torsdag, februar 28, 2008

Vi får kalle Gud for pappa!



Jeg talte på en retreat på Arneberg i går kveld, på Nordens lille Kanaan. Sammen med pastorparet i Toten Frikirke, Else og Ivar Johnsen var jeg medarrangør til en retreat med tema: "Guds farskjærlighet". På grunn av familiesituasjonen vår for tiden, kunne jeg bare være med en av de fem dagene retreaten varer. Jeg talte over temaet: Abba, Far! og siterte innledningsvis fra Rom 8,15: "Dere har ikke fått den ånd som slavene har, så dere igjen skulle være redde. Nei, dere har fått den Ånd barna har, den som gjør at vi roper Abba, Far!" I dette verset avdekker apostelen Paulus en av de dypeste hemmelighetene i hele Bibelen. Hvis vi skulle forsøke å sette navn på det mest sentrale i Jesu liv, det som styrte Ham, og var Hans store lidenskap, det Han ville fortelle om, peke på, og åpne andre menneskers øyne for, så var det dette ene ordet: Abba.

Abba er det arameiske ordet for "far", eller rettere sagt "pappa". På arameisk har dette ordet en inderlig og fortrolig klang. Jesus selv bruker denne benevnelsen om Gud. I Getsemane, i sin bønnekamp der, ber Han: "Abba, Far! Alt er mulig for deg." (Mark 14,36)

Allerede ved begynnelsen av Jesu offentlige tjeneste, ser vi det nære forholdet som er mellom Faderen og Sønnen. I forbindelse med Jesu dåp, leser vi at himmelen åpnet seg, og Guds Ånd kom ned over Jesus i en dues skikkelse og det lyder en røst fra himmelen som sier: "Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede." (Matt 3,17)

Etter sin fødsel i Betlehem, vokser Jesus opp i Nasaret, i følge en streng monoteistisk jødisk tradisjon. Lik enhver annen hengitt jøde, så ba Jesus den jødiske trosbekjennelsen, Shema Israel, slik den er gjengitt i 5.Mos 6,4: "Hør Israel! Herren vår Gud, Herren er èn." Denne bønnen ba Jesus tre ganger om dagen. Ut fra sin jødiske bakgrunn var Jesus omgitt av en forståelse av Gud som Den Absolutte, Den ène, Den evige, Han som presenterer seg som "Jeg ER."

Men selv lever Jesus i et forhold til, og erfarer Gud som ingen før Ham i Israel noensinne har drømt om eller våget å tro. Drevet av Ånden blir Jesus gitt et annet navn for Gud som på mange måter skandaliserte teologene og folkeoponionen i Israel. Ut av munnen på tømmermannen fra Nasaret lyder det: Pappa!

Abba eller Pappa er en måte å tiltale Gud på som er ny og anneledes, for den som hørte Jesus i Hans samtid. Det er en autentisk, original uttalelse fra Jesus om Gud. Vi blir konfrontert med noe nytt og aldeles forbløffende. I dette navnet ligger det storslåtte i evangeliet: Vi skal få tiltale Gud som pappa. Og Jesus holder ikke denne erfaringen for seg selv. Han inviterer og kaller oss til å få del i den samme intimiteten og den frigjørende relasjonen.

I sin fremragende kommentar til Det nye testamente, skriver biskop Bo Giertz: "Denne måten å tale med Gud på viste at Jesu forhold til Ham var mer fortrolig enn andre menneskers (noe som sikkert bidro til å forarge fiendene). Paulus har med rette forstått at Kristi verk nettopp gikk ut på å gi oss andre muligheten til å si: Abba Far - så samme måte som Ham."

6 kommentarer:

Anonym sa...

Dette er ingen kommentar til det du skriver, men bare et par ord ellers.
Litt pussig at du skriver om Arneberg i dag. Satt akkurat og så på Benny Hinn på God TV nå. I dag var det sending fra en undervisningstime ved skolen han driver. Gjett hvem som underviste? Joda, to søstre fra Kanaan. Moro. De har jo en del kontakt med hverandre de og B.Hinn.
Dersom jeg ikke husker helt feil, så var du også nedover i Tyskland i Darmstadt på 70-tallet da jeg også hadde to perioder der nede. Har forresten litt kontakt med de fortsatt via mail. Flotte folk.
Det de snakket om i dag, var tatt fra 1.Mos.6,6. Første gang i Bibelen der det står at Gud har sorg i sitt hjerte. Det er så fort gjort å snu tinga på huet, og tro at Gud er en bankboks vi kan bruke, mens Han er den som sitter og venter på at vi skal gi Han tid. Kan du tenke deg noe så utrolig som at den allmektige Gud lengter etter at jeg skal være sammen med Han? Og at Gud sørger over at vi har det vondt.
Litt rart at vi ikke har greid å få med oss mer av hvilket hvertelag Frelseren vår har, men det er jo en som forblinder oss av og til.
Bare noen ord på mårrakvisten.

Bjørn Olav sa...

Slike hilsener på "mårrakvisten" vil vi gjerne ha mer av!

Så artig å høre om de to Mariasøstrene som underviste på Benny Hinns program.

Min sønn og jeg besøkte De evangeliske Mariasøstre i Darmstadt i fjor og bodde der noen dager. Da fortalte de at Hinn av og til var på besøk hos dem, og ba i et av kapellene der.

Det stemmer at jeg var på Kanaan på 70-tallet. Det var i forbindelse med min aller første Interrail tur. Jeg dro sammen med Even Danbolt, og vi plukket jordbær noen dager der. Det var underlig å komme dit ned igjen, og se husene, den nydelige parken og tilbringe tid i Jesu lidelseshage. Denne gangen ble vi også invitert inn i "de indre gemakker", og fikk se ting som man vanligvis ikke ser når man kommer dit som turist. Vi var blant annet i søstrenes egen bønnehage, hvor også Mor Basilea og Mor Martyria og andre Mariasøstre ligger gravlagt.

Jeg har veldig mye å takke Mariasøstrene for, og vi holder god kontakt med dem pr. mail. I år er Kanaan stengt for turister, da mange av bygningene skal renoveres, og søstrene selv må bo i internatene. Renoveringen er virkelig påkrevet. Jeg synes det er sterkt å tenke på at alt skjer i tro - fremdeles. Pengene kommer inn som svar på bønn, til Guds navns ære.

Anonym sa...

Retreat - Forslag til tema for nye bloggartikler: Noe om betydningen av opphold på retreatsentra. (Eller har du skrevet en del om dette før? Jeg finner det ikke uten videre iallfall.)

Jeg for min del har aldri vært på retreatsenter før, men tror virkelig jeg skal gjøre det i år.

Anonym sa...

Leif Erik Storm.

Hei. Vet det ikke var meg du spurte, men jeg tillater meg å fortelle deg om et retreatsenter som jeg kjenner til. Det er to damer jeg kjenner som driver dette stedet.
Du kan kontakte de på :
retreat@johannesgarden.no
og du kan lese om dem på www.mamut.net/retreat

De holder til på Brøttum i Hedemark.

Anonym sa...

Turid Sunde:

Takk for svaret, men lenken www.mamut.net/retreat virker ikke.
http://www.retreater.no/ ser derimot ut til å være et utmerket nettsted, som jeg får bruk for.

Bjørn Olav:

Det jeg mente med spørsmålet mitt, var ikke bare at jeg ønsker hjelp til å kontakte retreat-steder, men også at en blogg-artikkel om betydningen av opphold på retreatsentra kunne være interessant for mange av blogg-leserne - og så kunne leserne dele erfaringer og tanker om retreat, bønn og faste på kommentarplass etterpå.

Bjørn Olav sa...

Takk for tipset! Det kommer en artikkel om retreat og retrater snart.