tirsdag, februar 19, 2008

Utvalgt, kalt og velsignet, del 2


I går tenkte jeg mye på de profetiske ordene fra Jesaja 2: "Det skal skje i de siste dager, da skal fjellet der Herrens hus står, være grunnfestet på toppen av fjellene og høyt hevet over alle høyder. Og alle hedningefolk skal strømme til det. Mange folkeslag skal gå av sted og si: Kom, la oss gå opp til Herrens berg, til Jakobs Guds hus, så han kan lære oss sine veier, og vi vandre på hans stier. For fra Sion skal lov utgå, og Herrens ord fra Jerusalem." (v.2-3) Dette er ord om Jerusalems fremtid. Jerusalem er Herrens utvalgte by - hit skal Frelseren komme tilbake en dag, og sette sine føtter på Oljeberget.


Vi må ikke glemme at menigheten ble født og fikk sin første næring i jødedommens hushold. Og menigheten var jødisk de første syv årene av sin eksistens frem til evangeliet ble forkynt for Kornelius og hans hus.
Gud vår Far, den Allmektige, utvalgte nasjonen og folket Israel, Abrahams, Isaks og Jakobs etterkommere, for å åpenbare Sin plan for verdens frelse. De forblir Guds utvalgte, og uten den jødiske nasjonen vil ikke Hans frelseshensikter for verden bli fullendt.


"Og Herren sa til Abram: Dra bort fra ditt land og fra din slekt og fra din fars hus til det landet som jeg vil vise deg! Jeg vil gjøre deg til et stort folk. Jeg vil velsigne deg og gjøre ditt navn stort, og du skal bli en velsignelse. Jeg vil velsigne dem som velsigner deg, og den som forbanner deg, vil jeg forbanne. Og i deg skal alle jordens slekter velsignes." (1.Mos 12,1-3)


"Jeg sier altså: Har da Gud forkastet sitt folk? Langt derifra. Og jeg er jo en israelitt, av Abrahams ætt, av Benjamins stamme. Gud har ikke forkastet sitt folk, som han forut kjente ... Når det gjelder evangeliet, er de blitt fiender for deres skyld. Men når det gjelder utvelgelsen, er de elsket for fedrenes skyld. For Gud angrer ikke sine nådegaver og sitt kall." (Rom 11,1-2 og v.28-29)


Jesus fra Nasaret er Messias og har lovt å vende tilbake til Jerusalem, til Israel og til verden.


"På den dagen skal hans føtter stå på Oljeberget, som ligger midt imot Jerusalem i øst." (Sak 12,4)


"Denne Jesus, som er tatt opp fra dere til himmelen, skal komme igjen på samme måten som dere så ham fare opp til himmelen." (Apgj 1,11)

(fortsettes)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nå skal snart Gud velsigne jødene med nasjonens omvendelse og opprette det Messianske Kongerike for 1000 år! Og aldri tidligere har kirkens hierarki angrepet Bibelens profetier som i våre dager om dette. Det som i ett ord kalles: ERSTATNINGSLÆREN!
Har ikke tid til å skrive mer nå . men dette er skammelig greier, ja, trist og sterkt opprørende. Jeg fikk heldigvis grundig opplæring – og derav nyttig advarsel - om denne vranglæren på 70 – 80 tallet da jeg jobbet i Karmel - av sjømannsprest, Per Faye Hansen, Han startet Karmelinstituttet. Per Faye Hansen døde tidlig - jeg tror det var i 1992 - men datteren, Gro Wenske - og mann - har vel tatt noe av det faren drev?? bla. 3 sjømannskirker i Israel; - Haifa Ashdod, Jerusalem.?..Men dette er jeg altså ikke sikker på - så mange år siden jeg var "inne" - i - dette. Derfor anb. jeg denne linken - selv om jeg ikke kjenner helt til personene. Navnet dog: http://www.karmel.net/omkarmel.asp

Jo det falt inn et navn: Arvid Bensen – Han tror jeg er der. Meget dyktig forkynner om Israel. (Og litt av en høydehopper…dette VET jeg hehe) Han var på kontoret sammen med meg, og fru Faye Hansen –i Storgata i Oslo – Blåkorsgården…du verden som minnene strøymar på…

Anonym sa...

Gud leder våre veier på forunderlig vis, Bjørn Olav Hansen. Selv om jeg ikke da jeg arbeidet i Karmelinstituttet var blitt født på ny, så brukte Gud denne perioden av mitt liv til å bli kjent med Guds øyensten - ISRAEL Hans utvalge folk og land..og hva som lå Ham slik på hjerte: Jødenes frelse.

Bjørn Olav sa...

Takk for at du er blant de som står på Israels side, Sigbjørn. Det koster - jeg vet.

Så spennende at du har arbeidet i Karmel. Jeg har holdt Karmel Israels Nytt i mange år. Jeg kaller den for lokalavisa fra Israel, og min kone og jeg leser det meste som står der.

Jeg traff aldri Per Faye Hansen, men har jo hørt om ham. Gro Wenske, hans datter derimot har jeg hatt gleden av å møte mange ganger, og regner henne og hennes mann Bruno som gode venner. I forbindelse med en av mine reiser til Israel bodde jeg i Sjømannskirken i Haifa og i Ashdod. Gro og Bruno var fantastiske guider, og tok oss med rundt i sin lille minibuss. Ved siden av å se de mest kjente bibelske stedene i Galilea, tok de oss også med opp til Golan, til middelalderbyen Akko og til en druserlandsby. Jeg skulle også ha vært med Gro til Gush Katif, men noe kom i veien for oss, så Gro dro alene. I dag angrer jeg veldig på at jeg ikke kom meg med på den turen. I dag ligger som kjent Gush Katif i ruiner.

I dag har Gro og hennes mann kun ansvaret for sjømannskirken i Haifa. Karmelinstituttet har tatt over ansvaret for Ashdod, og skal vel også gjøre det med sjømannskirken i Haifa, når Gro og Bruno blir pensjonister.

Hva med en tur til Israel en dag?

Anonym sa...

Bjørn Olav sa: "Hva med en tur til Israel en dag?"
Ja det er en som ønsker det kunne skje...så raskt som mulig. Det er landet man aldri blir "ferdig" med...
Men så er det slik da at forhold må "legge seg til rette" - på den hjemlige front først - før det kan bli aktuelt...men ønske - JA!
Tusen takk for opplysningene Bjørn Olav. Det er mange mange år siden vet Du, og det er først når man begynner å skrive om disse tingene at minnene kommer. Hjerteiig takk -

OG Takk at Du - Bjørn Olav Hansen står helhjertet og trofast på Guds Hele og Sanne Ord!
Gud velsigne Deg og Din familie rikelig..unødvendig å nevne det kanskje...men jeg ber for Deg og Din tjeneste og familie hver dag.Fo sannelig trengs det folk på "muren" nå på "oppløpssida", like før Jesus kommer.

Bjørn Olav sa...

Takk for din forbønn for meg og mine. Den er høyst verdsatt for behovene er store. Du er også husket innfor Gud i våre bønner.

Noen av oss - blant annet gode venner i Glåmdal Israelsforening tenker på en Israelstur til høsten. Min helse er som du vet opp og ned, så det er vanskelig for meg å planlegge noe. Men jeg legger det i Herrens hender, og så får vi se. Men om det hadde passet hadde det vært kjempeflott å ha deg med. Vi legger opp til en lavkostnadstur. Og om ikke det går kunne det jo tenkes en mer privat reise senere. Vi har etter hvert fått så mange gode venner der nede, at det ikke er noen problemer med å gjøre reisen veldig billig. Noen steder bor vi aldeles gratis.

Ellers kan jeg fortelle at Filadelfiakirken i Kongsvinger får et sjeldent besøk torsdag den 28. februar kl.1900. Da kommer pastor Naim Khory, pastor i Baptistkirken i Betlehem. Han er araber, elsker Israel, går med flere kuler i kroppen etter 14 bombeattentat mot sin kirke.

Jeg skal dit, som om du har tid og anledning, så kunne vi jo få hilst på hverandre.

Anonym sa...

5.mos.7.6 For du er et hellig folk for Herren din Gud. Deg har Herren din Gud valgt ut blant alle folk på jorden til å være hans eiendomsfolk.7 Når Herren hadde godhet for dere og utvalgte dere, var det ikke fordi dere var større enn alle andre folk; for dere er det minste av alle folkene. 8 Nei, Herren elsket dere og ville holde den ed han hadde sverget deres fedre. Derfor førte han dere ut med sterk hånd og fridde deg ut av trellehuset, av faraos, egypterkongens vold. 9 Så vit da at Herren din Gud, han er Gud, den trofaste Gud som holder fast ved sin pakt og sin miskunn i tusen ledd mot dem som elsker ham og holder hans bud.

rom.11.28 På grunn av evangeliet er de blitt Guds fiender, for at dere skal få frelsen. Men på grunn av utvelgelsen er de elsket av Gud, for fedrenes skyld. 29 For Gud angrer ikke sine nådegaver og sitt kall.

Når Gud sier det så klart i sitt ord da skylder vi å velsigne Israel..den som velsigner Israel vil bli velsignet tilbake.

Men i disse siste tider ruster djevelen opp sitt hat til staten Israel...man må passe seg for denne surdeig...man kan velsigne Israel selv om man ikke er enig i alle gjerninger som utføres av den sekulære staten Israel. For det er ikke den sekulære israelske staten som først og fremst er del av velsignelsen, men folket som er Guds eiendomsfolk.

Anonym sa...

Do you have copy writer for so good articles? If so please give me contacts, because this really rocks! :)

Anonym sa...

No matter what others say, I think it is still interesting and useful maybe necessary to improve some minor things