tirsdag, februar 05, 2008

Sårbare dager, en diktsamling og Guds farsomsorg



Dette har vært en underlig, og vanskelig dag. En krevende undersøkelse, en nærmest total utmattelse og et hjerte som slett ikke vil slå som det skal er noe av ingrediensene. Det er dager som dette hvor en mer enn noe annet trenger å oppleve Guds farsomsorg. Og det opplevdes som et håndtrykk fra Gud, når jeg i postkassen vår fant en liten pakke som inneholdt et brev og en aldeles nydelig diktsamling. Fra en av bloggens lesere på sørlandet. Tårene fikk fritt spillerom da, både mens jeg leste det gode brevet, og kikket på det vakre illustrasjonene i diktsamlingen. Nå i kveld har jeg tenkt å brygge meg en god kopp te, tenne opp i peisen, kroe meg i godstolen og lese disse diktene. En stor takk til hun som sendte meg dette, og oppmuntret meg på en dag som denne!

En gjør seg så mange tanker på slike sårbare dager. Nå går jeg å venter på resultatene av dagens undersøkelse. Må si at jeg gruer meg litt til resultatet av den. Slike dager som dette er dager hvor jeg tenker mye på framtiden, om hvordan den blir. Joda, jeg vet at vi ikke skal gjøre oss bekymringer. Corrie ten Boom har sagt: "Bekymring er som en motor som går på tomgang. Du forbruker energi, men du kommer ingen steder, det er ingen drivkraft." Den gamle hollandske damen har sikkert helt rett, men jeg bekymrer meg likevel. Hennes råd var: "Gi deg ikke - gi deg over." Herli ligger selve hemmeligheten. Framtiden er i Guds hender, uavhengig av resultatene fra rønteninstituttet.

Jeg leser Salmenes Bok - igjen, og fra dagens lesning heter det: "Det er mange som sier: Hvem vil vise oss det gode? Herre, løft Ditt ansikts lys over oss! Du har gitt meg glede i hjertet, mer enn de andre da de fikk korn og vin i overflod. I fred vil jeg både legge meg ned og sove. For Du, Herre, bare Du, la meg bo i trygghet." (Salme 4,7-9)

Dagens bloggbilde er hentet fra forrige sommers vandring i Rondane nasjonalpark, sammen med sønnen min, som har tatt bildet, og Poirot, vår trofaste følgesvenn. 4. januar ble han ett år gammel. I dag drømmer jeg om at det skal komme dager da jeg fungerer så godt at det blir en ny tur inn i fjellenes verden.

Imellomtiden skal jeg lese diktene jeg fikk. Lyrikk og poesi, har ved siden av Bibelen, vært til stor glede og velsignelse for meg, og er det. Kanskje er det en av årsakene til at jeg ofte dras mot poesien som også finnes i Den Hellige Skrift. Den taler ofte sitt eget språk om livserfaringer - på godt og på vondt.

(Foto: Joachim Hansen)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære bror. Du er ofte både i mine tanker og bønner. Jeg skal huske på deg i bønn også i dag. Må Herren velsigne deg og bevare deg, Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig, Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred. 4. Mos 6:24-26

Anonym sa...

Ja, det er ofte enkelt å sitere skriftsteder (som at man ikke skal bekymre seg) når livet går lett, men vi erfarer vel at det ikke er så enkelt når prøvelsene blir kastet over oss.. Da er det godt å lese at også Paulus fikk erfare både trengsler, nød og angst (2.Kor 6.4) og i 2.Kor. 7.5 vitner han at han hadde strid utvendig og frykt innvendig...

Bjørn Olav, kanskje dette er ett dumt spm, men har du ett eller flere konkrete punkter som du ønsker at bloggens lesere skal stå sammen med deg i forbønn for de kommende dager?

Mvh C.

Anonym sa...

BjornOlav:
När jag läser din blogg,så kommer det till mej en sång;

"Det finns en källa från Gud den flödar fram,det finns en källa Guds kärlek är dess namn.Drick av det vattnet,och evig tröst du får,det finns en källa,från Golgata den går."

I dag har det varit en trög dag även för mig,men så lyssnade jag på en predikan av Birger Skoglund på kanal 10,och det var den härligaste predikan som jag har hört på länge!
Så broder BjornOlav,;"låt oss stiga ner i Guds kraftkälla,den flödar av Guds Härlighet".Du är ständigt i mina böner.
Jag tänkte att när jag kommer till Amerika,så då ska jag sända dej ett kort därifrån.
Så BjornOlav ta emot Guds Välsignelse!!!
Hälsar Karin

Så fin bild som du hade på dej och lille vovven

Bjørn Olav sa...

Takk for hilsener, forbønner, skriftsteder, sang og forbønn.

C:

Takk for forslaget om konkert forbønn. Det hadde vært fint om dere ber over følgende:

* God nattesøvn
* Bedre virkning av stoffskiftemedisiner, insulinopptak og normal hjerterytme.
* At jeg skal slippe svimmelhet
* At jeg får tilbake fysisk styrke.
* At jeg må få leve med Guds fred


Jeg skal eventuelt komme tilbake til andre viktige bønneemner når jeg nærmer meg resultatene av dagens undersøkelser.

Anonym sa...

BjornOlav:

En annan sång har jag här:
Var ej fösagd sade herren till Josua!
Gå över floden så skummande vred!
Hotar än Jordan att vägen helt spärra av?
Delar sig vattnet när HERREN ÄR MED!!!

Spärras din väg,av hinder så mäktiga?
Och utav berg som där skyhöga stå?
Lita på Gud!Ty Han gör det omöjliga!
Han gör vad människor inte förmå!

Hälsar Karin

Anonym sa...

Arnfinn Haram og du skriver Norges beste blogger hvor det er et kristent utgangspunkt. Jeg håper at du vil glede den delen av Kristen-Norge som er aktive blogglesere i mange år fremover. Derfor vil jeg oppfordre alle dine lesere til å be spesielt for din helse nå i kveld - og gjerne også i dagene og ukene som kommer.

Olaf sa...

Hei Bjørn Olav!
Vil bare si at jeg og min familie vil henvende oss til Universets Herre, for deg! Vi vil være med og be for de punktene du har nevnt.

Det er et ord i Åp. som vi har vært veldig glad i familien: Åp. 8:1-5 Det skjer noe når vi ber! Det skjer ting med kraft! (billedlig: lyn og torden etc). Ikke så mye pga oss (vi bare henvender oss til vår Pappa, Allmakts Gud), men fordi Gud tillegger det kraft (ild fra alteret)! For et privilegium!

Anonym sa...

Jeg er glad for alle som husker meg også i bønn. Som kjent sliter jeg med kreft - og har vært oppgitt av legene et halvt år. De kan ikke gjøre noe. Men jeg lever ennå - med en god del plager - og idag, i kveld, har det vært ekstra ille.

Det har vært en rik dag - min kone og jeg har meditert i Ordet - galaterbrevet. Om løftet som vi av nåde får del i. Og vi har brutt brødet og drukket vinen og inkludert oss selv og våre venner.
Oppstandelseskraften er konkret virksom

Konklusjonen, siden løftet et for oss - så må Åndens frukt bli synlig i våre liv: Kjærlighet, glede, fred, langmodighet,vennlighet, trofasthet, mildhet o.m.

Fra The Message..
"He brings gifts into our lives. things like affection for others. exuberance about life, serenity. We develop a willingness to stick with things, a sense of compassion in the heart, and a conviction that a basic holiness permeats things and people. We find ourselves involved in loyal communities, not needing to force our way in life. able to marshal and direct our energies wisely.

Vi har bedt for våre venner i menigheten og ellers. Og nå da jeg leste dette - så tenkte jeg på mange ensomme syke. Når endog jeg kan kjenne på ensomhet, med så mange gode venner - hva med dem som ikke har venner eller lever ensomme liv midt i menighetene. Mine bønner går også til dem. Og at en vekkelse, en kjærlighetvekkelse, må komme til oss som Guds folk

Jeg ber om at oppstandelseskraften må være virksom i deg, Bjørn Olav.
Og at du i din lengsel etter levende fellesskap, kommuniteter, må få se oppfyllelsen.

Send gjerne en liten bønn for meg. Det er ikke så lett å be om det - men jeg gjør det.

Også jeg har bedt til Gud: "Herre la meg leve og se oppfyllelsen av mine drømmer om en forsamling som som er en inkarnasjon av det Jesus med sitt liv utrykte på denne jorden"

Anonym sa...

Gammelt, godt nytt
Det hendte i en tid da kristendom sto sterkt i folks bevissthet. En kjendis i sin tid, Lord Tennyson, var på påskeferie i en liten britisk landsby.Han spurte en kvinne: «Er det noen nyheter?»
«Vel,» svarte hun, «den eneste nyheten jeg vet om, er at Kristus døde for mine synder.» Tennyson svarte: «Det er gammelt nytt, godt nytt og nytt nytt.» Den urett vi har begått, som plager vår samvittighet og gjør oss syke innvendig, har Kristus tatt på seg. Og sykdommer i vårt kjød også Bjørn Olav Hansen (skal printe ut det Du ville vi skulle legge vekt på fremfor Nådens Trone) - Bibelen forteller at det skjedde etter Guds plan, «for at det skulle bli oppfylt som er talt ved profeten Jesaja, som sier: Han tok på seg våre plager og bar våre sykdommer» (Matt 8,17).

KuleKnut sa...

Utrolig trist og kjipt å lese om plagene dine. Husker på deg og håper du snart skal bli helt frisk igjen. Hold motet oppe! Hilsen Knut Anders

Anonym sa...

Kjære blogglesere, la oss virkelig avsette ekstra tid til å be konkret for Bjørn Olav i disse dager, og SPESIELT de konkrete punktene som han nevner. Det er stor virkning i enhetlig bønn:en kan slå tusen, men to kan slå titusen. La oss komme frimodig fram for Herren, mange ganger, slik enken gjorde i lignelsen i Luk.18. 1-8.
Mvh C.

Christianculture sa...

Du har vært i mine bønner i dag Bjørn Olav. Takk for den velsignelse du er for meg og mange andre gjennom din blogg. Må Herren styrke deg og velsigne deg rikt tilbake.

Bjørn Olav sa...

Takk for alle gode hilsener og forbønner - det varmer veldig. Takk for bønneinitiativet. Tusen, tusen takk!

Og Tore: Du er husket for Nådens trone hver eneste dag, du djerve Herrens kjempe!