onsdag, februar 06, 2008

Kritisk for fengslet baptistpastor


Husker du baptistpastoren Zaur Balajev som sitter fengslet i Azerbajdsjan? Han ble dømt til to års fengsel etter en falsk anklage. Pastor Balajev, som er hjertesyk og lider av svak helse, skal i følge anklagen ha gitt fem politimenn regelrett juling samtidig! Den egentlige årsaken er nok at Zaur Balajev er pastor for en liten baptistmenighet hvis gudstjenester politiet flere ganger har forsøkt stanset. Intervjuet er foretatt av Ilya Zenchenko, som er generalsekretær for Aziri Unionen av Evangeliske Kristne-Baptistene, som nylig var i fengslet hvor Balajev sitter og fikk mulighet til å snakke med ham. La oss huske Zaur Balajev i våre daglige forbønner:


Hvordan føler du deg akkurat nå?
Åndelig føler jeg meg rik og jeg kjenner på en dyp takknemlighet til Gud for jeg er en som Jesus elsker. Jeg håper på Guds hjelp. Noen ganger føler jeg meg som Job: Jeg fornekter Ham ikke, men noen ganger klager jeg oppriktig min nød for Gud, og så ber jeg om Hans tilgivelse. Fysisk så vrir jeg meg i smerte. Jeg går som en bil som av og til virker og som av og til svikter. Seks måneder i en celle har satt sitt preg på meg. Jeg er bekymret for hjertet mitt, mine hender og legger lider av reumatisme på grunn av fuktigheten her og på grunn av dårlig blodsirkulasjon. Problemene med mine nyrer har forsterket seg fordi jeg enten må sove på et harde treplanker eller i en metallseng. Synet mitt blir stadig dårligere. Jeg blir ofte forkjølet, har hatt influensa, og andre virus på grunn av elendige sanitære forholdene. Vi koker og spiser vår mat på jordbakken, sammen med rotter og kakkerlakker. Jeg bor også sammen med AIDS-syke, tuberkuløse, - vi bor bokstavelig talt på et baderom.


Hva er holdningen fra de andre innsatte?
De respekterer meg, men det er på grunn av Jesus! Den generelle oppfattelsen i fengslet er at jeg er en respektert mann fordi jeg er fengslet i følge paragraf 315.1, jeg er respektert fordi de ser på meg som en som har utdannelse, og de respekterer meg fordi jeg er en troende og dermed ikke banner, forsøker å gjøre det gode, ikke synder og derfor kaller de meg "hellige far". De respekterer meg også fordi min familie og mine trossøsken støtter meg.


Hva er holdningen fra fengselsadministrasjonen?
De er veldig skeptiske til meg fordi jeg er fengslet etter paragraf 315.1, fordi jeg er baptist og en som sprer den kristne tro. De kaller meg inn til utspørringer, våker over hvert skritt jeg tar og hvert ord jeg sier. De har sine agenter. Akkurat som en sirkus-bjørn må jeg må stadig mate dem med penger, slik at de ikke skal være onde mot meg eller tale ondt om meg.


Vitner du?
Ja, men jeg må være veldig forsiktig når jeg snakker om Jesus. Til noen har jeg gitt kristne bøker og Det nye testamente.


Er det noen troende blant de innsatte eller i fengslets administrasjon?
Nei, dessverre ikke ennå. Her finnes det bare muslimer og fanatiske Wahhabis, som er en muslimsk sekt.


Hvordan er levekårene her?
I fengselssystemet er det slik at alt gjøres for å skvise den siste dråpen ut av deg. De gjør alt for å få skaffet seg de siste pengene du har. Her i fengslet sier de at en mann med god helse vil forlate fengslet syk, og en som allerede er syk vil forlate fengslet død. Jeg kan derfor bare sette min lit til Gud at Han vil føre meg ut herfra i live.


Her slutter intervjuet med Balajev. Jeg kan føye til at Balajev har sittet fengslet under særdeles elendige kår i fire måneder. Cellen har hatt murgulv, det har vært elendig ventilasjon, og for få åpnet en luftekanal, har fangene måtte betale for det, den lille stunden den har vært åpnet. Fra toalettene er det en grusom stank. Det er dysenteri i fengslet Balajev oppholder seg. Han har nå betalt for å være på celle med de tuberkuløse fordi disse har noe bedre celler, blant annet har de tregulv. Han må betale legen for at denne ikke skal sende ham ned i kjelleren, hvor cellene har murgulv, og må også betale legen for medisiner som er brakt til fengslet av Balajevs familie og som altså er hans egen! Zaur Balajev er helt avhengig av sine hjertemedisiner for å kunne leve. Maten de får er egentlig mat som er egnet som dyrefor, med en forferdelig smak. Mat som blir brakt til fangene fra deres familier må det betales for.


Så hva kan vi gjøre med dette? Først og fremst be. Jeg kommer nå til å ta kontakt med noen stortingsrepresentanter for å se hva som konkret kan gjøres fra norske myndigheter for å få satt Balajev fri. Be om at vi må lykkes med dette, og at jeg selv skal ha fysisk styrke til å arbeide med det. Vi kommer tilbake med flere opplysninger om Balajev når disse foreligger

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så viktig at det skrives om dette! Sjeldent vi leser om forfulgte kristne idag, hvis man da ikke abonnerer spesielt på blader som Åpne Dører eller Ropet fra Øst. Jeg anbefaler et abonnement på begge!

Anonym sa...

BjornOlav:
Jesus säger ju i ordet
";Har de förföljt mig,så ska de förfölja er,och har de hållit mitt ord,så ska de hålla ert."Vi ska komma ihåg denne broder i våra böner!
Det påminner mig om en annan broder,som satt fängslad för sin tro,pastor Yun från Kina.
Ja,jag kan inte låta bli att tänka på hur länge dröjer det innan det blir förbjudet att ens nämna namnet Jesus både i Sverige,och i Norge?Vi måste be om kraft att verka medan dagen varar,för natten nalkas då ingen kan verka.
Ja bjornOlav hur går det för dej?Vi är många som bär dej på våra bönearmar!
I dag var jag på ett RPG möte i kyrkan.Det är möte för bl.a.de äldre.Vi fick ställa frågor till pastorn,och jag hade två frågor som jag ställde.Det var,"varför vi inte längre har några väckelsemöten",och den andra frågan var "varför vi Senior sångarna inte får sjunga i kyrkan "?
(Jag är med i en kör som heter seniorsångarna och vi brukar sjunga på äldreboende)Och våran pastor svarade vi lever i förändringens tider,då vi måste liksom hänga med i olika förändringar,även i församlingen.Men jag vet inte om jag håller med.För vad jag anser,så försöker många att "bredda"den himmelska vägen, genom att öppna sig för världen mer och mer.
Ja det var några tankar som jag hade.
Gud välsigne dej BjornOlav. Hälsar Karin

Bjørn Olav sa...

Takk for forbønn. Hva meg angår var første delen av dagen i dag veldig vanskelig, men det er noe bedre nå på kvelden. Det går veldig opp og ned.

Jeg føler veldig med deg mht din opplevelse på møtet med pastoren. Nå kjenner jeg ikke din forsamling, men min mening er at vi tar feil når vi forsøker å bli mer og mer lik verden, og at vi hele tiden skal forandre på ting. Vi er et annerledes folk, og vår måte å leve på er dermed annerledes. Nå har jeg vært rådgiver for en pinsemenighet i over to år, og en av de tingene jeg har lagt vekt på er at man må ta hensyn til alle medlemmene. Det er så lett å tenek at nå må vi satse på ungdommene, for de er menighetens fremtid. Men hva med de som har vært med i menigheten lenge? Hva med deres musikkstil? Hvorfor kan man ikke ha en salig blanding av gammelt og nytt.

Jeg pleier å si: Det nye er at det gamle holder!

Anonym sa...

Ja BjornOlav,så härligt uttryckt,det nya är att det gamla håller!Vet du,jag brukar tänka på
förr hörde man om syndanöd,men det hör man inte så mycket numera,varför?Syndanöd, ånger omvändelse,gamla uttryck som numera borta.Jag längtar efter att få se många ofrälsta på våra möten,och få tala med dom .Jag tycker det är så underbart när vi åker ut till servicehus till de gamla,och vi sjunger de härliga Andefödda sångerna,och sedan få se hur tårar droppar ner för kinderna på dom.De är pigga systrar och bröder som är med i seniorsångarna .Många är 80 år,men dom är unga i anden!
Så jag är ungefär som om jag skulle vara deras barnbarn.Jag är 64 år,men jag älskar att vara med dom och sjunga.
Jag ska be att du ska få sova i natt BjornOlav.
Guds frid hälsar Karin

Bjørn Olav sa...

Det er dette jeg ber om: at vi må få gudsfrykt og syndenød. Det er dette vi mangler i Norge i Sverige i dag, Karin. Vi trenger forkynnelse, så salvet av Ånden, at "da de hørte dette, skar det demi hjertet." (Apgj 2,37)

Hadde det vært mer gudsfrykt iblant oss så hadde møtene og sammenkomstene våre også sett annerledes ut. Fordi gudsfrykten er blitt borte, har vi erstattet den med så mye annet nytt.

Fortsett å syng de gamle åndsfylte sangene - med stor frimodighet. Jeg kjenner til en menighet som har gjort det, og de ser mange frelst iløpet av et år.

Ha en velsignet dag.