver om her er skummelt, barn bør vernes mot slikt etter mitt syn.

Bjørn Olav sa...

Det som skjer av indoktriering av barn i de palestinsk-arabiske områdene er særdeles alvorlig. Skolebøker finansiert av norske myndigheter fremmer hat og vold. Noe slikt vil du ikke maken til i Israel. Det er også dokumentert at barn brukes bevisst i frontlinjene som steinkastere, mens voksne står i bakgrunnen.

Anonym sa...

Dette er grusomt. men tror du ikke det finnes en viss indoktriering av barn på den andre siden også? Ikke at disse grusomhetene blir mindre grusomme av den grunn, men for at begge parter i en konflikt ønsker videre støtte i neste generasjom.

Bjørn Olav sa...

Det er ikke fremkommet et eksempel, eller noen dokumentasjon på at jødene driver med en slik ensretting av sine barn. Noe slikt ville aldri vært godkjent i en demokratisk stat som Israel med et rettsvsen som fungerer. Heller ikke med en fri og meget kritisk presse.

Anonym sa...

"Noe slikt ville aldri vært godkjent i en demokratisk stat som Israel med et rettsvsen som fungerer. Heller ikke med en fri og meget kritisk presse."

Vel... du virker ikke like kritisk som Israels presse angivelig er... beklager med dette blir for dumt.

Forstår jeg deg rett? palestina indoktrinerer barna sine på aller værste vis, men israel ikke på noen måte er i nærketen av å pavirke barn i noen som helst retning. Ser du ikke at dette blir for svart/hvitt?

Bjørn Olav sa...

Da får du dokumentere dine påstander. Gi oss dokumenterte eksempler på at israelske myndigheter indoktrinerer sine barn til hat og vold.

Anonym sa...

Jeg har ikke påstått det du sier her, trenger derfor ikke dokumentere noe som helst. jeg spurte: "men tror du ikke det finnes en viss indoktriering av barn på den andre siden også?"

En en viss indoktrinering... jeg har aldri hevdet at israelske myndigheter indoktrinerer sine barn til hat og vold! er det ikke mulig å stille spørsmål her uten å bli kasta i veggen for det?

Anonym sa...

Jeg ser at mitt siste innlegg hvor jeg forfulgte ditt forsøk på å lage et norsk eksempel som skulle likne på forholdet mellom israelere og palestinere er blitt slettet. Det har du din fulle rett til å gjøre på din egen blogg. Jeg vil da benytte anledningen til å takke for meg, ettersom jeg har lagt inn ulike innlegg her over en tid.

Jeg trodde nok i utgangspunktet at vi hadde noe felles siden du viste til den koptiske presten Thomas, den reformerte broder Roger av Taize, Lillesøster Magdeleine fra romerkirken etc, men jeg innser at når en person har en svært annerledes bakgrunn vil deres forsåelse av mennesker fra andre kristne samfunn være preget av det.

Jeg vil anbefale din blogg til alle som er interessert i kristensionisme og anabaptisme.

Bjørn Olav sa...

Med så alvorlige påstander, kan man ikke komme med en vag uttalelse og synse som du gjør. Det er veldig lite interessant å samtale når grunnlaget er synsing. Du må kunne dokumentere at en slik indoktrinering faktisk skjer.

Bjørn Olav sa...

Anonym:

Du er hjertelig velkommen til å fortsette å kommentere. Men din siste kommentar inneholdt et ord som er så belastende i beskrivelsen av den israelske sivilbefolkningen, at jeg ikke ønsker å la det bli stående. Om du kan unngå å bruke det ordet, må du gjerne publisere en kritisk kommentar vedrørende den israelsk-palestinske konflikten.

Og det kan nok hende at vi har flere ting til felles.

Anonym sa...

hallo!! jeg har ikke påstatt noe som helst! jeg vil bidra i debatten med å spørre !SPØRRE! om det kan være tisvarende tendenser (altså ikke i samme grad en gang) på den andre siden. dette fordi begge parter i en konflikt vil ønske å ha støtte videre i neste generasjon og fordi jeg synes du ikke skal komme unna med å glorifisere en part i denne konflikten slik du gjør. jeg spør Bjørn Olav! makan til beskyldninger du kommer med om deg finner jeg ikke i! I en debtt er det å stille spørsmål like viktig som å komme med bastante svart/hvite svar. framgang, friskt blod, nye synsvinkler... berike samtalen...

Bjørn Olav sa...

Du bør lese min kommentar til en annen bloggartikkel hvor du har lagt igjen et synspunkt, så vil du se at jeg har et nyansert syn på denne konflikten. Mer enn du tror.

Jeg oppfatter ikke at du spør, men at du fremmer en vag påstand. Israelere kan da ikke være bedre enn palestina-araberne?

Det er altså dokumentert en sterk indoktrinering av barn på palestinsk-arabisk side. Det er sågar gjort seriøse forskning på dette. Dokumentasjonen er tilgjengelig for alle som vil lese. Det finnes blant annet bilder av småbarn med bombebelter rundt livet, og selvmordsbomberne fremstilles som de store forbildene og heltene.

Har du sett jødiske barn med bombebelter rundt livet, eller jødiske barn som brukes til selvmordsoppdrag?

Finnes det jødiske skolebøker fulle av hat mot palestina-araberne?

Jeg spør, fordi du kommer med hentydninger.

Anonym sa...

Jeg pør fordi du tenker så svart hvitt. Denne konflikten trenger at man kan ha to tanker i hodet på en gang! Kan du klare det, legge til noen nyanser?

Bjørn Olav sa...

Kanskje du kunne svare på mine spørsmål før jeg svarer på dine?

Jeg har flere ganger presisert at den palestinsk-arabiske befolkningen lider, og jeg har også sagt at det finnes eksempler på at israelske myndigheter har gjort feil.

Men du kommer med hentydninger om at misbruket av barn også skjer på israelsk side. Derfor ber jeg om dokumentasjon. Det er vel ikke for mye for langt? Jeg har utfordret deg med noen konkrete spørsmål.

Anonym sa...

igjen! jeg har ikke kommet med påstander, men med spørsmål! hvor mange ganger må jeg si det! du er da en oppegående mann så du må ha fått det med deg nå!! jeg stilte et spørsmål. etter at du hadde malt situasjonen helt svart på den enee siden og helt hvit på den andre så spurte jeg om det ikke fantes en viss... en viss (altså noen form for) indoktrineringe på den andre siden. er det foreldre som gir sine holdninger videre til barna sine der også. er det uproblematisk for israelske barn å være kritisk til sine foreldres meninger...

spørsmålene dine om dokumentasjon bunner i at du tolket spørsmålet mitt som en påstand selv om jeg flere ganger har sagt at det ikke er tilfelle.

Nå må du trekke pusten dypt Bjørn olav og skille kortene her. jeg er til en viss grad indoktrinert på "vestliger verdier" og norskt tankesett. Jeg har vokst opp i et lag i samfunnet... alt dette former meningene mine. Når du blankt avfeier at Isaelske barn møter noe som helst press på å adoptere visse synspunkter så synes jeg du ser på dette for svart/hvit.

Når du bevvist misstolker det jeg sier selv når jeg flere ganger har stavet det for deg, for så å mene at jeg er deg svar skyldig, ta tar du stråmanns-taktikken opp til et nytt og hårreisende nivå. Gi deg med det er du snill!

Bjørn Olav sa...

Men la meg da stave det for deg da:
Hvor er dine beviser for dine antagelser. Du synser i løse lufta.

Nevn et eksempel på bøker som brukes i jødiske skoler som fremstiller palestina-araberne som mennesker som skal drepes, drives på havet, som ikke-eksisterende. For dette finnes i bøker brukt av skolebarn i palestinsk-arabisk område.

Nevn et eksempel på jødiske barn som går med bombebelter rundt livet.

Hvis ikke driver du bare med synsing, og da tar jeg deg ikke seriøst. Temaet er for alvorlig til det.

Og til slutt: Blir DU med på en tur til Sderot og Ramallah til høsten? Så kan du se selv.

Anonym sa...

Stråmenn til langt oppover ørene. Igjen. Jeg trenger ikke dokumentere noe som helts. Jeg spør. Hadde jeg kommet med et svar ville det være opp til meg å dokumentere dette svaret. Kommunikasjon, refleksjon, tankevirksomhet... er du alergisk mot dette?

Bjørn Olav sa...

Dette blir bare for dumt. Har du ikke mer å fare med en synsing, er det ingen grunn til å samtale mer om dette. Du fremsetter påstander, men klarer altså ikke å dokumentere det du snakker om.

Anonym sa...

INGEN PÅASTANDER FRA MIN SIDE! ER DU BLIND!

Du har virkelig evnen til å få ut ved verste i folk. Hva får du igjen for å forvri meningsmotstanderene dines synspunkter så til de grader!

Anonym sa...

Du tar mine ord, vrir det til det ugjennkjennlige for så å si jeg er svar skyldig når jeg ikke finner meg i slik behandling. makan!

Bjørn Olav sa...

Jeg vrenger ikke på det du sier. Du antyder at noe kan være tilfelle, klarer ikke å dokumentere det, og blir oppbragt når du konfronteres med det.

Det holder ikke å antyde at jødene kan gjøre det samme, ikke når det handler om noe så alvorlig som dette.

Anonym sa...

Jeg antydet ikke at jødene har gjor det samme. jeg spurt om det fantes en viss, (igjen en viss type, altså gjerne en annen og mildere form for! skjønner!)indoktrinering på den andre siden. Det er ikke så antyde at Israel gjør det samme!
Jeg forsto det som at du mente at palestinerne er fæle mot barna sine og Israelerne bare er snille. Er det så svart hvitt for deg?

I tillegg tar du deg friheten til å fortelle meg at jeg blir oppbragt hvorfor jeg bli oppbragt. makan til frekkhet! Jeg blir iritert når mistemålet for hva som skal til for god kommunikasjon ikke oppfylles.

Igjen! Jeg har aldri hevdet eller sagt på noe vis at jødene gjør det samme mot sine barn ! forstått!