søndag, februar 10, 2008

Pave Aleksander VI - en antikrist og horebukk


Jeg lyttet til kunsthistoriker Daniel Johansen på radio i dag morges, da jeg var på vei til Brumunddal baptistkirke for å tale der i forbindelse med formiddagens gudstjeneste. I programposten "Mellom himmel og jord" ble han intervjuet om pave Aleksander VI, som er blitt kalt historiens verste pave. Det var spesielt interessant for mitt vedkommende, for jeg holder på å skrive bok om anabaptistenes historie. Kardinal Rodrigo Boriga ble utpekt til pave i 1492, antagelig ved hjelp av enorme bestikkelser. Han skulle ta navnet Aleksander VI og ble var en notorisk skjørtejeger og horebukk. Det er ikke til å undres over at både Luther og anabaptistenes ledere mente paven var en anti-krist og at Romerkirken var selveste skjøgekirken fra Åpenbaringsboken.


For hør bare: Han ble selv far til minst fem barn, og selv om det ikke er bevist, er det mye som tyder på at han fikk et av disse barna med datteren Lucrezia. I pavepalasset arrangerte han teateroppsettinger, danseforestillinger og orgier! Her deltok både kardinaler og prester. Den mest beryktede av disse orgiene fant sted i pavepalasset i 1501, under den såkalte Kastanjebanketten. I følge pavens egen seremonimester, Johann Buchard, gikk det nokså vilt for seg:


”Femti kurtisaner var på plass for å underholde bankettens gjester. Etter at maten var fortært, ble kandelabre plassert rundt på gulvet og mengder av kastanjer ble kastet ut i salen. Deretter ble kurtisanenes klær auksjonert bort, hatt etter hatt, strømpe etter strømpe. Dette for at de skulle krype nakne over gulvene og plukke opp alle kastanjene. Etter å ha nytt dette synet, engasjerte medlemmer av presteskapet og bankettens gjester seg i seksuelle aktiviteter med de avkledde pikene. Tjenerne ble satt til å holde tellingen med herrenes orgasmer, for paven verdsatte virilitet og målte en manns maskulinitet ut fra hans ejakulasjonskapasitet.”


Nå var det ikke bare de ville sexorgiene som gjorde denne paven "berømt". Han forgiftet også dem som var i hans nærhet, de han ikke likte. Det skjedde samtidig med at han innførte en lov som sa at de som døde i pavens nærhet, de arvet han!


I 1503 fikk paven smake sin egen medisin. Etter et smertefullt dødsleie forårsaket av en forgiftet konfekt, døde pave Aleksander VI. Det fortelles at hans lik gikk raskt i oppløsning mens han lå på lit de parade, og at det illeluktende liket måtte presses ned i kisten på grunn av at det var så oppsvulmet. Knapt 50 år seinere var den protestantiske reformasjonen et faktum. Rodrigo Borgias utsvevende liv som katolsk leder har måttet ta store deler av skylden.


Jeg anbefaler å høre dette innslaget på dagens utgave av Mellom himmel og jord, hvor dette innslaget finnes.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Dette var veldig interessant. Hvordan er det mulig at, ikke bare paven, men store deler av presteskapet i RKK kunne falle så mangt fra sannheten. Og hvordan er det mulig at så mange frikirkelige lefler med katolisismen idag?

Anonym sa...

Det er bra du trekker frem denne delen av historien - det er mye verre ting enn dette. Den katolske presten Victor de Rosa har hatt tilgang til hittil (1980 ca) hemmelige dokumenter i Vatikanet og skrevet boken:

Vicars of Christ
The Dark Side of Papacy

Det er en fryktelig beretning. Peter de Rosa ble spurt om hvorfor han fremdeles kunne være katolikk og svarte: "Når noe så forferdelig har overlevd, må det finnes noe guddommelig et sted"

Jeg leste denne boken nøye i midten av 90-tallet - de mørkeste årene i livet mitt.

Og så leste jeg Francois Furets analyse av nazismen, fascismen og kommunismen: "Den tapte illusjon" - en analyse av det vi kan kalle

TOTALITARISME

Og det er ikke tvil om at vi med gode grunner kan putte den katolske kirken i samme sekk.
www.lende.no/undertrykkelse

I mitt mørke disse årene ga disse bøkene meg håp, en lengsel etter å leve lyset og være et uttrykk av Guds rike her på jorden - her i tiden. jeg hadde på 70-tallet fått en grunnleggende, gjennomgripende erfaring av Jesus og Guds rike.

PS
Jeg har fått noen signaler på at de Rosa ikke er katolikk lenger - og han bor i Irland. Jeg ser også at dette sitatet om hvorfor han er katolikk er tatt bort fra nyere utgaver av boken. Sitatet om hvorfor han er katolikk er fra 1988-utgaven

Jeg kan anbefale en annen lettlest bok om Middelalderen - den inkluderer også protestantenes ugjerninger - og de er ikke særlig mindre.

William Manchester
A World Lit only by Fire

Anonym sa...

For en grusom person og for en grusom synd! Hva sier katolikkene om det her?

Anonym sa...

Du reddet nettopp eksamen min! :oo

Bjørn Olav sa...

Morsomt! :)